Symfysemål

Blu-Ray

Forumet er livet
Oktoberskattene 2015
Novemberlykke 2015
Var hos jordmor idag og fikk bla.a sjekket symfysemål. Med første barnet lå jeg midt på treet hele veien. Helt til fødsel :)

Men denne gang målte hun meg til 28, så fikk en prikk helt i øverste sjiktet av kurven. Flere med høyt symfysemål? Ble litt overrasket. Men hun mente det ikke hadde noe å si ift størrelsen på barnet :)

Jeg hadde høyt sist, men fulgte min egen kurve - det er det viktigste :)
Nå har jeg bare målt én gang, men var midt på streken da.

Lå på streken med guttungen, men denne gangen har jeg liggi litt over nesten hver gang. Vet ikke om det har noe å si jeg:p en jordmor sa de ulike ofte målte litt forskjellig og da, og på meg er det ulike hver gang:P

Jeg spurte om akkurat dette med symfysemål sist å da sa de at det også avhenger av hvor barnet ligger fra gang til gang. Om de ligger langt nede mot ryggen en gang, høyt oppe i magen eller lengre ned mot underlivet. Kan være du får et mål lengre ned på kurven neste gang. Og så lenge de følger sin egen kurve og ligger på det mørkegrønne så er de jo innafor normalen :D

Jeg spurte om akkurat dette med symfysemål sist å da sa de at det også avhenger av hvor barnet ligger fra gang til gang. Om de ligger langt nede mot ryggen en gang, høyt oppe i magen eller lengre ned mot underlivet. Kan være du får et mål lengre ned på kurven neste gang. Og så lenge de følger sin egen kurve og ligger på det mørkegrønne så er de jo innafor normalen :D
Hun ligger i seteleie nå, kanskje hodet presser litt mot livmora? Ligger jo ikke akkurat nedi bekkenet :) siden rumpa ee nederst :p

Jeg hadde høyt sist, men fulgte min egen kurve - det er det viktigste :)
Nå har jeg bare målt én gang, men var midt på streken da.
Jeg har bare målt to ganger, første gang var det midt på streken :)

Lå på streken med guttungen, men denne gangen har jeg liggi litt over nesten hver gang. Vet ikke om det har noe å si jeg:p en jordmor sa de ulike ofte målte litt forskjellig og da, og på meg er det ulike hver gang:p
Ja, kanskje det er noe sånt :) !

Med første lå jeg helt ytterst på det grønne. Har bare målt 1 gang til nå å da lå jeg 1,5 rute over det grønne. Så jordmor regner med samme fødselsvekt som første, kansje større. :-)

Med første lå jeg helt ytterst på det grønne. Har bare målt 1 gang til nå å da lå jeg 1,5 rute over det grønne. Så jordmor regner med samme fødselsvekt som første, kansje større. :)
Skal du på vekstestimering?

Skal du på vekstestering?
Ikke som jeg vet, regner med jordmor ser det litt ann ved neste time om jeg fortsatt ligger høyt. Men har ul kontroll for å kontrollere morkaken 3.09, så tenkte å høre om de kunne sjekke vekst da :-) frykter litt at det blir en klump på nesten 4,5 kg :-P

Ikke som jeg vet, regner med jordmor ser det litt ann ved neste time om jeg fortsatt ligger høyt. Men har ul kontroll for å kontrollere morkaken 3.09, så tenkte å høre om de kunne sjekke vekst da :) frykter litt at det blir en klump på nesten 4,5 kg :p
Hehe. Det kan jo skje :) men du får høre med dem ja!

Med første låg eg rett over. Med andre låg eg eit godt stykke over, men fulgte mi eiga kurve. Er nok det som er viktigst. Denne gangen har eg blitt målt 2 ganga, og ligg rett over, men har veldig liten mage, men estimert stort barn. Det kjem jo og litt an på om det er forskjellige som måler. Er du bekymra, kan du be legen vurdere henvisning til ekstra ul. Men ville tatt det med ro og sett om du følger kurva di, eller om det blir avvik.

Ikke som jeg vet, regner med jordmor ser det litt ann ved neste time om jeg fortsatt ligger høyt. Men har ul kontroll for å kontrollere morkaken 3.09, så tenkte å høre om de kunne sjekke vekst da :-) frykter litt at det blir en klump på nesten 4,5 kg :-P
Vi skal også på ekstra ul for å sjekke plassering av morkake, håpar dei nett kan sjekke babyen her og. Greit å vite om han forsatt veks som han skal ;-)

Last edited:
Med første låg eg rett over. Med andre låg eg eit godt stykke over, men fulgte mi eiga kurve. Er nok det som er viktigst. Denne gangen har eg blitt målt 2 ganga, og ligg rett over, men har veldig liten mage, men estimert stort barn. Det kjem jo og litt an på om det er forskjellige som måler. Er du bekymra, kan du be legen vurdere henvisning til ekstra ul. Men ville tatt det med ro og sett om du følger kurva di, eller om det blir avvik.
Ok, er nok viktigst at man følger sin egen kurve ja :) men skal på en ultralyd snart,

Ok, er nok viktigst at man følger sin egen kurve ja :) men skal på en ultralyd snart,
Så greit. Då blir han jo godt sjekka då og. Skal du same plassen som OUL? Eg var inne same plassen litt etter OUL, og då laga jordmor kurve på både vekst av kroppen, hode, mage og lår. Veldig greit ;-)

Så greit. Då blir han jo godt sjekka då og. Skal du same plassen som OUL? Eg var inne same plassen litt etter OUL, og då laga jordmor kurve på både vekst av kroppen, hode, mage og lår. Veldig greit ;-)
Det er jo veldig greit ja! :) ja, skal samme sykehuset som OUL. Ble flyttet 14 dager på OUL så får oppfølging. Er en sånn kurve de sjekker ja, og de skulle visst beregne vekt neste gang (uke 30) :)

Jeg var langt over, uke 24 og 26 cm, var langt over (jeg syns det var langt ihvertfall) gjennomsnittsstreken og det mørkegrønne feltet !
Men han sa det ikke ha noe å si siden de målte så forskjellig fra person til person og egentlig det viktigste var å følge sin egen kurve :-) var helt på gjennomsnittet med første og syns jeg har liten mage nå og :-P
Var forresten første målingen min og!

Det er jo veldig greit ja! :) ja, skal samme sykehuset som OUL. Ble flyttet 14 dager på OUL så får oppfølging. Er en sånn kurve de sjekker ja, og de skulle visst beregne vekt neste gang (uke 30) :)
Veldig greit då ;-) Eg fekk beregna vekt i veke 20+4, så det blir nok endå bedre i veke 30. Lykke til!

Lå i det øvre sjiktet sist jeg å. Men jm sa det var veldig vanlig når man gikk med nr 3!
Har time igjen neste onsdag, så får se hvordan det ligger an da ;)

Back
Topp