Tøybleier eller engangs?

Hadde gjerne prøvd det om jeg var alene, men pappaen gruer seg allerede såpass til de der bæsjebleiene, så det blir nok mer enn nok for ham å knøvle sammen en engangsbleie. Kanskje jeg får lurt ham med på det etterhvert når han blir litt modigere :p men vi har ikke tørketrommel, da, så vet ikke om det da blir stress..? Blir jo mye vasking

All ære til dere som kjører på med tøybleier :)

Jeg er altfor lat og for glad i engangsbleier så her går vi for det denne gangen også.

Ironisk nok var latskap en stor del av motivasjonen for tøybleier på unge nummer 2. Bodde rett ved grensa til Russland oppe i Finnmark, og det er helt crazy tilstander der angående engangsbleier. Russerne kommer i fulle biler og tømmer hyllene mens personalet fyller på. På under 1 time er butikkene tomme for bleier og får ikke nye før uka etter... På det verste måtte enkelte butikker leie inn vektere for å kjøre ut bleiene pga krangling mellom kundene.... Da ble det plutselig veldig herlig å slippe å måtte stresse med å kjøpe engangs :p

Ironisk nok var latskap en stor del av motivasjonen for tøybleier på unge nummer 2. Bodde rett ved grensa til Russland oppe i Finnmark, og det er helt crazy tilstander der angående engangsbleier. Russerne kommer i fulle biler og tømmer hyllene mens personalet fyller på. På under 1 time er butikkene tomme for bleier og får ikke nye før uka etter... På det verste måtte enkelte butikker leie inn vektere for å kjøre ut bleiene pga krangling mellom kundene.... Da ble det plutselig veldig herlig å slippe å måtte stresse med å kjøpe engangs :p
Ved svenske grensa i Østfold står det gjerne maks 2 bleie pakker pr kunde, så vil tro de har opplevd noe lignende med svensker :o

Ved svenske grensa i Østfold står det gjerne maks 2 bleie pakker pr kunde, så vil tro de har opplevd noe lignende med svensker :o

Maks 2 pakker per kunde i nord også, men hjelper lite når de kommer over med fulle minibusser :p Temmelig organisert bleiehandel...hehehe.

Luksus å bo i Oslo nå og bare kunne dra på butikken når som helst :)

Blir engangsbleier her, uten tvil! Men syns det er flott tiltak til dere som bruker tøybleier :) dessverre er jeg ikke så miljøvennlig og er mer opptatt av at ting skal være lettvint enn miljøvennlig :p ops..hehe :p

Maks 2 pakker per kunde i nord også, men hjelper lite når de kommer over med fulle minibusser :p Temmelig organisert bleiehandel...hehehe.

Luksus å bo i Oslo nå og bare kunne dra på butikken når som helst :)
Ja det skjønner jeg da.
Nei glad jeg kan kjøre lengre inn i Norge eller be familie kjøpe da

Engangsbleier helt klart her. Jobbet i barnehage for mange år siden hvor det var en som brukte tøybleier, det ble til slutt avviklet og barnet gikk over til engangs. Det var grunnet antall skrift, vask og lukt. Selvfølgelig enklere å bruke hjemme :)

Det jeg synes er interessant er miljøargumentet, om det skal forurense mindre enn engangsbleier er det forutsatt at du: lufttørker dem så mye som mulig, unngår tørketrommel så mye som mulig og vasker ved full maskin på 60 grader.

Jeg er for lat til det må jeg ærlig innrømme :p

Engangsbleier helt klart her. Jobbet i barnehage for mange år siden hvor det var en som brukte tøybleier, det ble til slutt avviklet og barnet gikk over til engangs. Det var grunnet antall skrift, vask og lukt. Selvfølgelig enklere å bruke hjemme :)

Det jeg synes er interessant er miljøargumentet, om det skal forurense mindre enn engangsbleier er det forutsatt at du: lufttørker dem så mye som mulig, unngår tørketrommel så mye som mulig og vasker ved full maskin på 60 grader.

