Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Hei :)

Har funnet ut at jeg har fått bekkenleddsmerter i symfysen (skrittet). Jeg fikk beskjed av legen å kontakte en fysioterapeut for å få noen øvelser, men jeg sliter litt med å finne en fysioterapeut. Bor i Nes kommune, har kontaktet alle på nettsiden, av de som svarer så har de ikke ledig time før om flere uker så de anbefaler meg å kontakte en kiropraktor. Hun ene sa at det var ingenting å gjøre annet enn å kjøpe et bekkenbelte.

Jeg har hørt at man helst ikke skal gå til kiropraktor som gravid, i tillegg var det fysio jeg fikk beskjed om å dra til, ikke kiropraktor. Jeg har venninner som gikk til kiropraktor som gravide som advart meg fordi de har fått problemer i etterkant som ikke går bort, selv år etter fødsel. Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Er det noen som har gått til fysio for smerter i symfysen som kanskje kan fortelle meg hvilke øvelser dere ble anbefalt? Eller om dere bare har noen tips?

Smertene har heldigvis bedret seg litt, men det starter somregel greit så får jeg vondt alt etter hva jeg gjør gjennom dagen. Så dersom jeg har vært i mye bevegelse har jeg gjerne mer vondt. Prøver å gå med små skritt. Det absolutt værste er på kvelden/natten og jeg må opp av sengen for å tisse, det å løfte/flytte på beina da etter en dag med belastning er helt sinnsykt slitsomt og vondt.
 
Jeg fikk til fysio pga bekkenløsning og særlig i symsysen med minstemor. Hun er 4 nå så detaljene husker jeg ikke helt, men jeg gikk på gruppetrening hvor vi satt på krakker med puter på og gjorde diverse roteringer, samt mer klassisk enkel styrketrening

Jeg brukte bekkenbelte når jeg gikk og ellers små skritt. Jeg ble delvis sykemeldt ganske tidlig, så jeg rakk disse gruppetimene samt hadde en dag fri alene hjemme. Den var gull!

Siste mnd før permisjon var jeg helt sykemeldt.
 
Jeg var til behandling hos kiropraktor gjennom hele svangerskapet, men så hadde jeg mye låsninger i tillegg til bekkenløsning, kiropraktor sa selv at dersom det var rene bekkenløsning så var det begrenset hva han kunne hjelpe med, da gikk det mer på øvelser jeg måtte gjøre.

tenker også at mange får generellt problemer med bekken etter de har hatt bekkenproblematikk i svangerskap og at det blir litt for «enkelt» av vennene dine å skylde på kiropraktor behandlingen de har hatt, tenker det sikkert har hatt lite med saken å gjøre at de har slitt i etterkant. Mye mer sannsynlig at det skyldes svekket musklatur/kjærnemusklatur etter svangerskap som gir bekkenplager i etterkant.

finnes mye øvelser du kan finne på nett om dette som du kan prøve hjemme:)

lykke til:)
 
Har du får beskjed om fysioterapeut så kan du gå til manuell terapaut også. Å si man bor i Nes kommune hjelper ikke for at vi kan hjelpe deg med en enkelt person. Er to Nes kommuner. Jeg brukte manuell terapaut med nr 1 og nr 3. Føler de har kortere venteliste enn fysioterapeut. Ba om hjelp fra fysioterapaut og ble satt på venteliste. Ble litt gal etter noen mnd og fikk time til manuell terapaut. Ett år etter ringte fysioterapauten.
 
For meg hjalp det med gradert sykemelding. Fikk fysioterapeut på arbeidsplassen som viste hvordan jeg kan belaste bekkenet minst mulig.
Hvile er best og variert bevegelser hvor man støtter ryggen.
 
