Snike snike
Vi begynte med tøybleier når babyen var 7 mnd. Han er 8,5 mnd nå, og jeg er fremdeles ikke sikker på om jeg er fornøyd
Vi tenkte også på fordelene som økonomi og miljø. Usikker på om vi i det hele tatt sparer lommeboka og miljøet. For guri malla så mye vasking det blir!!!! Vi må skylle bleiene i vasken først for å få ut mest mulig urin og avføring, hvis ikke blir stanken uutholdelig. Så vaskes de annenhver dag. Da må de skylles 3 ganger i maskinen før de vaskes på 60 grader etterfulgt av 3 skyllinger for å få ut all såpe. Han bruker i dag 6 bleier pr dag, men små babyer må byttes på ofte. Tror det vanlige for min var 15 bleier i døgnet frem til han begynte med fast føde, og jeg ser med skrekk på hvor mye vasking det hadde blitt! På natta må vi fortsatt bruke engangs fordi han fikk sinnsykt med eksem av å være konstant våt. I tillegg til at jeg fikk dårlig samvittighet når jeg gikk inn til han om morgenen og hele rommet luktet utedo...
Også er det eklere enn jeg trodde å styre på med tiss og bæsj. Det blir endel gris når man må spyle av bleiene. Det er ikke bare enkelt å holde på med det samtidig som man har en sprellende mark på stellebordet. Og det lukter helt jævlig når bleiene ligger i våtposen mer enn et par timer. Selv om den oppbevares kaldt. Har bedt mange om råd, men alle sier at "det er klart det lukter, det er jo ikke kjemikalier som kamuflerer lukten i tøybleier". Men altså, lukten er så sjenerende at gjester påpeker det.
En annen ulempe er at det er veldig klumpete med tøybleier. Vi har valgt veldig tynne bleier med så få innlegg som mulig i for å gjøre det enkelt å bevege seg. Men han strever tydelig med at han har så tjukt med stoff mellom beina. Dersom han ligger på ryggen får han svai i ryggen fordi bleia er så stor at han ikke kan ligge flatt. Vanlige klær passer heller ikke, det må du være obs på. Vi må bruke 1 str større, men ulempen da er at vi må brette opp armer og ben fordi det er altfor stort. Ingenting av Newbie sitt passer, det blir for trangt.
Det vi er fornøyde med er vel egentlig at vi ikke har lekkasjer lenger, og at bleiene er fine. Kommer til å prøve ut noen mnd til, men hvis vi ikke finner bedre løsninger kommer vi til å selge alt. Da vil jo det selges med tap. Har selvfølgelig ikke merket noe økonomisk gevinst enda, for det er svindyrt å kjøpe inn 30 bleier med innlegg. Vi har kjøpt mye brukt, men det er ikke alt som er i så god stand at det varer lenge. Så vær kritisk dersom du skal kjøpe brukt. Jeg ville ha kjøpt en liten billig startpakke sånn at du finner ut av hva du liker.
Nå har vi jo funnet en god kombinasjon for oss i forhold til bleier og innlegg, så det er vi jo fornøyd med. Lommebleier med borrelås hvor du har innlegg av hamp nederst og kombo av bomull/bambus øverst. Av og til har vi et ekstra mindre innlegg i dersom han har drukket mye eller vi skal ut døra. Dersom lommebleiene ikke er av stay dry materiale må du ha f.eks. fleece direkte mot rumpa for å unngå sårhet. Men dette er jo for en 8 mnd baby, de fleste bruker brettebleie med ai2 cover som sperrelag på nyfødte. Ullbukser er noe herk da de må lanoliseres og blir derfor klissete. Du må alltid bytte bleie før du skal bære i sjal eller ha babyen i bilstol da urinen presses ut av innleggene og bleia kan lekke.
Huff, sorry, det er ikke meningen å være negativ! Men jeg skulle selv ønske at jeg fant litt mer nyanserte erfaringer da jeg var i utforskerfasen. Inne på sånne facebookgrupper er det jo bare positive erfaringer, så man kan bli litt blendet av det... Usikker på om jeg hadde gått for tøybleier igjen hadde jeg visst det jeg vet nå.