Jeg er for lat til det må jeg ærlig innrømme :p

Jeg har også hatt barn i barnehagen med tøybleier i hele fjor, og det gikk helt problemfritt.. Er noe av grunnen til at jeg vurderer å bruke det selv, når jeg så hvor greie de bleiene var.. Var ikke noe mer lekkasjer i de bleiene enn i engangsbleier ihvertfall..

Og uansett hvor mye tørketrommel man bruker så er det nødt til å være en miljøgevinst iforhold til at et barn produserer 1 tonn søppel i hele bleieperioden..

Latskapen derimot, kan jeg skjønne ;)

Må bare legge ut skrytebilde her også! Altså disse tøybleiene er bare sååå søte!! :Heartred Har kjøpt litt forskjellig for å se hva vi liker best, men må nok kjøpe noen til + brettebleier :)
image.jpeg

Må bare legge ut skrytebilde her også! Altså disse tøybleiene er bare sååå søte!! :Heartred Har kjøpt litt forskjellig for å se hva vi liker best, men må nok kjøpe noen til + brettebleier :)
Vis vedlegget 197147

Finnes mye fint der ute! Har ikke kjøpt noen sånne fine bleier enda selv, har mest brettiser med hovedsakelig ullsperrelag og noen få helt enkle, hvite poppolini Ai1 bleier bare. Får fylle på etterhvert :)

Finnes mye fint der ute! Har ikke kjøpt noen sånne fine bleier enda selv, har mest brettiser med hovedsakelig ullsperrelag og noen få helt enkle, hvite poppolini Ai1 bleier bare. Får fylle på etterhvert :)

Ja, jeg tenkte å kjøpe noen popolini formsydde jeg også med ullsperrelag til å bruke på natta. Men har lurt litt på hvordan man skal kle babyen ellers da? Det må jo bli mye klær med ullbukse og pysj liksom..? Det er jammen ikke lett å orientere seg i den jungelen der ute! :bag:

Har fått noen bleier nå og er flere på vei i posten. Den lille sorte er bare et pul sperrelag til å ha brettebleier inni. De andre er lommebleier med ekstra innlegg og har også noen strikkede sperrelag, men usikker på hvor mye de blir brukt.
14365431_10153946263456417_1763159336_n.jpg

Har fått noen bleier nå og er flere på vei i posten. Den lille sorte er bare et pul sperrelag til å ha brettebleier inni. De andre er lommebleier med ekstra innlegg og har også noen strikkede sperrelag, men usikker på hvor mye de blir brukt.
Vis vedlegget 197275

Så fine!! :love7 Hvor har du bestilt bleier fra? :)

Har jo ikke fått testet dem selv så vet jo aldri, men de har iallefall sånn dobble gauze for å holde det ekstra tett.

Ja, det har visst noen av de jeg har kjøpt også :) så håper de funker bra :) man finner seg nok noen favoritter etterhvert!

Ang. hva som faktisk holder ting inne er visst baby beehinds formsydde veldig bra. De er ikke så nette og små som mange andre, men til gjengjeld holder de på sakene. Tror mange har gått litt i baret ved å gå for de som ser penest ut, for å si det sånn.. men man må jo prøve og se hva som passer hvert enkelt barn også.

Ja, jeg tenkte å kjøpe noen popolini formsydde jeg også med ullsperrelag til å bruke på natta. Men har lurt litt på hvordan man skal kle babyen ellers da? Det må jo bli mye klær med ullbukse og pysj liksom..? Det er jammen ikke lett å orientere seg i den jungelen der ute! :bag:

Ull puster jo da, og har ikke hørt noen si noe om at babyen ble for varm av å bruke ullsperrelag, så det tror jeg går helt fint. Jeg tenker også å bruke hovedsaklig ullpysj, da det er temperaturregulerende og ikke blir kaldt om det blir klamt. Vi sover heller aldri med vinduet igjen, så tror ikke det skal bli for varmt. Finnes jo PUL cover også, men har skjønt det sånn at ull som regel er best, spesielt hjemme og på natt.

Back
Topp