Husker generelt dårlig fra mine svangerskap, men mener å huske at jeg hadde bena samlet en del. Altså, holdt de sammen når jeg gikk inn og ut av bilen, holdt de sammen når jeg snudde meg i senga (kjøp deg en shorts med silke-aktig stoff og prøv å skli deg rundt når du snur deg), gikk med små skritt osv. Oppførte meg litt som at bena mine var limt sammen :hilarious:
 
Jeg går nå til fysio som har spesialisert seg på kvinnehelse og håper selv det vil hjelpe.
Fått øvelser og måter du bør sitte og ligge på. Ikke sitt uten støtte, ikke fall bakover på en måte på bekken når du sitter. reis deg med jevn vekt og hold gjerne armene på lårene for støtte.

Har du vondt så sykemeld deg. presser du deg blir det verre. Hilsen fysioterapauten. Jeg har tenkt at jeg må presse meg så blir det bedre, må bare trene opp men nå er jeg nesten sengeliggende i stedenfor.
Øvelsene er veldig gode men vanskelig å formidle over nett.

Vil fraråde kiropraktor med midnre du har tilgang på en med veldig god utdannelse og godt rykte. disse har ikke samme krav og det er større mulighet for useriøsitet. med det sagt har jeg også vært hos osteopat som var elendig.

Lykke til!
 
Har du vondt så sykemeld deg. presser du deg blir det verre. Hilsen fysioterapauten.
Skulle ønske det var så enkelt :sorry: Var hos legen tidligere denne uka, pga bekken,-og symfysevondt. Blir bare verre og verre. Har vondt i bekkenet uten å være gravid også, så er ikke rart det gjør så vondt som det gjør. Jeg sa til legen at jeg trengte sykemelding, fordi nå gjør det så vondt og jeg blir helt ødelagt utover dagen. Jobber på sykehjem. Fikk bare beskjed om at det var for tidlig å ha vondt, og at jeg skulle be om tilrettelegging. Noe jeg i grunn har fått, før jeg reiste til legen. Håpløs situasjon.
 
Skulle ønske det var så enkelt :sorry: Var hos legen tidligere denne uka, pga bekken,-og symfysevondt. Blir bare verre og verre. Har vondt i bekkenet uten å være gravid også, så er ikke rart det gjør så vondt som det gjør. Jeg sa til legen at jeg trengte sykemelding, fordi nå gjør det så vondt og jeg blir helt ødelagt utover dagen. Jobber på sykehjem. Fikk bare beskjed om at det var for tidlig å ha vondt, og at jeg skulle be om tilrettelegging. Noe jeg i grunn har fått, før jeg reiste til legen. Håpløs situasjon.
For tidlig?!

Jeg fikk sykemelding på dagen 5+2 pga bekkensmerter nå i siste svangerskap. Var sykemeldt til fødsel.

Hadde da hatt samme problem i svangerskapet året før, jobbet gradert fra uke 12- permisjon med myye smerter, kunne ikke stå ved kjøkkenbenken da jeg kom hjem. Etter fødsel kunne jeg ikke stå på bena, ikke bære baby eller noen ting. Fysio hjalp ikke.

Begynte på jobb igjen 8 mnd etter fødsel, og jeg slet mye med bekkenet.

Kan være min historie som gjorde at legen sykemeldte meg på dagen så tidlig i svangerskapet, men ta det på alvor. Om ikke arbeidsplassen kan tilrettelegge så det blir bedre for deg, så må jo legen vurdere sykemelding på nytt.
 
Skulle ønske det var så enkelt :sorry: Var hos legen tidligere denne uka, pga bekken,-og symfysevondt. Blir bare verre og verre. Har vondt i bekkenet uten å være gravid også, så er ikke rart det gjør så vondt som det gjør. Jeg sa til legen at jeg trengte sykemelding, fordi nå gjør det så vondt og jeg blir helt ødelagt utover dagen. Jobber på sykehjem. Fikk bare beskjed om at det var for tidlig å ha vondt, og at jeg skulle be om tilrettelegging. Noe jeg i grunn har fått, før jeg reiste til legen. Håpløs situasjon.
Da må su gå til en annen lege, latterlig!
Eller informere legen din om at mange kvinner presser seg gjennom smerter nettopp pga holdninger han har med det resultat at su får varig bekken plager. Ikke gi deg!! Jeg blir rasende når jeg leser slikt. Ingenting gjør meg verre en masse tråkking på hardt underlag, jeg klarte ikke løfte sønnen min. Ikke rart du har smerter. <3
 
For tidlig?!

