Sykepleiere...

Tre muskuterer

Lykkelig!
Som ferdig utdannet, begynte du å jobbe i kommunal, spesialist eller psykiatrisk helsetjeneste? På hvilken avdeling? Var du ofte alene sykepleier på jobbe? I så fall hvordan taklet du det i forhold til ansvar osv?

Jeg startet som sykepleier på sykehuset. Det fikk helt fint.
Det var mye å sette seg inn i, og keg var kanskje litt usikker i begynnelsen.
Men det gjelder å spør andre hvis di lurer på noe. Dobbelsjekk deg selv i forhold til medisiner og injeksjoner, og få en annen person til å skjekke også så går det helt fint.

Jeg begynte i kommunehelsetjenesten, og veldig glad for det.. Variert og anderledes! Jobber i en stor kommune med alle de store sykehusene i nærheten, så vi merker samhandlingsreformen godt. Ofte alene på jobb, særlig i helgene :)

Er utdannet vpl jobbet under studie så fikk bli med på en del da siden lederen min den gang passet på jeg fikk sette innjeksjoneme som skulle settes osv... Stort sett gikk det greit, kan alltid ringe legevakt ol dersom du blir usikker. Da jeg jobbet som vpl jobbet jeg kun i kommunen og ofte alene på medisinsk ansvar i helg osv;)

Jobbet både på sykehus og hjemmesykepleien som nyutdannet. I hj.spl var vi aleine på kvelden og helgene. Men kan alltid ringe legevakta for råd og benyttet meg av det :-)

I dag jobber jeg bare i hj.spl og stortrives med det :-)

Jobber på medisinsk sengepost med mange andre sykepleiere, leger osv hele tiden og er veldig glad for det :-)

Jeg begynte på sykehus. (Nyfødt sengepost, så gastrokirurgisk) Der hadde man alltid andre sykepleiere og leger rundt seg om man skulle trenge bistand:)

Men jeg begynte ganske fort i kommunehelsetjenesten. Ofte alene sykepleier på kveld og helg, men føler meg ganske trygg likevel. Har både institusjonslege og legevakt/sykehus å kontakte ved behov:) Men var nok likevel tryggere på sykehus hvor hjelpen var i umiddelbar nærhet;)

Så godt å høre at flere av dere begynte i kommunen og er/var alene men likevel følte seg trygg. De fleste som går i klassen vil på sykehus fordi man har både lege og andre spl rundt seg når vi er ferdig til sommeren men jeg er på sykehus nå og det frister lite. Pga 3 mils reisevei så drar jeg 06.15 på dagvakter og hjemme mellom 17-17.30 dvs leverer eller henter ikke barna, i tillegg jobber de tredelt og jeg HATER nattjobb. Synes dag, helg og kveldgår bra men kommer hjem fra nattevakter og sover max 2-3 timer. Får bare ikke sove mer og bruker en uke på å hente inn søvnen før jeg føler meg 'normal'. Vil gjerne jobbe i hj. Spl men er redd for ansvaret alene. Godt å vite at flere av dere ringer legevakten når dere trenger veiledning!!

Så godt å høre at flere av dere begynte i kommunen og er/var alene men likevel følte seg trygg. De fleste som går i klassen vil på sykehus fordi man har både lege og andre spl rundt seg når vi er ferdig til sommeren men jeg er på sykehus nå og det frister lite. Pga 3 mils reisevei så drar jeg 06.15 på dagvakter og hjemme mellom 17-17.30 dvs leverer eller henter ikke barna, i tillegg jobber de tredelt og jeg HATER nattjobb. Synes dag, helg og kveldgår bra men kommer hjem fra nattevakter og sover max 2-3 timer. Får bare ikke sove mer og bruker en uke på å hente inn søvnen før jeg føler meg 'normal'. Vil gjerne jobbe i hj. Spl men er redd for ansvaret alene. Godt å vite at flere av dere ringer legevakten når dere trenger veiledning!!

Kunne aldri ha jobbet tredelt turnus selv.

Og i hjemmesykepleien har du ikke andre spl på plass så ringer du legevakten om du er usikker. Når du ringer i jobb ærend får du fort hjelp;) og du har hatt praksis hvor du har lært mer enn du kansje tenker idag;)

Begynte i hjemmesykepleien, og går kun natt. Dermed har jeg ganske mye ansvar alene hver vakt, da spl har vakt for hele sykehjemmet i tillegg til egne pasienter. Sier som de andre at jeg har legevakt i bakhånd, men har ikke trengt å bruke den enda. Føles av og til utrygt, men for det meste helt greit. Er jo ikke alene på jobb iallfall:)

Startet i kommunen og jeg var bestandig alene som sykepleier første tiden nesten. Takke være de flinke og drevne hjelpepleierne taklet jeg ansvaret. Men tenkte flere ganger det første året at jeg gjerne skulle jobbet med noe som ikke angikk folks liv og helse. Men ble gradvis mer trygg på mi rolle som sjukepleier. I dag er situasjonen heilt annerledes da arbeidsplassen har mange fleire sjukepleiere :)

Back
Topp