Symptomer i 2. trimester

Redhead

Førstegangsmamma
Jeg er nå et stykke ut i 2. trimester, 15+3. Mellom uke 6 og 12 var jeg konstant uvel og energiløs, og hadde ømme bryster. I de siste 3 ukene har jeg følt meg topp! Jeg føler meg egentlig ikke spesielt gravid. På en måte synes jeg dette er veldig deilig, men også litt bekymringsverdig. Har fortsatt hatt ømme bryster i denne siste perioden - svinger litt fra dag til dag - noen voksesmerter innimellom, og synes kanskje jeg har fått litt mer volum nederst i magen. Ellers ingenting. Kan heller ikke si jeg har kjent noen utvetydige fosterbevegelser enda.

Flere som opplever dette? Er brystene deres like ømme nå som før, og er de ømme hele tiden? Har dere fått tydelige mager? Andre symptomer dere har fått i 2. trimester som dere ikke hadde før? Er selvsagt redd for en ny MA, og leter etter noen sikre symptomer som jeg kan følge med på.

Det der høres helt normalt ut :) jeg fikk også mindre luft i den tiden og følte meg snytt for den lille magen jeg hadde fått ;) det er bare å nyte de ukene som ligger forran deg, for nå for meg har trøttheten kommet tilbake hos meg (19+2) :( brystene mine har vel holdt seg like ømme hele veien, men er blitt mer stikkefølelser der nå! Så bare nyt det, magen og bevegelsene kommer fort nok;)

Er fortsatt trøtt.. Men det kan komme av litt høyere aktivitetsnivå.. Puppene begynte å vokse og ble ømme først i 2 tri her.. Sånn var det sist og.. Første gangen var de kun ømme (ekstremt ømme) og vokste 2 cup størrelser i 1 tri..

Ellers har jeg vanvittig mye hodepine.. Sliter litt med kvalme enda men prøver å ikke spise hver gang jeg er kvalm nå.. Voksesmerter i ny og ne.. Magen vokser og har allerede fått nytt tyngdepunkt.. Halsbrann kjenner jeg på.. Og bekkenløsning.. Så svangerskap er ingen dans på roser her :p

Jeg spyr, spyr , brekker meg og jaggu meg spyr jeg enda litt…. Holder på å bli gal! Hodeverk og ømme bryster. Men jeg har hatt mye ømmere bryster før dette, så det har avtatt litt. Jeg sliter med å sove også, forferdelig rastløs i kroppen

Kjenner meg veldig igjen. Utenom trøtthet og litt ømme bryster er det ikke mye som kan si jeg er gravid :/ husker ikke helt hvor det var sist, men da hadde jeg hørt hjertelyden nå så litt mer sikkert.

Kvalm, energiløs og sover dårlig fortsatt ( startet i uke 6). Puppene vokser og vokser, men er bare ømme i perioder. Og nå kjenner jeg mer og mer til bekken og korsryggsmerter.

Er så mye jeg gjerne skulle gjort og er mye alene, så kjenner at det tærer litt psykisk.

Kvalme,trøtt,vondt i bekkenet,litt moody , litt vondt i magen av og til..men kvalmen er ikke like ekstrem ;) spiser bedre no også..

Bortsett fra mage og hyperemesis er det ikke mange symptomer :)

Merker noe i magen, men ikke ømme bryster, slitent bekken, humør, økt matlyst, cravings..

En liten babybump, økt matlyst, økt utflod og treg mage er nå mine eneste symptomer. Energien er tilbake for fullt, brystene er ikke ømme lenger og uren hud er borte (thank god). Aldri vært kvalm jeg. Hørte hjertelyd i går, så jeg vet det fortsatt er liv :)

Kanskje du har noen symptomer du ikke tenker over? Som økt utflod? :)

Er ikke så mange symptomer hos meg nå:) bortsett fra voksende mage og spark/bevegelser, kjenner jeg innimellom litt smerter i bekkenet og tretthet;)