Jeg fikk sykemelding på dagen 5+2 pga bekkensmerter nå i siste svangerskap. Var sykemeldt til fødsel.

Hadde da hatt samme problem i svangerskapet året før, jobbet gradert fra uke 12- permisjon med myye smerter, kunne ikke stå ved kjøkkenbenken da jeg kom hjem. Etter fødsel kunne jeg ikke stå på bena, ikke bære baby eller noen ting. Fysio hjalp ikke.

Begynte på jobb igjen 8 mnd etter fødsel, og jeg slet mye med bekkenet.

Kan være min historie som gjorde at legen sykemeldte meg på dagen så tidlig i svangerskapet, men ta det på alvor. Om ikke arbeidsplassen kan tilrettelegge så det blir bedre for deg, så må jo legen vurdere sykemelding på nytt.
Helt høl i hue :( Jeg har slitt med bekkenet siden jeg var gravid med førstemann. Har merket det i symfysen av og til også, utenom svangerskap. Så er jo en svakhet jeg har fått etter svangerskapet. Det begynte tidlig i svangerskap nr to, men da var jeg hjemme i permisjon frem til mars(2017). Hadde én dag på jobb før jeg ble sykemeldt. Hadde termin i mai, men fødte i april. Så det var seinere i svangerskapet. Med første ble jeg sykemeldt én mnd før termin ca. Bekkenet mitt kommer aldri til å bli bra igjen. Har svakheter fra korsryggen og ned. Har hatt vondt i ryggen siden 2007(9 år før jeg fikk barn).

Da må su gå til en annen lege, latterlig!
Eller informere legen din om at mange kvinner presser seg gjennom smerter nettopp pga holdninger han har med det resultat at su får varig bekken plager. Ikke gi deg!! Jeg blir rasende når jeg leser slikt. Ingenting gjør meg verre en masse tråkking på hardt underlag, jeg klarte ikke løfte sønnen min. Ikke rart du har smerter. <3
Føler meg liten og lite forstått når jeg snakker med legen min. Får se hvor lenge jeg holder ut. Har hatt vondt i bekkenet siden jeg var gravid med førstemann i 2015-2016(gravid med tredje barnet nå). Er plaget med det når jeg ikke er gravid også, så tror ikke jeg noen gang kommer til å bli kvitt bekkenvondt. Er jo så klart mye bedre når jeg ikke er gravid da :D Skjønner ikke hvorfor leger ikke skjønner alvoret.. Er ikke sånn at man drømmer om å bli sykemeldt :shifty: Man spør ikke om det uten grunn. Jeg gruet meg faktisk til den legetimen. Tenkte det kom til å ende sånn :arghh:
 
Helt høl i hue :( Jeg har slitt med bekkenet siden jeg var gravid med førstemann. Har merket det i symfysen av og til også, utenom svangerskap. Så er jo en svakhet jeg har fått etter svangerskapet. Det begynte tidlig i svangerskap nr to, men da var jeg hjemme i permisjon frem til mars(2017). Hadde én dag på jobb før jeg ble sykemeldt. Hadde termin i mai, men fødte i april. Så det var seinere i svangerskapet. Med første ble jeg sykemeldt én mnd før termin ca. Bekkenet mitt kommer aldri til å bli bra igjen. Har svakheter fra korsryggen og ned. Har hatt vondt i ryggen siden 2007(9 år før jeg fikk barn).


