Symfysemål

Isab

Elsker forumet
Stjerneskuddene 2024
Har dere fått tatt symfysemål ennå? Jm tok i uke 25 her og da lå det på 26cm, lege tok i dag (28 uker) og da er det på 27cm. Synes 1 cm forskjell på 3 uker va lite, men det er kanskje normalt?
 
Ser du hvordan du ligger på kurven da? :) jeg syns ikke det ser/høres unormalt ut. Ulike helsepersonell kan også måle litt ulikt, målet kan bli påvirket av hva man har spist, når på dagen det er osv, og magen kan vokse litt i rykk og napp.
 
Har bare tatt ett mål foreløpig i uke 24 og da var det på 24cm. Husker fra sist at målet fikk ett avvik fra egen kurve da jeg byttet jordmor. Det er visst helt normalt at ulike personer måler litt forskjellig, og at man ideelt sett skulle målt hos samme person hver gang.
 
Har tatt en gang nå i uke 24 (på mandag), ligger over midtstreken men fortsatt i det mørke området. Får sjekke senere hva det faktisk betyr i cm.

Med baby nr1 måtte jm lage seg ett symbol, for at man skulle kunne se at når hun tok alle målene så fulgte jeg samme kurve. Tok man med legen sine mål hoppa det som ett bølgediagram :D
 
JM sa at den var ganske vanlig at ja, sist så lå den kanskje en cm over, for deretter å ligge på kurven neste gang etc, da babyen har voksspurter, men så lenge jeg følgte «min» kurve og man ikke så noen voldsomme avvik, så va alt normalt :)
 
Den lå på ytterste mørke feltet på første måling og i dag ligger den på den røde streken. Jeg får høre med jm hva hun tenker når jeg skal dit :happy:
 
Den lå på ytterste mørke feltet på første måling og i dag ligger den på den røde streken. Jeg får høre med jm hva hun tenker når jeg skal dit :happy:
blir spennende hva hun måler da. Og flater du ut på målene henvises du til vekstkontroll for en ekstra sjekk, så trenger ikke være noe farlig. Men spesielt hvis du flater ut og bekymrer deg over det er det greit å be om å få den vekstkontrollen.
 
Har tatt en gang nå i uke 24 (på mandag), ligger over midtstreken men fortsatt i det mørke området. Får sjekke senere hva det faktisk betyr i cm.

Med baby nr1 måtte jm lage seg ett symbol, for at man skulle kunne se at når hun tok alle målene så fulgte jeg samme kurve. Tok man med legen sine mål hoppa det som ett bølgediagram :D
25cm i uke 24 var jeg. Får se hvordan utviklinga blir videre, kjenner meg gigastor. Har kollega som snart går ut i perm, og magen her er større enn hennes :angelic:
 
blir spennende hva hun måler da. Og flater du ut på målene henvises du til vekstkontroll for en ekstra sjekk, så trenger ikke være noe farlig. Men spesielt hvis du flater ut og bekymrer deg over det er det greit å be om å få den vekstkontrollen.
Ja, tenkte å be om det hos jm. Kan jo være at de bare målte forskjellig også, så kanskje greit å gå til kun jm med slikt. :happy:
 
25cm i uke 24 var jeg. Får se hvordan utviklinga blir videre, kjenner meg gigastor. Har kollega som snart går ut i perm, og magen her er større enn hennes :angelic:
Artig å se hvor forskjellig vi alle er da :D
 
25cm i uke 24 var jeg. Får se hvordan utviklinga blir videre, kjenner meg gigastor. Har kollega som snart går ut i perm, og magen her er større enn hennes :angelic:

Jeg syns det var så rart sist svangerskap at jeg følte meg så stor, og fikk mye kommentarer også, men målene var helt gjennomsnittlige! Nå er det en kollega av meg som også er gravid og cirka like langt. Hun ser jo ikke gravid ut i det hele tatt, mens magen min er like stor som da jeg var i uke 30 i forrige svangerskap, haha
 
Sf-målet mitt ble målt til 31 cm i dag (uke 27+6). Jordmor sa ingenting, men er ikke dette unormalt stort?
 
Sf-målet mitt ble målt til 31 cm i dag (uke 27+6). Jordmor sa ingenting, men er ikke dette unormalt stort?
Jøsses, det er vel over normalområdet ja. Med mindre jeg leste skjemaet feil. Er det første gang du har målt dette svangerskapet? Eller har du en måling til å sammenlikne med?
 
Jøsses, det er vel over normalområdet ja. Med mindre jeg leste skjemaet feil. Er det første gang du har målt dette svangerskapet? Eller har du en måling til å sammenlikne med?
Ja, jeg også leste at det var over normalområdet på skjemaet.
Fastlegen min (ikke samme person) målte 27,5 cm i uke 26.
 
Ja, jeg også leste at det var over normalområdet på skjemaet.
Fastlegen min (ikke samme person) målte 27,5 cm i uke 26.
Lå litt høyt da også, men ikke like høyt som nå? Det kan tenkes at fastlegen ikke er så god på å måle SF, jordmor er ofte mye bedre på det. Men jeg syns nå at fastlegen burde reagert når hen fikk ett såpass høyt mål. Dersom jordmor hadde fått det så hadde du nok blitt henvist til ul. Har du mulighet til å dra til jordmor å få ett kontrollmål?
 
Lå litt høyt da også, men ikke like høyt som nå? Det kan tenkes at fastlegen ikke er så god på å måle SF, jordmor er ofte mye bedre på det. Men jeg syns nå at fastlegen burde reagert når hen fikk ett såpass høyt mål. Dersom jordmor hadde fått det så hadde du nok blitt henvist til ul. Har du mulighet til å dra til jordmor å få ett kontrollmål?
Jeg skal til legen nå på torsdag. Da skal jeg høre om å bli henvist til ul. Hvis han ikke henviser, så tenker jeg å ringe til jordmor.
 
Når jeg var på privat ultralyd, lå jeg 11% over ifht vekst sa jordmor da, hadde jeg vært 12% eller mer snakka hun om å ha en vekstkontroll. Fordi da kan baby bli veldig stor, jeg har ikke peiling. Skal på kontroll hos fastlegen neste uke, så blir spennende å se da hva han sier, jordmor har tatt tidligere SF-mål, men hun jeg har hatt, har slutta nå dessverre.
 
Hmm, merkelig det der. Har også hørt at man kan måle sf-mål forskjellig og at det ofte kan være unøyaktig. Jeg skal på privat 3D ultralyd 24. november, så får uansett sjekka mer nøyaktig da. Men håper fastlegen min henviser til ultralyd nå på torsdag, for å kanskje bli litt mindre stresset av dette.
 
Man må også huske at SF mål og vektestimering på ultralyd er to forskjellige ting. Høyt SF mål kan f.eks. bety at man har for mye fostervann, men babyen kan fremdeles være gjennomsnittlig eller til og med liten av vekst.
 
Jeg har litt over snittet på SF mål sist det ble sjekka, men helt gjennomsnittlig baby og mengde fostervann.

Første graviditet var sf-målene mine helt bølgete, jordmor lagde seg sitt eget symbol så hun kunne se at sånn hun målte det økte målet gjevnt, for hun og fastlegen målte så ulikt
 
Back
Topp