Symfysemål

Orchidaceae

Glad i forumet
Assistert-jentene
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Er det andre her inne som har fått beskjed om at baby er 5% under gjennomsnittet når det gjelder symfyse- fundusmål? Vi var på ekstra ultralyd ved sykehuset da jeg var 32+1 grunnet min alder. Jeg er i dag 32+6. Alt var bra med baby og det var tegn på at han trives i magen. Vi ble fortalt at han ligger 5% under gjennomsnittet ved symfyse- fundusmål. Det var ingen grunn til bekymring. Dersom han hadde ligget 15% under ville vi bli kalt inn til ekstra kontroll. Han har også hatt en jevn egenutvikling, og det er bra. Alle mål på kroppen hans var symmetriske. Allikevel klarer jeg ikke helt å legge det bort. Er redd for at han kommer enda mer under gjennomsnittet. Vi skal på ny ultralyd ved sykehuset i svangerskapsuke 36. Dette er også pga min alder. Så det er jo betryggende at vi blir fulgt opp så tett. Er det andre som er i samme båt?
 
Er ikke helt i samme båt, men unøyaktigheten som foreligger ved Symfyse-fundusmålet kommer godt fram hos meg (gjennomsnittlig symfyse-fundusmål sist svangerskap, men baby som var over 20% større enn snittet). Så ville ikke tenkt så mye på om symfyse-fundusmålet er lavt så lenge den følger sin kurve. For er ikke sikkert fosteret er mindre enn snittet likevel. Forøvrig tror jeg også du kan slappe av selv om fosteret skulle være 5 % mindre, ettersom noen babyer må være både større og mindre enn snittet uten at det er noe galt i det hele tatt. Og spekteret for hva som er normalt er ganske stort :)
 
Med storebror låg jeg rundt 5 % under hele svangerskapet, i uke 36 havnet jeg ned på 10% under og ble sendt på vekstkontroll. Han ble estimert til 3500g- altså gjennomsnittlig til termin. Han var 3325g ved fødsel en dag over termin.
Så lenge babyen følger sin egen kurve er det ikke så mye å bekymre seg for.
 
Symfyse-fundusmål vil gi greie indikasjoner for de aller fleste, men det finnes også unntak, som hos meg.

Jeg lå alltid over gj.snitt med storesøster, og ligger likt denne gangen (se bilder).
På ultralyd kontroll 7 dager over termin med storesøster fikk jeg beskjed om at jeg ville bli igangsatt pga vekstavvik på -25-30%.

Dvs det kan være vekstavvik selv om symfysemål ikke gir indijasjoner på dette. Om de er usikre hos deg bør du be om ultralyd.
Jeg skal inn på vekstestimering denne gang pga historikken fra sist graviditet.

Screenshot_20200528-205755_Adobe Acrobat.jpg
20200526_231634.jpg
 
Symfyse-fundusmål vil gi greie indikasjoner for de aller fleste, men det finnes også unntak, som hos meg.

Jeg lå alltid over gj.snitt med storesøster, og ligger likt denne gangen (se bilder).
På ultralyd kontroll 7 dager over termin med storesøster fikk jeg beskjed om at jeg ville bli igangsatt pga vekstavvik på -25-30%.

Dvs det kan være vekstavvik selv om symfysemål ikke gir indijasjoner på dette. Om de er usikre hos deg bør du be om ultralyd.
Jeg skal inn på vekstestimering denne gang pga historikken fra sist graviditet.

Vis vedlegget 330094
Vis vedlegget 330095
Åå.. Hva gjøres når du er inne på vekstestimering? Jeg har vært til ultralyd hvor det ble tatt mål av baby. Alle mål samsvarte med hverandre. Det var ingen avvik på noen kroppsdeler.
 
Åå.. Hva gjøres når du er inne på vekstestimering? Jeg har vært til ultralyd hvor det ble tatt mål av baby. Alle mål samsvarte med hverandre. Det var ingen avvik på noen kroppsdeler.
Jeg har ikke peiling, aldri vært på vekstestimering før :hilarious::p

Jeg skal på kontroll nå den 15 juli, så kan heller skrive etterpå hva som sjekkes. Regner med det er det samme som hos deg, at det tas mål av baby/ alle kroppsdeler.
 
Åå.. Hva gjøres når du er inne på vekstestimering? Jeg har vært til ultralyd hvor det ble tatt mål av baby. Alle mål samsvarte med hverandre. Det var ingen avvik på noen kroppsdeler.
Vekstestimering er ultralyd der de måler hode, mage og lårbeinet for så å bruke disse for å få en pekepinne på hvor stor/liten babyen er, men kan fortsatt være ganske stor forskjell på estimatet og hva babyen reelt er når den kommer.
 
