Symfyse fundus mål

24+1 og 22 cm. Det er straks 3 uker siden, så gleder meg litt til 29 hvor det blir ny kontroll.
 
I uke 28+1 var det 27
 
Nytt symfysemål i dag 28+1 som viste 26 cm. Lille mini følger sin egen kurve helt perfekt i følge jm. :) Ligger på lavre symfysemål, men så lenge mini følger sin egen kurve, spiller det ingen rolle heldigvis :)
 
Har symfysemål noe sammenheng med størrelsen på magen? Altså hvor mye den buler ut, eller kan man ha stor mage og lite (eller normalt) symfysemål?
 
27+0 og 26 cm
 
Har symfysemål noe sammenheng med størrelsen på magen? Altså hvor mye den buler ut, eller kan man ha stor mage og lite (eller normalt) symfysemål?

Det har ingen spesiell sammenheng, det er i hvertfall ikke noen automatikk i det. Jeg har hatt både stor og liten mage i mine svangerskap, men SF-målet har stort sett alltid ligget på gj.snittet.
 
Har symfysemål noe sammenheng med størrelsen på magen? Altså hvor mye den buler ut, eller kan man ha stor mage og lite (eller normalt) symfysemål?
Er nok ingen direkte sammenheng, så vidt jeg vet. Kanskje jordmor har et godt svar på det? SF-målet påvirkes bl.a. av mors vektoppgang, hvor dypt ned i bekkenet babyen ligger (hvis du ser på kurven ser du at de flater ut mot slutten fordi magen synker og babyen legger seg godt ned i bekkenet, klar for fødsel) og av mengden fostervann. Som forøvrig er størst mellom uke 28 og 34, og deretter synker litt og litt mot termin, og raskere etter termindato (som sikkert også er en grunn til at kurven flater ut mot slutten av svangetskapet).
 
Er ikke symfemålet det sammen som og måle livmora da? Er det jeg har forstått at jordmor måler iallefall :)
 
Er nok ingen direkte sammenheng, så vidt jeg vet. Kanskje jordmor har et godt svar på det? SF-målet påvirkes bl.a. av mors vektoppgang, hvor dypt ned i bekkenet babyen ligger (hvis du ser på kurven ser du at de flater ut mot slutten fordi magen synker og babyen legger seg godt ned i bekkenet, klar for fødsel) og av mengden fostervann. Som forøvrig er størst mellom uke 28 og 34, og deretter synker litt og litt mot termin, og raskere etter termindato (som sikkert også er en grunn til at kurven flater ut mot slutten av svangetskapet).

Aha! Ska høre med jordmor på neste time også, men det høres veldig sannsynlig ut det du sier :)
 
30+4, 28,5 cm. Merker at magen min ikke har vokst noe særlig de siste ukene. Håper det tar seg opp snart. Kjenner jeg er litt bekymra selv om jeg ligger innafor normalen. Baby hadde gått ned fra +6% til +2% ifølge ultralyd.
 
Back
Topp