Tør ikke ta flere sykedager!..

Jorlin

Glad i forumet
VIP
Har vært syk i snart to måneder. Hoster så jeg kneler av smerte.. Men har til sammen 9 (!!) dager hjemme alt i år! Forstår at dette kommer til å ta lang tid om jeg ikke slapper av, men.. Jeg jobber med barn. Tenk deg selv at samme person er borte så mye fra sitt ansvar for din unge. Vil ikke svikte noen. Men nå er jeg helt på ødelagt.

Henter ungene i barnehagen, hjem å lage middag (og alt det innebærer å få hjem to som har hatt begivenhetsrike dager), kysser, klemmer og tøyser litt, og så kortslutter jeg. Rett i seng, med store smerter.. Er så kjipt å ikke være med ungene, men jeg orker rett å slett ikke :( Er med de til ca en time før leggetid, så går ikke glipp av annet enn kveldkosen, men jeg liker all kosen jeg :)

Hadde du latt samvittigheten styre deg?
 
Legen!

Kan være lungebetennelse.

Jeg jobber i bhg selv, og er hjemme på 2.uka. Brukte egenmelding forrige uke, og sykmeldt denne.

Jeg vil ikke gå foran som et eksempel for foreldre, ved å være syk på jobb. Vi vil jo ikke ha syke barn der.

Ingen er tjent med at du går og er syk, hverken jobben eller du.

Viktigste er helsa di
 
Last edited:
Legen!

Kan være lungebetennelse.

Jeg jobber i bhg selv, og er hjemme på 2.uka. Brukte egenmelding forrige uke, og sykmeldt denne.

Jeg vil ikke gå foran som et eksempel for foreldre å være syk på jobb. Vi vil jo ikke ha syke barn der.

Ingen er tjent med at du går og er syk, hverken jobben eller du.

Viktigste er helsa di

Enig!
 
høres sikkert helt sprøtt ut, men jeg har ringt legen to ganger å få bare beskjed om å ringe dersom det blir verre. Var der i starten av januar å fikk sykemelding for 4 dager, hatt to sykt barn dager og da 3 egenmeldingsdager. Men jeg er ikke smittsom, er ikke mulig. Er veldig tett på barna på jobb, og ingen av de har hatt lik sykdom. Gjør jobben min, kanskje litt fjern, men er der for barna.

Får ringe igjen i morgen, blir jo ikke akk bedre :/
 
høres sikkert helt sprøtt ut, men jeg har ringt legen to ganger å få bare beskjed om å ringe dersom det blir verre. Var der i starten av januar å fikk sykemelding for 4 dager, hatt to sykt barn dager og da 3 egenmeldingsdager. Men jeg er ikke smittsom, er ikke mulig. Er veldig tett på barna på jobb, og ingen av de har hatt lik sykdom. Gjør jobben min, kanskje litt fjern, men er der for barna.

Får ringe igjen i morgen, blir jo ikke akk bedre :/
Men vanlig lungebetennelse er ikke alltid smittsomt. Bakterier er ikke smittsomt, virus er. Mycoplasma er, men er en annen type virus. Går mye sånt rundt om nå skal

Så du trenger ikke smitte andre.

Men for din egen del blir du ikke bedre av å gå på jobb og ikke få slappet av. Kroppen sier jo kraftig ifra om at den trenger hvile.
Jeg ville lyttet til kroppen.

Dessuten tar det lenger tid å bli frisk når kroppen ikke får hvile.

Jeg sov 3 og 4 timer på dagtid forrige uke etter å ha levert unger på skole/bhg. Denne uka begynner det å komme seg.
Så går fortere over når man lytter til kroppen og tar det med ro.

Du vil vel ikke gå sånn i enda flere mnd?
 
Altså er man syk så er man syk. Det rår man ikke over og man holder seg hjemme!
 