Føler meg liten og lite forstått når jeg snakker med legen min. Får se hvor lenge jeg holder ut. Har hatt vondt i bekkenet siden jeg var gravid med førstemann i 2015-2016(gravid med tredje barnet nå). Er plaget med det når jeg ikke er gravid også, så tror ikke jeg noen gang kommer til å bli kvitt bekkenvondt. Er jo så klart mye bedre når jeg ikke er gravid da :D Skjønner ikke hvorfor leger ikke skjønner alvoret.. Er ikke sånn at man drømmer om å bli sykemeldt :shifty: Man spør ikke om det uten grunn. Jeg gruet meg faktisk til den legetimen. Tenkte det kom til å ende sånn :arghh:


Nå vet jeg ikke med dine problemer, iom at jeg ikke er deg :)
Men å komme til en virkelig flink person som vet hva de driver med har mye å si! Jeg slet mye etter førstemann da jeg gikk på meg problemer to mnd etter fødsel (elsker fjellet og var på første topptur tre uker etter fødselen). Jeg hadde enormt med smerter, fram til behandling. Øvelser har mye å si!

Og jeg har hatt så vondt nå i disse dager innimellom at jeg knapt klarer å gå. Det som fungerer for meg er mykt ulendt terreng- da jobber musklene uten å få den motstand og "slag" som fra asvalt og jeg blir kvitt smertene. dette gjelder ikke alle; Jeg kan gå en asvalt sti og ha mye smerter, bytte over til myk skogbunn og ha null vondt.

Men kan varmt anbefale en del øvelser, de har så mye å si! Mye kan man finne på youtube. Medical yoga har hjulpet meg en del. Har ikke funnet noen av de øvelsene jeg har fått anbefalt, dessverre :( Kan forsøke å forklare de på en PM om du vil - Kjernemuskulatur, minst mulig sitting uten støtte, sove korrekt, gjerne med masse puter.

Ikke gi deg. Det er faktisk ikke greit å bli behandlet slik! Neida, graviditet er ikke sykdom men sannelig ofrer vi kroppen vår for framtiden gitt....
 
Hei!
Jeg har 4 barn og har slitt med kraftige bekkenleddsmerter i nå totalt 8 år. Jeg har utrolig mange tips og tanker rundt dette, men det er klart at dette er et individuelt problem. Det er veldig forskjell på hvor kraftig folk får det både i sv.skapet og etter fødsel, og det er forskjell på hvor det sitter. Men jeg vil gjerne hjelpe deg med noe jeg mener er viktig, da jeg selv fikk dårlige råd under første sv.skap og dermed slet veldig i lang tid etterpå.

Nr 1 er; gå til BÅDE kiropraktor Og fysioterapeut! De aller fleste som sliter med bekkenleddsmerter, har også låsninger. Dersom man ikke får opp dem, vil øvelsene en fysioterapeut gir deg, ha lite effekt. Jeg prøvde kun fysio etter nr 1 i flere mnd, fikk mange gode øvelser. Men jeg ble bare stivere og stivere, inntil jeg fikk tips om å gå til kiropraktor. Da fikk jeg opp låsningene, og plutselig fikk jeg jo til øvelsene! At noen av dine venninner mener de ble verre av kiropraktor, er jo noe som er veldig usikkert på hvorfor. De hadde da mest sannsynlig uansett vært dårlig etter fødsel, det er jo ikke et uvanlig problem. Kiropraktorer har 6 års utdannelse, og de gjør ikke ting de ikke kan(da ville de mistet lisensen kjapt). Men spør gjerne om de har erfaring med gravide evt. Mange leger (inkludert min, - i alle fall inntil hun så effekten på meg) er dessverre meget skeptiske til kiropraktorer, da effekten sjelden er like målbar der som det deres yrkesutøvelse er. Vi er flere i min familie som har hatt problem som har vært gitt opp av leger, som har fått markant bedring etter kiropraktorbehandling. Og jeg vet at kiropraktor er hovedgrunnen til at jeg er på bena den dag i dag. Nok om det, men det er virkelig verdt å gå dit så du holder låsningen unna! Og du kan gå dit hele svangerskapet, de har gravidputer de bruker utover i sv.skapet. Og fysio gir så gode øvelser så du kan holde deg så bevegelig som mulig.

