Symfysemål

Er uke 24 +1 i dag, og fikk målt 23cm. Ser ut som normalt utifra målediagrammet ihvertfall
 
Er helt ny i gamet og skjønner ingenting av dette. Noen som vil tilby en kjapp og grei forklaring på hva som måles og hvorfor?:)
 
Er helt ny i gamet og skjønner ingenting av dette. Noen som vil tilby en kjapp og grei forklaring på hva som måles og hvorfor?:)
¨

Merker jeg også trenger en liten innføring i dette selv da jeg heller ikke skjønner hva som er bra og ikke :rolleyes:
 
¨

Merker jeg også trenger en liten innføring i dette selv da jeg heller ikke skjønner hva som er bra og ikke :rolleyes:
Er ikke så mye å sette seg inn i grunnen til at de måler magen er for å se at den vokser jevnt og at du følger din egen kurve. Det er så inviduelt fra kvinne til kvinne. Så ikke tenk så mye på hva andre måler. :D
 
Var hos jordmor i går. 23+6. Symfysemål var på 23 cm. Tok også sukkerbelastningstest, fordi jeg er førstegangsgravid og Over 25 år. Så får vi se.
 
Er ikke så mye å sette seg inn i grunnen til at de måler magen er for å se at den vokser jevnt og at du følger din egen kurve. Det er så inviduelt fra kvinne til kvinne. Så ikke tenk så mye på hva andre måler. :D

Da skjønner jeg mer :) Men blir jo alltid urolig for om kurven sin er innenfor eller ei.
 
Da skjønner jeg mer :) Men blir jo alltid urolig for om kurven sin er innenfor eller ei.
Man blir henvist til vekstkontroll om målet er veldig lavt eller veldig høyt, eller om det flater ut veldig. Men stort sett er det ikke noe i veien likevel, er bare for å være på den sikre siden :) mitt mål flatet ut og datt utenfor kurven sist, men ultralyd viste at babyen var helt på snitt :) Har bekymret meg mye unødvendig for disse målene. Som for så mye annet i svangerskapet :rolleyes:
 
Man blir henvist til vekstkontroll om målet er veldig lavt eller veldig høyt, eller om det flater ut veldig. Men stort sett er det ikke noe i veien likevel, er bare for å være på den sikre siden :) mitt mål flatet ut og datt utenfor kurven sist, men ultralyd viste at babyen var helt på snitt :) Har bekymret meg mye unødvendig for disse målene. Som for så mye annet i svangerskapet :rolleyes:


Ikke sant! Skal straks begynne med disse målingene og er litt bekymret for hvordan jeg ligger ann :wacky:
 
Er helt ny i gamet og skjønner ingenting av dette. Noen som vil tilby en kjapp og grei forklaring på hva som måles og hvorfor?:)

Symfyse-fundusmål måler man fra symfysen/skambenet/toppen av bekkenringen foran og hele veien opp til toppen av livmor som heter fundus på latin. Målet er litt unøyaktig og er best når samme person måler over tid (vanlig at feks jordmor og lege måler litt forskjellig). Det er et indirekte mål på fostervekst/mengde fostervann og hvis man avviker mye fra kurven sin så henvises man til ultralyd for å se om det kan være forstyrret vekst eller eventuelt for mye eller for lite fostervann.

Jeg var på kntr denne uken, 24+1 og målte 23 cm - ca midt i normalfordelingen for min uke.

Håper dette var litt oppklarende! Har jobbet som fastlege før, så jeg har vært på den andre siden av målebåndet mange ganger, men dette er mitt første svangerskap og det er veldig spennende.
 
I dag var jeg hos JM. Fikk symfysemål på 23,5 i uke 26+2. Tok også UL for jeg får ekstra oppfølging pga lav fødselsvekt på nr 1. Gutten hadde det fint og var 2% under normal.
Skulle ikke være bekymret. Jeg får Oppfølging en gang i mnd.
 
Her blir der en ekstra sjekk med ultralyd for å se at mini vokser som han skal.
20210407_151223.jpg
 
Uff, men bra de følger opp :) jeg fikk det sist og fikk time veldig raskt. Lykke til :)
Håper jeg også får time fort :) kjedelig å gå og bekymre seg. Men fosterlyden var fin og jeg kjenner bevegelser jevnlig, så det er nok gjerne bare det at han ligger skikkelig godt nedi bekkenet. Verken jordmor eller student klarte å bestemme leiet hans heller, så ligger nok litt merkelig til :p
 
Håper jeg også får time fort :) kjedelig å gå og bekymre seg. Men fosterlyden var fin og jeg kjenner bevegelser jevnlig, så det er nok gjerne bare det at han ligger skikkelig godt nedi bekkenet. Verken jordmor eller student klarte å bestemme leiet hans heller, så ligger nok litt merkelig til :p
Som regel er det bare det. Og noen barn er bare litt små uten at det har noe å si.
Bevegelser og fosterlyden er gode tegn :)

Krysser likevel fingrene for at du får timen raskt
 
Symfysemålet mitt var 29 cm i dag. Uke 28+6. Over gjennomsnittet men innenfor normalen. Men på 3D UL er lille helt nøyaktig på gjennomsnittet på alle målinger, og normal mengde fostervann. Så er ikke alltid symfysemålet sier noenting som helst :happy:
 
Symfysemålet mitt var 29 cm i dag. Uke 28+6. Over gjennomsnittet men innenfor normalen. Men på 3D UL er lille helt nøyaktig på gjennomsnittet på alle målinger, og normal mengde fostervann. Så er ikke alltid symfysemålet sier noenting som helst :happy:
Mitt var også 29 da jeg var 28+0.
Jeg ble litt stresset da jeg av erfaring har fått ett veldig stort barn, men jeg kommer mest sannsynligvis til å bli sendt på vekstkontroll noen uker før termin, og hvis dem mener babyen er veldig stort, så håper jeg å bli igangsatt til termin. (Jeg revnet mye sist fødsel og det har satt litt spor hos meg)
 
Mitt var også 29 da jeg var 28+0.
Jeg ble litt stresset da jeg av erfaring har fått ett veldig stort barn, men jeg kommer mest sannsynligvis til å bli sendt på vekstkontroll noen uker før termin, og hvis dem mener babyen er veldig stort, så håper jeg å bli igangsatt til termin. (Jeg revnet mye sist fødsel og det har satt litt spor hos meg)
Ja, veldig greit å gå til vekstkontroll hvis du er bekymret. :happy: Min første var helt gjennomsnittlig. Veide 3555 ved fødsel, men jeg revnet allikevel grad 3 og slet endel etter fødsel. Men fødsel nr 2 (tvillinger) gikk mye bedre. Bare et par pyntesting og ingen problemer etter. Krysser fingra for at vi begge får en fin fødsel uten revning denne gangen ❤️
 
Back
Topp