Symfysemål

Mioloo

Forelsket i forumet
♡Novemberhjerter 2025♡
Var nettopp hos jordmor idag og målte symfysen, som da lå under den røde streken men i normal området, slik som sist svangerskap.
Men glemte helt å spørre henne hva de målene skal tilsvare, er det slik at hvis du er i uke 24 så skal symfyse målene være 24 cm for og komme på den røde gjennomsnittlige linjen ? :rolleyes: Noen som vet ?:D

Jeg er usikker på om jeg forstår hva du mener, men på skjemaet/diagrammet på helsekortet står det jo hvor mange centimeter du ble målt til i den aktuelle graviditetsuken, samt hvor den røde linjen er. Hvis du feks ser på uke 25 er den røde streken på 24 cm.

Jeg er usikker på om jeg forstår hva du mener, men på skjemaet/diagrammet på helsekortet står det jo hvor mange centimeter du ble målt til i den aktuelle graviditetsuken, samt hvor den røde linjen er. Hvis du feks ser på uke 25 er den røde streken på 24 cm.
Åja nei lurte generelt på hva målene skal samsvare med, trodde de skulle samsvare med uken en er i :rolleyes: :laughing002 Har ikke tittet så altfor nøye på det skjemaeto_O

Åja nei lurte generelt på hva målene skal samsvare med, trodde de skulle samsvare med uken en er i :rolleyes: :laughing002 Har ikke tittet så altfor nøye på det skjemaeto_O

Åå. På skjemaet ser du det i alle fall, hvor mange cm i hvilken uke :)

Ja er jo det skjemaet er for, den røde streken er normlaen/gjennomsnitt/forventa, og området rundt er innenfor normalen, og området utanfor er varslende. Du følger jo berre uker og opp til cm så står det ka den skal tilsvare :)

Jeg var på helsestasjonen i går. Mitt sf-mål var bittelitt over gjennomsnittet. Men jeg er lav, så hun mente magen ville gå mer utover. Men var bare første målingen. Hvis hun mistenker at babyen er stor senere i svangerskapet så henviser hun meg til ultralyd på sykehuset for å ta en tilvekstkontroll :) Føles trygt og godt hvertfall.

Jeg ble målt til å ligge på 90-percentilen, men legen målte mens jeg hadde en kynner, så stoler ikke særlig på den målingen

Jeg er litt nysgjerrig på en ting. Jeg hadde første sf måling dagen før ekstra UL. På sf målet havnet jeg ca 2% under gjennomsnitt, mens på UL ca 2% over gjennomsnitt (de sa det samme på TUL og OUL). Hvilken av disse er mest nøyaktig egentlig? Eller måler de ulike ting?

Jeg er litt nysgjerrig på en ting. Jeg hadde første sf måling dagen før ekstra UL. På sf målet havnet jeg ca 2% under gjennomsnitt, mens på UL ca 2% over gjennomsnitt (de sa det samme på TUL og OUL). Hvilken av disse er mest nøyaktig egentlig? Eller måler de ulike ting?
Måler heilt ulike ting, UL måler jo sjølve babyen, mens SF måler heile livmora. Om du f.eks har mykje fostervann vil du ligge over gjennomsnittet på SF mål, men baby kan likevell være langt under gjennomsnittet.

Måler heilt ulike ting, UL måler jo sjølve babyen, mens SF måler heile livmora. Om du f.eks har mykje fostervann vil du ligge over gjennomsnittet på SF mål, men baby kan likevell være langt under gjennomsnittet.
Takk :Heartred Har helt glemt å spørre og har bare blitt sf målt en gang. Mye å sette seg inn i som førstegangs. Nå var de relativt like så er ikke bekymret (2% over og 2% under).

Jeg målte her om dagen og var over den rød streken. Er 25 uker i morgen

SF-målet må tas med en liten klype salt. To ulike personer kan måle det ulikt. Det viktigste med det er at det følger kurven ganske fint over tid, og at det ikke avviker veldig fra snittet.

Jeg får ekstra tilvekstkontroller denne gangen. På ultralyd var alle målinger omtrent på snittet/rett over/rett under 50-persentilen, mens SF-målet hos fastlegen var litt stort. Hun var tydelig på at SF ikke er noen eksakt vitenskap, og at det viktige for meg var hva ul viste.

Forrige svangerskap målte jeg 25 cm i uke 25 (normal stort barn).
Denne gangen er magen mye større... Ca like stor som i uke 32 sist. Men sf mål ble målt til 24 cm i uke 25 (samme jordmor som forrige svangerskap). Tydelig at magemusklene gir mye etter når jeg står :) I uke 24 ble baby målt til 75 % persentilen på ultralyd :)

Takk :Heartred Har helt glemt å spørre og har bare blitt sf målt en gang. Mye å sette seg inn i som førstegangs. Nå var de relativt like så er ikke bekymret (2% over og 2% under).
Verken UL vekstestimering eller SF mål trenge væra bekymringsverdig så lenge det ikkje klart og tydelig er laaaaangt utanfor normalen, for begge deler har så mange uspesifikke sider og kan væra heilt feil. Er vell mest når kurven brått bryter det kan være bekymringsverdig. Dei målte min forrige baby langt under, så over, så var han heilt normal, så det var ein berg og dalbane det. Begynt å få mistillit til heile greiene..

Forrige svangerskap målte jeg 25 cm i uke 25 (normal stort barn).
Denne gangen er magen mye større... Ca like stor som i uke 32 sist. Men sf mål ble målt til 24 cm i uke 25 (samme jordmor som forrige svangerskap). Tydelig at magemusklene gir mye etter når jeg står :) I uke 24 ble baby målt til 75 % persentilen på ultralyd :)
Er visst noe lignende som skjer med meg. Første svangerskap lå SF og danset rundt midtlinjen. Mange ganger midt på streken, en gang over og en gang under.

Både mage og min egen vekt er vesentlig større og høyere denne gangen. Det ser jeg jo godt på magebilder fra forrige gang... Men SF-målet var nøyaktig det samme. En smule over rød strek, så vidt synlig over...

Så det gir mening det med magemusklene. Føler kroppen min bare har slengt livmora utenpå denne gangen :laughing001

Og bare for å legge til: Jordmor sine mål fulgte kurven fint forrige svangerskap. Mens den ene gangen jeg målte hos fastlegen lå jeg under og utenfor hele normalområdet. Tydelig at hun IKKE var trygg på hvordan man måler SF. Så jordmor bare rablet over målingen og så vort fra den :p

Så ja, det er en stor fordel at SF måles av samme menneske.

Back
Topp