Bedre å være borte enn uke og to, enn å være halvveis tilstede i ukesvis både på jobb og hjemme. ;)
 
Pes legen din om han ikke gir deg time når du ber om det. :( høres ut som du burde få sjekka hva som er galt)
 
Du må jo ta vare på deg selv, å gå og hangle slik kan føre til enda lenger fravær på sikt, og da er hensikten med å være delvis tilstede nå borte.
Ikke hør på noen samvittighet, er man syk er man syk, punktum.
 
Årets influensa er en kraftig sak. Vanlig forkjølelse også. Nettopp blitt frisk etter 2 uker med forkjølelse.
Ring legen og be om en time. Og sykemelding. Kroppen trenger ro og hvile for å bli frisk!
 
Hvis du jobber med barn tror jeg nok arbeidsgiveren din er enig i at det er lurt å holde seg hjemme.
Ta en tur til legen din. kanskje en sykemelding er på plass.. Ville nok tatt en telefon til arbeidsplassen også.

Da jeg jobbet i barnehage hadde jeg en lang runde men noe som høres likt ut av det du har.
Når jeg begynte å komme meg igjen ringte jeg jobben å sa at jeg var i stand til å jobbe men at jeg fortsatt hostet en del.
Å bare av det lille fikk jeg beskjed om å heller gå til legen å få sykemelding å bli hjemme til jeg var helt frisk.

Som regel er det bedre å bli hjemme å være syk enn å være på jobben og ikke gjøre den jobben du skal fordi du er syk.
:)
 
Om du jobber med barn så bør du holde deg hjemme når du er så syk. Du kan jo risikere å smitte andre, og du selv blir jo ikke friskere av å slite deg ut.
Kom deg til legen, sykemeld deg så lenge det trengs å bli frisk! Masse masse god bedring!
 
Sykemelding høres ut som en løsning. Det er mye bedre, for ale parter, at du blir frisk og fungerer 100% :) God bedring :)
 
Ingen takker deg for å være så sliten. De fleste går ut fra at når man er på jobb er man frisk.

Får du ikke vikar når du er borte?

Er det noen på jobb som surmuler?
 
Tenker lungebetennelse jeg. Så en legesjekk er nok greit og sykemld.

Det kan jo være smittsomt. Min datter ble smitta med lungebetennelse når hu var rett over 1 år i bhg og har aldri vært så dårlig som da altså. Måtte være hjemme med hu i en mnd.
 
høres sikkert helt sprøtt ut, men jeg har ringt legen to ganger å få bare beskjed om å ringe dersom det blir verre. Var der i starten av januar å fikk sykemelding for 4 dager, hatt to sykt barn dager og da 3 egenmeldingsdager. Men jeg er ikke smittsom, er ikke mulig. Er veldig tett på barna på jobb, og ingen av de har hatt lik sykdom. Gjør jobben min, kanskje litt fjern, men er der for barna.

Får ringe igjen i morgen, blir jo ikke akk bedre :/

Jeg hadde også en forkjølelse som varte en mnd og to i høst. Var på jobb, men hostet, hadde dårlig stemme, hodeverk og vonde bihuler. Legen sa det var virus, og at det ville gå over av seg selv. To uker etter gikk jeg tilbake, da jeg hadde fått litt feber, og hadde null tegn til bedring. Visste seg da at crp'en var blitt skyhøy, så jeg fikk en god dose antibiotika. Viste seg at det hadde gått over til lungebetennelse. Ikke alle typer er like voldsomme, og en kan ha lungebetennelse uten å ha smerter i lungene.

Jeg ble ikke bedre før helt i slutten av kuren, og da hadde jeg holdt på i 6-7 uker. Utrolig slitsom med masse nattehoste, dårlig søvn, full jobb og to barn hjemme. Men når det varer så lenge må en jo egentlig få sykemelding om du føler deg så dårlig at du ikke klarer jobbe. Ellers må en bare bite det i seg, og ri det av. Kjedelig å bruke opp dagene så tidlig på året.

Men råder deg til å ta en tur til legen for å utelukke noe annet. Ellers var paracet og sterk hostesaft min beste venn på jobb i flere uker ;)
 
Back
Topp