Symptomer

I dag er jeg visst bare sulten. Spiser og spiser.

Screenshot_2025-09-12-07-15-51-89_0ba5fdbc9b2edf16aa2e7869b8428ab4.jpg
Herregud, det gir jo mening, har aldri tenkt på det som en grunn :smiley-ashamed004

Mulig kroppen trenger redusere arbeidsbelastningen litt...?
Fikk time hos lege i dag. Utelukket svangerskapsforgiftning da blodtrykket var helt fint. Fikk også sjekket urin. Legen mente det var stressrelatert og at jeg trengte å roe litt ned (jobber 100% med 1 time pendlevei hver vei). Så blir 50% sykemeldt i 2 uker nå, håper det hjelper på!!

Fikk time hos lege i dag. Utelukket svangerskapsforgiftning da blodtrykket var helt fint. Fikk også sjekket urin. Legen mente det var stressrelatert og at jeg trengte å roe litt ned (jobber 100% med 1 time pendlevei hver vei). Så blir 50% sykemeldt i 2 uker nå, håper det hjelper på!!
Får håpe det hjelper! ❤️

Er 14+6 i dag, sliter fortsatt med kvalme og tidvis oppkast. Noen flere? Er det normalt ?
Legen min sa at man må slutte å si at kvalmen gir seg i uke 12, for det er mer normalt at den varer til uke 15 ish. I forrige svangerskap ga oppkast/kvalme seg i uke 19 :depressed:

Er 14+6 i dag, sliter fortsatt med kvalme og tidvis oppkast. Noen flere? Er det normalt ?
Normalt ja. Noen er kvalme hele svangerskapet, men gir seg vanligvis før halvveis.

Legen min sa at man må slutte å si at kvalmen gir seg i uke 12, for det er mer normalt at den varer til uke 15 ish. I forrige svangerskap ga oppkast/kvalme seg i uke 19 :depressed:
Usj, håper virkelig det gir seg her snart. Føler bare at det går til tider motsatt vei og blir værre

Usj, håper virkelig det gir seg her snart. Føler bare at det går til tider motsatt vei og blir værre
Samme her. Er 12+3, og har noen gode dager. Men da må jeg betale for mange dårlige på rad. Vært kvalm siden uke 5, med forverring fra uke 9. Rimelig lei nå :angelic:

Her var det også ganske ille for en uke siden. 16+3 nå og kan endelig si at kvalmen begynner å bli bedre. De siste 4 dagene har vært greie, så skjedde et skille ved 16+0 for meg :)

Jeg er så sinnsykt plaget med rastløse ben. Var plaget med det store deler av svangerskapet med lillemor også og nå er jeg begynt å bli plaget med det igjen :( Er så ille at jeg må opp å gå om natten. Et virkelig slitsomt symptom som er til å bli sprø av....

Det kan være både normalt og unormalt. Dette kommer jo an på om du alltid blir kvalm og kaster opp dersom du har i deg mat eller væske, eller om der bare skjer noen ganger?

Jeg hadde ekstrem svangerskapskvalme i mitt forrige svangerskap. Dette varte ut svangerskapet og ble trigget om så jeg bare tok litt vann. Jeg fikk den gang beskjed om at svangerskapskvalme blir unormal i det den forårsaker at kroppen ikke klarer å opprettholde en normal næringsbalwnse, og dette vedvarer over tid. Altså, dersom det er så ille at du må supplere med næringsmelk/intravenøst for å holde kroppens funksjoner i gang.

Jeg er så sinnsykt plaget med rastløse ben. Var plaget med det store deler av svangerskapet med lillemor også og nå er jeg begynt å bli plaget med det igjen :( Er så ille at jeg må opp å gå om natten. Et virkelig slitsomt symptom som er til å bli sprø av....

Prøv magnesium, det kan hjelpe. Det er mildt muskelavslappende, så kan ha noe effekt.
Men ellers, så kan rastløse bein også være et signal fra kroppen om at du mangler enten jern, folat eller b12, så du kan høre med legen om å sjekke status på dette og (men tok sikkert i alle fall jern-status hos legen tidligere i svangerskapet?).

Også, tips fra vitus apotek (regner med de to siste ikke er så aktuelle :p)

• Tøy musklene på baksiden av leggen før sengetid ved å presse av hælen mot gulvet. Hold i ca 1 minutt og gjenta med det andre beinet.
• Masser musklene i leggene.
• Legg varmepakninger eller isposer på leggene.
• Vær tilbakeholden med koffein og • alkohol, spesielt før sengetid.
• Unngå nikotin.

Tipses også om fysisk aktivitet på dagtid, at det kan hjelpe.

Prøv magnesium, det kan hjelpe. Det er mildt muskelavslappende, så kan ha noe effekt.
Men ellers, så kan rastløse bein også være et signal fra kroppen om at du mangler enten jern, folat eller b12, så du kan høre med legen om å sjekke status på dette og (men tok sikkert i alle fall jern-status hos legen tidligere i svangerskapet?).

Også, tips fra vitus apotek (regner med de to siste ikke er så aktuelle :p)

• Tøy musklene på baksiden av leggen før sengetid ved å presse av hælen mot gulvet. Hold i ca 1 minutt og gjenta med det andre beinet.
• Masser musklene i leggene.
• Legg varmepakninger eller isposer på leggene.
• Vær tilbakeholden med koffein og • alkohol, spesielt før sengetid.
• Unngå nikotin.

Tipses også om fysisk aktivitet på dagtid, at det kan hjelpe.
Ja, tror jeg skal ta å kjøpe med magnesium. Sjekket jern-status og må begynne med jerntilskudd i uke 18, men muligens jeg kan bare begynne nå. Skader vel ikke.

De to siste tipsene går ganske bra :p Så skal nok klare å holde dem :hilarious:

Jeg har slitt med rastløse ben i sikkert 10 år. Eneste som funker for meg er å bevege meg. Om jeg har en dag hvor jeg stort sett sitter i ro så er det garantert at kriblingen er verre enn noen gang, og kan også spre seg til armene.

Så jeg prøver å alltid gå meg en tur før leggetid om dagen har vært rolig, fungerer 9/10 ganger.

Samme her! Jeg har slitt med rastløse bein i 15 år. For meg så hjelper det å ligge med rumpe inntil veggen og så beina rett opp i været langs med veggen i 10-20 min. Da pleier det å roe seg. Ellers har jeg begynt å sove med støttestrømper hver natt, klasse 2 20-30mmHg (må bestilles), det hjelper veldig.

Jeg har slitt med rastløse ben i sikkert 10 år. Eneste som funker for meg er å bevege meg. Om jeg har en dag hvor jeg stort sett sitter i ro så er det garantert at kriblingen er verre enn noen gang, og kan også spre seg til armene.

Så jeg prøver å alltid gå meg en tur før leggetid om dagen har vært rolig, fungerer 9/10 ganger.
Skulle gjerne gått meg en tur før leggetid, men er jo alene halvparten av tiden så funker dårlig å forlate lillemor når hun er lagt. Men her føler jeg ikke det gjenspeiler hvor aktiv jeg har vært i løpet av dagen. Kan ha gått en lang fjelltur på dagen, men når kvelden kommer og jeg ligger i sengen så starter kriblingen.

Høres tungt ut å ha slitt med dette i 10 år! Jeg er glad dette bare har vært et problem når jeg har vært gravid :)

Back
Topp