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver! En periode der jeg ikke følte meg gravid i det hele tatt, fra ca uke 12-13 når kvalmen ga seg, til uke 17, da jeg kjente aktivitet inni magen for første gang og magen syntes bittelitt. Hadde jeg ikke sett en liten sprelletass på tidlig ul i uke 12, hadde jeg lurt på om jeg hadde innbilt meg det hele. Nå er det masse aktivitet, kynnere og vekta stiger, så nå føler jeg meg mer gravid igjen (uke 18) Tenkte også mye på MA før jeg kunne kjenne liv.. Jeg tror det er helt typisk og ingen grunn til bekymring.. Og så er det kanskje ikke så lenge til ordinær ultralyd der du får noen svar?

Skjønner hva du mener, men du får nok snart symptomer igjen ;) hadde 5 dager hvor jeg var neste kvalmefri, og tenkte da at kanskje fosteret var dødt fordi jeg hadde hypermesis 8 mnd sist og kvalmen er pga hcg. Men så slo kvalmen til igjen og nå (19+5) er jeg kvalm, magen vokser, lille dulter mer for hver dag♡, bekkenplager, trøtt, dårlig matlyst/cravings. Prøv bare å være glad for at du ikke har noen dårlige plager, er jo noen som ikke merker noen symptomer hele svangerskapet! :)

Lite matlyst, litt halsbrann om kvelden, skikkelig vondt i hodet, såre brystvorter, litt vondter i bekken og voksende mage ..

Magen som vokser er nok det aller tydeligste tegnet. Fått en godt markert kul nå, som alle ser;)
Har begynt å få litt halsbrann om kveldene også nå- hat!
Og har ofte lynende ligamentsmerter om jeg snur meg litt brått eller vrir meg i en annen stilling i sofaen f.eks.
Ellers er jeg ikke kvalm, ikke såre bryster lenger heller.

Kvalmen har mer eller mindre, takket for seg. Det samme har ømme bryster.
  • Magen vokser
  • Spark
  • Sliten i bekkenet etter en lang arbeidsdag
  • Blir trøtt og sovner raskt på kveldene
  • Noe uren hud,spesielt på haka
  • Økt utflod
  • Endret lukt på urin
  • Reagerer på sterke lukter
  • Tungpusten , lettere tungpusten enn før ved aktivitet
  • Drømmer hver natt
  • Kynnere

Takk for at dere deler deres erfaringer! Spesielt godt å høre fra dere som kjenner dere igjen i det jeg skriver! Ser ellers ut som det er store variasjoner i symptomer.
Har OUL om 3 uker, så da er det vel bare å smøre seg med tålmodighet i mens, og håpe at alt står bra til der inne:)

Veldig lite symptomer hos meg, har noen kynnere av og til. Litt mage. Ellers ingen symptomer. Men har doppler, så kan høre hjerteslagene :)

samme her :-) ikke fullt så ømme bryster lengre (kommer og går litt). fin form, ikke kjent noe særlig med liv :-) så du er ikke alene om det!

Synes symptomene endrer seg hele tiden jeg. Magen er mindre oppblåst nå enn den var tidligere, ellers har jeg følgende symptomer nå:
- større bryster, noe ømme
- mage som ikke kan skjules lenger
- reagerer på lukter (brekker meg av f.eks kaffelukt)
- TRØTT som bare det, mye trøttere nå enn i 1. trimester
- økt utflod
- humørsyk
- kløe, spesielt klør jeg på ryggen på kveldstid
- kynnere
- vonde skuldre og rygg (skal begynne med noen gravidøvelser idag)

Skulle ønske at kvalmen og uvelheten kunne bli borte her. Reagerer på lukter og det er jo så artig når man jobber på eldresenter... hadde en fin jul uten noen symptomer og tenkte at nå var dem over... men etter nyttår kom dem tilbake... puppene har hvert ømme hele tiden her. Og oppblåstheten er borte, så 2 kg ned. passert 16 uker , og håper hver morgen før man står opp at man skal være bra og i fin form.
Håper på å få høre den fine hjertelyden til gullet i morgen på kontroll :-)

Back
Topp