Symfysemål

Her hadde magemålet brått stoppet, jordmor målte magen like stor som for 2 uker siden , henviste til vekstkontroll :rolleyes: Føler selv magen er blitt større, og er jo selvfølgelig bekymret av og se droppet på skjemaet :sorry: men sykehuset er greie, hadde egentlig time neste uke men de fikk presset meg inn idag fordi jeg ble veldig engstelig :Heartred

Her hadde magemålet brått stoppet, jordmor målte magen like stor som for 2 uker siden , henviste til vekstkontroll :rolleyes: Føler selv magen er blitt større, og er jo selvfølgelig bekymret av og se droppet på skjemaet :sorry: men sykehuset er greie, hadde egentlig time neste uke men de fikk presset meg inn idag fordi jeg ble veldig engstelig :Heartred
Vil berre skyte inn at slik hadde eg det i forrige svangerskap og! Var grusom følelse og ventetid.
Men viste seg at var berre jentungen som hadde snudd seg, og ho målte +27% på ultralyden!
So berre sidan magemålet har stoppa, betyr ikkje det at veksten har stoppa!

Lykke til!

Vil berre skyte inn at slik hadde eg det i forrige svangerskap og! Var grusom følelse og ventetid.
Men viste seg at var berre jentungen som hadde snudd seg, og ho målte +27% på ultralyden!
So berre sidan magemålet har stoppa, betyr ikkje det at veksten har stoppa!

Lykke til!
Babyen ble målt til så og si akkurat 2 kg, når jeg da var 31+3, så han var på 55% percentilen! Men han har lagt seg veldig langt ned i bekkenet, så langt ned det går an, som forklarer enormt nedpress og en sunket mage, så selvom magen er liten så er babyen frisk og STOR :Heartred Så målene har ikke mye og si tydeligvis, men glad de fikk sjekket det fort i tilfelle noe skulle vært galt :love7

Babyen ble målt til så og si akkurat 2 kg, når jeg da var 31+3, så han var på 55% percentilen! Men han har lagt seg veldig langt ned i bekkenet, så langt ned det går an, som forklarer enormt nedpress og en sunket mage, så selvom magen er liten så er babyen frisk og STOR :Heartred Så målene har ikke mye og si tydeligvis, men glad de fikk sjekket det fort i tilfelle noe skulle vært galt :love7
So bra!
Og ja, fantastisk at du fekk kome inn so raskt!

Verken UL vekstestimering eller SF mål trenge væra bekymringsverdig så lenge det ikkje klart og tydelig er laaaaangt utanfor normalen, for begge deler har så mange uspesifikke sider og kan væra heilt feil. Er vell mest når kurven brått bryter det kan være bekymringsverdig. Dei målte min forrige baby langt under, så over, så var han heilt normal, så det var ein berg og dalbane det. Begynt å få mistillit til heile greiene..
Hvor stort avvik/variasjon ble det målt? Er litt nysgjerrig på målinger vs virkelighet på dette området :)

Disse målingene skjønner jeg så lite av altså. Min ble målt til 1900 g da jeg var 31+0 og det sa hun var 78-percentilen!

Disse målingene skjønner jeg så lite av altså. Min ble målt til 1900 g da jeg var 31+0 og det sa hun var 78-percentilen!
Jeg ble målt til 1500 g da jeg var 30+0 og fikk høre det var helt på gjennomsnittet (sa ikke percentile). Hun sa hodet målte 1mm under gjennomsnitt og magen 1mm over (ultralyd). Blir spennende å se hva de sier på torsdag.

Rart :confused004 Vi fikk beskjed han lå på 55 percentilen, litt over gjennomsnittet, han var 1970 g :laughing002 helt perfekt i følge legene vi snakket med, så jeg Aner ikke jeg altså :love7

Rart :confused004 Vi fikk beskjed han lå på 55 percentilen, litt over gjennomsnittet, han var 1970 g :laughing002 helt perfekt i følge legene vi snakket med, så jeg Aner ikke jeg altså :love7

Kanskje det har med kjønn å gjøre. Jeg vet ikke kjønnet på vår, haha. Men legen sa at hun ikke kom til å se på det heller. Guttene er vel ofte større. De sa også at veksten var helt normal for vår :) det er jo det viktigste

Kanskje det har med kjønn å gjøre. Jeg vet ikke kjønnet på vår, haha. Men legen sa at hun ikke kom til å se på det heller. Guttene er vel ofte større. De sa også at veksten var helt normal for vår :) det er jo det viktigste
Ja tror de måler forskjellig for gutter og jenter, så det kan ha mye og si :)

Det stemmer at det er forskjellige vekstkurver blant annet basert på kjønn.

Det stemmer at det er forskjellige vekstkurver blant annet basert på kjønn.

Det gir mening :) men usikker på om legen vet kjønnet da, hun spurte om vi visste og sa at hun ikke hadde noen intensjon om å se etter det :hilarious: Men det spiller ingen rolle, det blir det det blir, og vekstestimeringen kan jo være så som så den også :)

Det gir mening :) men usikker på om legen vet kjønnet da, hun spurte om vi visste og sa at hun ikke hadde noen intensjon om å se etter det :hilarious: Men det spiller ingen rolle, det blir det det blir, og vekstestimeringen kan jo være så som så den også :)
Ja, det er stor feilmargin på disse målingene. Så lenge man er innenfor noenlunde normal tror jeg det er best å ta det med en klype salt :)

Ja, det er stor feilmargin på disse målingene. Så lenge man er innenfor noenlunde normal tror jeg det er best å ta det med en klype salt :)

Absolutt :) det skal sies at estimeringen fra min første var veldig presis (80 g fra), men det var fra siste ultralyd i uke 36 da, og hun ble født i uke 38. Men har hørt mange få helt «feil» også

Absolutt :) det skal sies at estimeringen fra min første var veldig presis (80 g fra), men det var fra siste ultralyd i uke 36 da, og hun ble født i uke 38. Men har hørt mange få helt «feil» også
Jeg har liksom hørt mye flere som har vært skikkelig feil enn de som har vært riktig, men SÅ galt kan det vel ikke være :p

Flere som har større Sf-mål med nummer to? Eller nummer, tre fire ++ ?
Var babyene også større?

Flere som har større Sf-mål med nummer to? Eller nummer, tre fire ++ ?
Var babyene også større?

Jeg ligger høyere dette svangerskapet enn forrige. Men er også en annen som måler denne gangen. Vet selvsagt ikke fødselsvekt, men hadde en vekstestimering på ultralyd der det ser ut som babyen er litt større på det nåværende tidspunktet i alle fall :) men det kan jo være veldig unøyaktig

Var hos jordmor idag, 33+6/34 uker, hadde et dropp forje kontroll men hadde vekst estimert ul i mellomtiden som viste barnet til 55% persentilen, men målte idag og var ikke store mål hun får altså, 29 cm i uke 34 :confused004 Men den følger nå den forje kurven, så har jo vokst, bare vi nå er på en annen kurve, hun snakket med en annen jordmor som bekreftet at det var helt greit. Men hun sa det kunne forklares og med hvordan barnet lå, samt at han har nesten festet hodet og derfor har og magen sunket, samt at siden overkroppen min tydeligvis er lang (selvom jeg bare er 163 cm) så bærer jeg han langt inni, haha. Men tar det litt med en klype salt, hadde lave mål med nr 1 også? Men jammen var ikke han 3550 g når han ble født i uke 37 :) så regner med hvis jordmoren ikke er bekymret, så skal ikke jeg være det heller :)

Back
Topp