Symfysemål

Jeg er laaangt over både denne gang og sist graviditet. Hadde og skal ha vekstkontroller i uke 32, 36 (og sannsynligvis ved termin). Men ble henvist allerede i uke 24 sist gang på grunn av høy vekt og fikk time til første vekstkontroll denne gang allerede på oul, på grunn av vekt og komplikasjoner jeg hadde sist fødsel. Da sjekker dei størrelse på baby og om du kanskje har mye fostervann og slikt siden stort sf mål.

Du hadde vekstkontroll når du var til OUL, også er ikke neste før i uke 32?
Hvilke komplikasjoner hadde du?
Jeg kjenner dette bekymrer meg mye, spesielt siden jeg fra før er så redd for at noe skal gå galt under fødsel.
 
Jeg er forresten enig med de som sier du skal ringe føden, Lillenr3. Bedre føre var i slike tilfeller!
 
Du hadde vekstkontroll når du var til OUL, også er ikke neste før i uke 32?
Hvilke komplikasjoner hadde du?
Jeg kjenner dette bekymrer meg mye, spesielt siden jeg fra før er så redd for at noe skal gå galt under fødsel.
Oul var helt vanlig. Men fikk time til vekstkontroll allerede da av hun som tok ultralyden denne gang. For 3 år siden ble jeg henvist inn i uke 24 av jordmor. Men hovedsaklig er, og var det på grunn av at jeg har veldig høy vekt. Så jeg blir klassifisert som risikosvangerskap. Men har sett at det er ganske vanlig at dei har vekstkontrollene i uke 32 og 36 og rundt termin. Med mindre det er noe akutt som dukker opp.

Komplikasjonen min var at livmoren min trakk seg ikke sammen etter fødselen, så sluttet ikke å blø der morkaka hadde vært og mistet derfor mye blod. Men dette var noe som skjedde med random kvinner, veldig sjeldent og bare skjer uten at det trengte å vær noen grunn til det. Var heller ikke sannsynlig at det ville skje igjen med meg ved neste fødsel, men dei vil ta ekstra forhåndsregler å vætre litt mer forberedt i tilfelle.
 
Ser at dere begge opplevde SF-mål som stagnerte, så jeg må sikkert vente lenger siden SF-målet «bare» er veldig høyt. Er sikkert ikke noe kritisk.
Okei, ja, man bør følge sin egen kurve, er vel det viktigste. Jeg hadde høyt SF-mål fram til det stagnere sist.

Denne gangen har jeg også høyt mål, men innenfor skyggefeltet, da. Og jeg er i utgangspunktet slank + at baby var helt gjennomsnittlig på vekstkontroll i uke 24. Spent på ny kontroll nå på torsdag! Føler på meg at lillebror er større enn det storesøster var :)
 
Oul var helt vanlig. Men fikk time til vekstkontroll allerede da av hun som tok ultralyden denne gang. For 3 år siden ble jeg henvist inn i uke 24 av jordmor. Men hovedsaklig er, og var det på grunn av at jeg har veldig høy vekt. Så jeg blir klassifisert som risikosvangerskap. Men har sett at det er ganske vanlig at dei har vekstkontrollene i uke 32 og 36 og rundt termin. Med mindre det er noe akutt som dukker opp.

Komplikasjonen min var at livmoren min trakk seg ikke sammen etter fødselen, så sluttet ikke å blø der morkaka hadde vært og mistet derfor mye blod. Men dette var noe som skjedde med random kvinner, veldig sjeldent og bare skjer uten at det trengte å vær noen grunn til det. Var heller ikke sannsynlig at det ville skje igjen med meg ved neste fødsel, men dei vil ta ekstra forhåndsregler å vætre litt mer forberedt i tilfelle.

Åh, skjønner. Mulig at det er vanlig at det er i uke 32 og 36, jeg får sannsynligvis time i uke 32 sa jordmora.
Skummel komplikasjon du opplevde :/ Håper dette svangerskapet går bra, og at fødselen ikke blir som sist! :)
 
Okei, ja, man bør følge sin egen kurve, er vel det viktigste. Jeg hadde høyt SF-mål fram til det stagnere sist.

Denne gangen har jeg også høyt mål, men innenfor skyggefeltet, da. Og jeg er i utgangspunktet slank + at baby var helt gjennomsnittlig på vekstkontroll i uke 24. Spent på ny kontroll nå på torsdag! Føler på meg at lillebror er større enn det storesøster var :)

De sier det ja, og jeg skjønner at det egentlig er greit så lenge man følger en god vekst :)
Jeg var til ekstra kontroll idag pga mindre liv, og da målte legen henne og sa hun er rundt 12% større enn gjennomsnittet. Det er jo helt normalt, så det bekymrer meg ikke nevneverdig.

Blir spennende å se om du har rett da! Hvor stor var storesøster?
 
Last edited:
Back
Topp