Nr 2; sov og hvil på siden med pute mellom bena, gjerne en litt fast og stor en, som støtter opp fra symfysen og til føttene (de skal ikke henge og peke nedover liksom). Hvil på sofa slik minst en gang på dagen, helst 2. Helst 20-30 min.

Nr. 3; få tidlig sykemelding hvis du har smerter. Dette er ikkt til å spøke med, og det er bedre å være føre var enn etter snar. Du skal tross alt ta deg av en baby etterpå også! Så hvis du får vondt, skal du ha tilrettelegging, og hvis det ikke går, sykemelding. Ingen takker deg for å slite deg ut, og du kan komme til å slite lenge etterpå hvis du drar strikken for langt nå.

4. Hold deg innenfor "smertegrensen", dvs hvis noe begynner å gjøre vondt, ta det roligere eller kutt ut det du gjør. Mange sier at det ikke betyr noe at det gjør vondt, men det gjør det. Ikke press deg.

5; ikke vask gulv, ikke stå mens du tar ut/inn av oppvaskmaskin, ikke jogg(gå heller evt raskt hvis du vil trene..).

6; forsøk å gå med vanlige skritt! Det er et gammelt råd å gå med små skritt.. Du bør prøve å holde deg i forholdsvis normal bevegelighet, ellers vil kroppen kompensere og du får vondt også andre steder. Men pass selvfølgelig på og gå forsiktig. Veldig ulendt terreng bør du unngå nå,samtidig som adfalt kan være veldig hardt også. Grusvei feks er bra.

Det er mange flere råd man kan gi, men dette er de viktigste jeg kommer på i øyeblikket. Hovedpoenget er å ta dette seriøst fra start, så det ikke blir verre enn det må! Forhåpentligvis er du blant dem som kjenner noe til dette nå, men som det forsvinner for rett etter fødsel. Men det vet man jo ikke, så ta vare på deg selv, ingen andre gjør det for deg.
 
Gikk kun til kiropraktor i sist fullgåtte svangerskap. Holdt meg på bena fra uke 14.. hadde både låsning og løsning.
 
Hei!
Jeg har 4 barn og har slitt med kraftige bekkenleddsmerter i nå totalt 8 år. Jeg har utrolig mange tips og tanker rundt dette, men det er klart at dette er et individuelt problem. Det er veldig forskjell på hvor kraftig folk får det både i sv.skapet og etter fødsel, og det er forskjell på hvor det sitter. Men jeg vil gjerne hjelpe deg med noe jeg mener er viktig, da jeg selv fikk dårlige råd under første sv.skap og dermed slet veldig i lang tid etterpå.

6; forsøk å gå med vanlige skritt! Det er et gammelt råd å gå med små skritt.. Du bør prøve å holde deg i forholdsvis normal bevegelighet, ellers vil kroppen kompensere og du får vondt også andre steder. Men pass selvfølgelig på og gå forsiktig. Veldig ulendt terreng bør du unngå nå,samtidig som adfalt kan være veldig hardt også. Grusvei feks er bra.

Det er mange flere råd man kan gi, men dette er de viktigste jeg kommer på i øyeblikket. Hovedpoenget er å ta dette seriøst fra start, så det ikke blir verre enn det må! Forhåpentligvis er du blant dem som kjenner noe til dette nå, men som det forsvinner for rett etter fødsel. Men det vet man jo ikke, så ta vare på deg selv, ingen andre gjør det for deg.