Jeg har ikke peiling, aldri vært på vekstestimering før :hilarious:

Jeg skal på kontroll nå den 15 juli, så kan heller skrive etterpå hva som sjekkes. Regner med det er det samme som hos deg, at det tas mål av baby/ alle kroppsdeler.
Supert! :) Håper alt vil være bra :Heartred
 
Vekstestimering er ultralyd der de måler hode, mage og lårbeinet for så å bruke disse for å få en pekepinne på hvor stor/liten babyen er, men kan fortsatt være ganske stor forskjell på estimatet og hva babyen reelt er når den kommer.
Det var det de gjorde da jeg var på ultralyd sist. Den ultralyden var første av to ekstra kontroller jeg får grunnet alderen min.
 
Så at legen glemte å føre sf mål på helsekortet i uke 32. Så har fra uke 28 og neste blir i uke 34. Har satt opp ekstra kontroll. Blir irritert når jeg ikke føler legen er on top og things. Blir ikke spesielt gode kurven dette.
 
Så at legen glemte å føre sf mål på helsekortet i uke 32. Så har fra uke 28 og neste blir i uke 34. Har satt opp ekstra kontroll. Blir irritert når jeg ikke føler legen er on top og things. Blir ikke spesielt gode kurven dette.
Det forstår jeg at du synes er irriterende. Man vil jo gjerne at alt skal være i orden av slike ting.
 
Mitt Sf-mål ligger godt under gjennomsnittet og hadde til og med flatet litt ut på siste måling hos jordmor forrige uke. Var på sykehuset i dag og UL viste at baby lå helt på snittet i størrelse (3 prosent under, men det er så lite under at de regner det som innenfor normalt avvik).
I forrige graviditet lå mitt Sf mål også godt under snittet, men fikk en «stor» gutt - større enn Sf målet skulle tilsi. Så Sf målet er ikke alene nok for å fastslå størrelse på baby:)
Det er likevel betryggende å bli fulgt opp på det:)
 
Mitt Sf-mål ligger godt under gjennomsnittet og hadde til og med flatet litt ut på siste måling hos jordmor forrige uke. Var på sykehuset i dag og UL viste at baby lå helt på snittet i størrelse (3 prosent under, men det er så lite under at de regner det som innenfor normalt avvik).
I forrige graviditet lå mitt Sf mål også godt under snittet, men fikk en «stor» gutt - større enn Sf målet skulle tilsi. Så Sf målet er ikke alene nok for å fastslå størrelse på baby:)
Det er likevel betryggende å bli fulgt opp på det:)
Så da bør en ikke stole blindt på disse målingene da.
 
Babyen min ble målt på UL i uke 29+6 til å være 7% under gjennomsnittet. Fikk kontroll i uke 36, og var på UL i dag (36+1). Nå ligger han 5% under. Alt annet er i skjønneste orden. Men fikk time om 2 uker og legen sa at hvis han ikke vokser opp nok, blir jeg satt i gang. :(
 
Babyen min ble målt på UL i uke 29+6 til å være 7% under gjennomsnittet. Fikk kontroll i uke 36, og var på UL i dag (36+1). Nå ligger han 5% under. Alt annet er i skjønneste orden. Men fikk time om 2 uker og legen sa at hvis han ikke vokser opp nok, blir jeg satt i gang. :(
Åå, håper han vil vokse nok frem til da slik at du ikke behøver å bli satt i gang :Heartred
 
Mitt Sf-mål ligger godt under gjennomsnittet og hadde til og med flatet litt ut på siste måling hos jordmor forrige uke. Var på sykehuset i dag og UL viste at baby lå helt på snittet i størrelse (3 prosent under, men det er så lite under at de regner det som innenfor normalt avvik).
I forrige graviditet lå mitt Sf mål også godt under snittet, men fikk en «stor» gutt - større enn Sf målet skulle tilsi. Så Sf målet er ikke alene nok for å fastslå størrelse på baby:)
Det er likevel betryggende å bli fulgt opp på det:)
Jeg har samme oppfatning som deg:) Har lagt rett over midtstreken med begge barna mine, den første var 3690 g noen dager før termin og den andre 4645 g på termin :hilarious: omtrent identiske sf-mål, men likevel en kg i forskjell. Denne gangen ligger jeg litt under midtstreken og er spent på størrelsen på barnet :)
 
Babyen min ble målt på UL i uke 29+6 til å være 7% under gjennomsnittet. Fikk kontroll i uke 36, og var på UL i dag (36+1). Nå ligger han 5% under. Alt annet er i skjønneste orden. Men fikk time om 2 uker og legen sa at hvis han ikke vokser opp nok, blir jeg satt i gang. :(

Håper det ordner seg for deg! Mini ble målt idag (33+2) til å ligge 8% under da jeg skulle sjekke plassering av morkaken. Hun sa at det gikk helt fint og at jeg ikke trengte videre vekstkontroll (estimert til 3300 gram ved fødsel). Så rart at tilbakemeldingene vi har fått er så forskjellig!
 
Back
Topp