Symfysemål

Lykkenerstor

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Sensommerbarna 2016
Juligull2021
Junibollene 2023
Jeg var på kontroll hos jordmor idag, har hvert bekymret for at lille i magen er stor fordi han er veldig kraftfull i bevegelsene og storesøster var stor. Jeg er 24+6 idag og symfysemålet var 27cm, så godt over gjennomsnittet. Jordmor sa at jeg ikke trenger å bekymre meg ut ifra symfysemål. Men siden eldste var stor ved fødsel anbefalte hun meg å ta glukosebelastning. Hva er symfysemålene deres og hvor langt er dere på vei? For dere som har barn fra før, hvordan var symfysemålene deres i tidligere svangerskap og stemte det i forhold til barnets fødselsvekt?
 
Last edited:
Mitt var 21 cm da jeg var 24+5. Var i nedre området med de andre to også, men de var ikke veldig små likevel. Eldste var 3230 g ved 39+3, og minste var 3080 g ved 36+0. Må på vekstkontroll om ikke målet øker veldig til uke 28.
 
Jeg var 24cm 23+0 så stort her også. Måtte på vektestimering i uke 38 sist grunnet meget høyt mål. Fødte da 42+0, barnet var 3450g.
 
Jeg var til vekstestimering en gang ila de siste ukene forrige gang pga lavt SF-mål, fødte en baby på nesten 4 kg:p Trenger ikke ha noe å bety, men dere får følge utviklingen så får jordmor evt sende deg til vekstestimering når det nærmer seg slutten:)
 
Jeg var på kontroll for 1 uke siden, da var symfysemålet 23

Jeg er idag 24+6
Jeg fikk ett veldig stort barn forige gang, og er redd for at det samme skal skje denne gangen også. Men jeg skal forhåpentligvis på vekstkontroll noen uker før termin og skal ta glukosetest iløpet av denne uken.
 
Jeg hadde symfysemål litt under gjennomsnittet sist, fødte ei jente på 4150 gram fire dager før termin. Har ikke målt enda denne gangen.
 
Jeg var på kontroll for 1 uke siden, da var symfysemålet 23

Jeg er idag 24+6
Jeg fikk ett veldig stort barn forige gang, og er redd for at det samme skal skje denne gangen også. Men jeg skal forhåpentligvis på vekstkontroll noen uker før termin og skal ta glukosetest iløpet av denne uken.
Jeg skal ta glukosetest imorgen, er så spent. Har du bedt om ekstra vekstkontroll eller er det lege/jordmor som følger ekstra med? Hvor stor var deres forige barn?
 
Jeg skal ta glukosetest imorgen, er så spent. Har du bedt om ekstra vekstkontroll eller er det lege/jordmor som følger ekstra med? Hvor stor var deres forige barn?
Jeg har selv bedt om det da jeg er bekymret for at barnet skal bli like stort eventuelt større.
Forige baby var 4.5 kg
 
Jeg skal til jordmor på onsdag (25+0) så oppdaterer etter det :)
 
Jordmoren min sier at symfysemål ikke er så nøyaktig som folk tror.. ultralyd er mye mer sikkert. Med sistemann så forandret ikke symfysemålet seg i det hele tatt de siste 4 ukene, og sykehuset var kjempebekymret, og jordmor begynte å bli det også. Ut kom en flott kar på 3740, nesten en kilo større en de andre to mine. Så hans symfysemål lå langt under hvor det skulle være.. jordmoren min sa at de følger mest med på kurven, og at ett eller to mål i seg selv sier lite, stort sett! Men er det stort avvik, så burde man bli fulgt opp. Ho sa også at det spørs veldig på åssen folk bærer. Jeg bærer visst ganske bak mot ryggen, og får derfor små symfysemål. Venninna mi måler stor bestandig, mens hennes barn ikke har vært knappe 3kg :happy:
 
Litt over gjennomsnittet , men ikke noe å bekymre seg for :)
 

Vedlegg

  • 68C40307-01C7-4775-8A3D-9BCB52AF432D.jpeg
    68C40307-01C7-4775-8A3D-9BCB52AF432D.jpeg
    31,1 KB · Visninger: 143
Svangerskapskontroll i dag 24+3. Symfysemål 22,5 cm. Ser det er litt under gjennomsnittet, men legen sa det var helt normalt.
 
Hei Jeg er 25+0 idag og var på kontroll igår. Jordmor målte symfysemål til 25cm. Er Dette innen normalen? Jordmor sa verken fra eller til?
 
Var 23cm 24+2. tror dette er veldig inviduelt. Bestevenninnen min som er mye tynnere enn meg får mye større mage. Så det er så inviduelt. I mitt tilfelle har jeg også lang overkropp. Så det kan også spille inn.
 
Back
Topp