Jeg har kun ett barn fra før men jeg blir verre om jeg går tur/mosjonerer på hardt flatt underlag, også grusvei. Her fungerer kun mykt ulendt terreng. Ikke farlig ulendt men flat myk skogbunn for eksempel. Jeg gikk 6 km igår med baby på ryggen uten problemer og det er etter å ha vært sengeliggende i noen dager etter mye asvalt og grus gåing.

det med hva som hjelper eller ikke hjelper mtp mosjon/bevegelse er visst veldig individuelt.

Jeg går også til fysio men har ikke vurdert kiropraktor pga skepsis- etter å ha lest det du skrev tror jeg jeg skal prøve det også :)

håper bare Ts blir tatt alvorlig!
 
Jeg har kun ett barn fra før men jeg blir verre om jeg går tur/mosjonerer på hardt flatt underlag, også grusvei. Her fungerer kun mykt ulendt terreng. Ikke farlig ulendt men flat myk skogbunn for eksempel. Jeg gikk 6 km igår med baby på ryggen uten problemer og det er etter å ha vært sengeliggende i noen dager etter mye asvalt og grus gåing.

det med hva som hjelper eller ikke hjelper mtp mosjon/bevegelse er visst veldig individuelt.

Jeg går også til fysio men har ikke vurdert kiropraktor pga skepsis- etter å ha lest det du skrev tror jeg jeg skal prøve det også :)

håper bare Ts blir tatt alvorlig!
Myk skogbunn er enda bedre ja! Er bare så ulendt i skogen der jeg kan gå,derfor er det mest grusvei jeg må benytte.. 6 km!! Wow.. Det er mange år siden det.. Kiropraktor har reddet meg ja! Feks etter et av svangerskapene, gikk jeg bare dårligere og dårligere pga en låsning.. Forsøkte øvelser, til ingen nytte. Et halvt år etter kunne jeg knapt gå til postkassen. Gikk så endelig til kiropraktor, og etter 3 behandlinger kunne jeg gå mye lengre! Fysio er gull altså, men det er ikke nok hvis man har låsninger ;-)
 
Jeg går nå til fysio som har spesialisert seg på kvinnehelse og håper selv det vil hjelpe.
Fått øvelser og måter du bør sitte og ligge på. Ikke sitt uten støtte, ikke fall bakover på en måte på bekken når du sitter. reis deg med jevn vekt og hold gjerne armene på lårene for støtte.

Har du vondt så sykemeld deg. presser du deg blir det verre. Hilsen fysioterapauten. Jeg har tenkt at jeg må presse meg så blir det bedre, må bare trene opp men nå er jeg nesten sengeliggende i stedenfor.
Øvelsene er veldig gode men vanskelig å formidle over nett.

Vil fraråde kiropraktor med midnre du har tilgang på en med veldig god utdannelse og godt rykte. disse har ikke samme krav og det er større mulighet for useriøsitet. med det sagt har jeg også vært hos osteopat som var elendig.

Lykke til!

Sånn som det er nå så klarer jeg meg egentlig greit uten også, det ble litt bedre enn det var heldigvis. Jeg har jo selvfølgelig lyst til å være i mer bevegelse enn det jeg er, men energien har virkelig ikke vært på topp den siste uken. Man blir jo også vant til å ha vondt.. Jeg tenker at jeg ringer en til klinikk som åpnet denne uken, har ikke de tid så gidder jeg ikke prøve mer med mindre det blir verre igjen. Får se om jeg finner noen øvelser på youtube :)

Akkurat nå er jeg ikke i jobb, jobber som barnehagevikar og har sagt til arbeidsgiver at jeg ikke tørr å gå tilbake i barnehagene slik som det er nå i tillegg til smertene, men at jeg gledelig tar annet arbeid de har på andre avdelinger. De sier det er ganske rolig nå på grunn av corona så de skal gi beskjed om de finner noe. Hvis ikke så har jeg snakket med legen om sykemelding dersom de ikke skulle kunne finne noe annet som jeg kan gjøre uten smerter.

Takk for tips <3
 
Back
Topp