Symfyse fundus mål

Muligens litt teit spørsmål - men hvordan man man ta slike mål når man er overvektig? Vil man ikke da ligge over "normalen" hele veien? Måles det stående eller liggende? Kjenner jeg blir litt bekymret for hvordan mine mål skal se ut :rolleyes: Hilsen marsboer

Muligens litt teit spørsmål - men hvordan man man ta slike mål når man er overvektig? Vil man ikke da ligge over "normalen" hele veien? Måles det stående eller liggende? Kjenner jeg blir litt bekymret for hvordan mine mål skal se ut :rolleyes: Hilsen marsboer
Jeg er overvektig, og målene er jo målinger av livmorens størrelse (tror jeg i hvertfall), og jeg har født to barn tidligere som har ligget litt over skalaen, men nå er det Nr.3 og hun ligger jeg helt nederst på skalaen innenfor "normalen", og jeg har vært overvektig i alle tre svangerskapene, men første startet jeg på en høyere vekt med enn Nr 2, og denne gangen er jeg mindre overvektig enn de to tidligere gangene, så vet ikke om det har noe å si:P

Jeg er overvektig, og målene er jo målinger av livmorens størrelse (tror jeg i hvertfall), og jeg har født to barn tidligere som har ligget litt over skalaen, men nå er det Nr.3 og hun ligger jeg helt nederst på skalaen innenfor "normalen", og jeg har vært overvektig i alle tre svangerskapene, men første startet jeg på en høyere vekt med enn Nr 2, og denne gangen er jeg mindre overvektig enn de to tidligere gangene, så vet ikke om det har noe å si:p
Men er det ikke litt vanskelig å måle livmor, når man har ekstra på magen? :)

Tja, vil anta jordmor vet hva h*n driver med:) første besøket fikk jeg beskjed om å løfte litt på den overflødige huden, men nå har jo livmora vokst mye siden uke 16. Så i dag trengte jeg ikke gjøre det:)

ImageUploadedByBV Forum1477428309.229208.jpg

Ligger midt på linja :-)

Jeg ser det er flere som har av de grønne helsekortene. Mitt helsekort er av de nye som er lilla. På disse er symfysemålene oppdatert. Hvis jeg hadde hatt av de grønne hadde jeg ligget midt på gjennomsnittet.

Jeg ser det er flere som har av de grønne helsekortene. Mitt helsekort er av de nye som er lilla. På disse er symfysemålene oppdatert. Hvis jeg hadde hatt av de grønne hadde jeg ligget midt på gjennomsnittet.
Det har du jammen meg rett i. Det hadde visst jeg også ser jeg :P på det lilla ligger jeg i underkant av normalen :P

Betyr det at babyene er gjennomsnittlig større nå enn før?så hvis jeg ligger midt på streken på det grønne skjema, så ligger jeg egentlig litt under på det nye lilla skjema?

Betyr det at babyene er gjennomsnittlig større nå enn før?så hvis jeg ligger midt på streken på det grønne skjema, så ligger jeg egentlig litt under på det nye lilla skjema?

Jeg er usikker om det er det som er grunnen. Godt mulig. Ja du vil ligge under på det nye skjemaet :/

Det gamle grønne er ikke representabelt for det ble lagd med altfor få testpersoner i sin tid på 80-tallet. Så veldig mange ligger høyt på det grønne skjema. Det lilla er mer riktig og sier mer om gjennomsnittet :) Handler nok ikke om babyens størrelse.

Jobber på helsestasjon og det var det jordmødrene sa iallfall :)

jeg har det lilla skjemaet... ligger i øvre percentil... MEN det har ingenting å si om jeg bærer et lite eller stort barn...
ting som fostervannsmengde, flergangsgravid (selv om det bar er et barn), morkakens størrelse og plassering, spiller også inn...
livmormålene kan så ser de som regel bare at livmor vokser... og i forbindelse med vekt jordmødrene kan jobben sin som regel teknikken å måle livmorstørrelsen om du er "for stor" eller "for liten" i utgangspunktet...

jeg har det lilla skjemaet... ligger i øvre percentil... MEN det har ingenting å si om jeg bærer et lite eller stort barn...
ting som fostervannsmengde, flergangsgravid (selv om det bar er et barn), morkakens størrelse og plassering, spiller også inn...
livmormålene kan så ser de som regel bare at livmor vokser... og i forbindelse med vekt jordmødrene kan jobben sin som regel teknikken å måle livmorstørrelsen om du er "for stor" eller "for liten" i utgangspunktet...

Ja du har helt rett. Jeg ligger i nedre sjikt ifølge skjemaet. Men jeg var på ul i går på vekstestimering og da lå baby midt på gjennonsnittet. 0 % vekstavvik. Jormor kunne også fortelle at min livmor var helt ut på siden av magen. Det er sikkert noe av grunnen til at den ikke er så høy. Det er mange faktorer som spiller inn.

Men er det ikke litt vanskelig å måle livmor, når man har ekstra på magen? :)
Har jordmor vist/forklart deg hvordan du kan kjenne livmor? :) Hvis, ikke spør på neste kontroll, litt lettere og få forståelse for hvor enkelt det faktisk er da :) Er selv overvektig, og kunne heller ikke helt skjønne hvordan målene ble riktig mtp mageflesket, men så fort jordmor viste meg hvor toppen på livmor var, og hva jeg skulle kjenne etter, så falt alt liksom på plass :)

Back
Topp