Sykemeldt?

I uke 23 og har jobbet 100 % til nå. Har hjemmekontor på grunn av korona og kontorjobb, og nå som det er litt roligere på jobb klarer jeg meg greit. Før påske var det veldig mye stress på jobben, og jeg hadde hodepine to uker i strekk (bortsett fra helgene) og sliter med bekkenet. Jeg dro til legen for å sjekke hodepinen og fant ut at jeg hadde fått høyt blodtrykk som jeg måtte følge opp, men klarte ikke å spørre rett ut om jeg kunne få sykemelding frem til påsken. Blir som mange andre her litt på gråten når jeg snakker med legen om sånt når jeg er midt i den tøffe prosessen, og syns det er lettere å se i etterkant at «der burde jeg hatt sykemelding».

Går heldigvis litt bedre nå siden det er litt roligere på jobb, og har nå bare 10 uker igjen til ferie og permisjon.

Hvor går grensen for hvor lenge man bør jobbe 100 %? Og hvordan tar man det opp hvis man føler man har mer godt av å jobbe 80 %?

En ulempe jeg merker med hjemmekontor, er at kunden jeg jobber hos på en måte glemmer litt at jeg er gravid. Følte jeg fikk oftere kommentarer som «si ifra hvis du trenger en pause» mens vi fremdeles kunne jobbe på kontoret.


Jeg har lagt frem "problemet" for legen, og sagt at rett ut at jeg ønsker å være sykemeldt så så mange % fordi da kan jeg fortsatt være på jobb, men så mye som passer meg. Etter første time for sykemelding har legen spurt hva jeg tenker om videre sykemelding og hvor mange prosent jeg ønsker å være sykemeldt, så føler at det har vært veldig mye forståelse for at jeg ikke klarer å være 100% i jobb :happy: En ting er sikkert, at du får INGEN ting tilbake for å presse deg for lenge. Tipper jobben ikke takker deg for at du holder ut på jobb til permisjonen starter, så du trenger ikke ha dårlig samvittighet for å ta vare på kroppen!

Enig med dette! Er ingen som takker for det, har erfart det selv nettopp :wacky: Og når man først er utslitt og utmatta er det egentlig litt for sent, kjenner jeg.. Så hvis du begynner å kjenne på at det blir for mye, så dra og snakk med legen. :):Heartred
 
Jeg jobber fullt og kommer antageligvis til å gjøre det frem til permisjon. Føler meg i så pass god form og har en jobb som er enkel å tilrettelegge for gravide (vanlig kontorjobb, kan man vel kalle det). Og med hjemmekontor er det jo ekstra lett å tilpasse dagene etter formen. Men så klart, det kan jo endre seg. Tiden vil vise.

Må spise mine egne ord. De siste ukene har det gått dårligere og dårligere, og er nå 80% sykmeldt i fire uker. Jaja, ikke alltid man får det som man vil, og jeg tror helt ærlig at denne sykmeldingen er lur å ha. Jeg sliter meg ut og det går utover psyken.
 
Må spise mine egne ord. De siste ukene har det gått dårligere og dårligere, og er nå 80% sykmeldt i fire uker. Jaja, ikke alltid man får det som man vil, og jeg tror helt ærlig at denne sykmeldingen er lur å ha. Jeg sliter meg ut og det går utover psyken.

Jeg trodde også en stund jeg skulle klare å jobbe 100 % men det snur fort. Bra du tar vare på deg selv!
 
Jeg har vært 50% SM, men er nå 100% sykemeldt i 2 uker.. Så får me se hvordan det blir etter disse 2 ukene... Har et risikosvangerskap pga dårlig blodtilførsel til morkake... Så etter neste kontroll vet eg mer
 
Fikk innvilget svangerskapspenger i dag. Tok bare 6 dager fra bedriftsjordmor søkte :) Har vært sykemeldt hele veien, så greit å slippe og bruke opp rettighetene sine når det kommer til sykemelding.
 
Fikk innvilget svangerskapspenger i dag. Tok bare 6 dager fra bedriftsjordmor søkte :) Har vært sykemeldt hele veien, så greit å slippe og bruke opp rettighetene sine når det kommer til sykemelding.
Hva skal til for og få sv.penger? Jeg har vært sykemeldt nesten Helen svangerskapet, og skal nok heller ikke tilbake i jobb før perm.
 
Hva skal til for og få sv.penger? Jeg har vært sykemeldt nesten Helen svangerskapet, og skal nok heller ikke tilbake i jobb før perm.

Ser alle skriver litt forskjellig om svangerskapspenger. Bedriftsjordmoren her er veldig på at det står veldig lite på nav sine sider, men at de godkjenner mye.
Jeg fikk fordi jobben ikke kunne legge til rette for at jeg kunne jobbe redusert. Kroppen min var ikke i nærheten av å kunne orke noe mer enn 50%. Jeg jobber i barnehage, så med veilederen som kom pga korona så måtte jeg sitte på kontoret da. Sjefen hadde ingenting jeg kunne gjøre. Jordmoren la vekt på det, og det psykiske. Ble godkjent med en gang.
 
Jeg har omtrent vært 100% sykemeldt aiden starten av diverse årsaker. Legen ønsker at jeg skal ut i gradert sykemelding, men jeg merker at det blir tyngre og tyngre for hver dag som går nå. Jeg blir utmatta bare av å stå opp om morgenen og levere sønnen min i barnehagen. Jeg jobber i helsevesenet og sjefen min har foreløpig ingen tilretteleggingsmuligheter på grunn av covid-19 veilederen. Hvis ikke kommunen kan hoste opp noen andre alternativer blir det nok svangerskapspenger på meg også. Kjedelig å bruke opp sykepengene sine i tilfelle noe skulle skje etter fødsel.
 
Back
Topp