Sykemeldt ?

Jeg føler meg helt utslitt for tiden og sliter fortsatt med kvalme, sure oppstøt og oppkast og har så vidt begynt å kjenne stivhet og smerter i bekkenet.. vurderer å snakke med legen om det er mulig å "trappe litt ned". Noen her som har erfaring med gradert sykemelding? Hvis jeg f eks sykemeldes 30%-40% kan man da velge om man tar kortere dager eller har fri en dag i uken?

Jeg er 30% sykemeldt, og velger selv (sammen med arbeidsgiver) hvordan jeg skal ta det ut. Jeg har valgt å arbeide kortere dager, arbeider 8.30-14.00 [emoji4], men kan endre på dette dersom jeg finner ut at det er bedre å f.eks ta en dag fri i uken [emoji4]

Jeg har slitt med mye hodepine helt siden starten på 2. trimester. Begynte med 50 % sykemelding og jobbet halve dager. Den er økt til 70 % nå i juni, da jeg hadde mer fravær enn sykemeldingen pga. hodepine fra morgenen av 1-flere dager i uka. Da ble det jo noen hele dager på sofaen/ute på tur i marka i tillegg! Har aldri vært sykemeldt før (førstegangspreggo), og syns der er kjedelig og litt ubehagelig i møte med kolleger. Særlig fordi det ikke er «typisk» å slite med hodepine og fordi jeg egentlig ikke vet om det er pga. svangerskapet eller om det er stress (jeg skjønner ikke det, føler meg ikke så stressa).

Jeg mener det er tydelig at jeg ikke kunne klart å jobbe fullt med smerter i hodet og nå nylig også rygg. Likevel føler jeg et behov for å forklare meg og få anerkjennelse og aksept fra kolleger, og siden de ikke gjenkjenner problemene mine fra egne svangerskap får jeg ikke helt det. Men sjefen er kul på det, og den viktigste aksepten er vel legens vurdering og støtte i dette, tross alt hun som er profesjonell.

Jeg hører i ny og ne denne leksa; «graviditet er ingen sykdom». Grøss. Det kommer som oftest fra kvinner som ikke har vært gravide selv og menn, for det eneste jeg mener man egentlig kan si sikkert, er at «alle svangerskap er ulike».

Jeg føler meg helt utslitt for tiden og sliter fortsatt med kvalme, sure oppstøt og oppkast og har så vidt begynt å kjenne stivhet og smerter i bekkenet.. vurderer å snakke med legen om det er mulig å "trappe litt ned". Noen her som har erfaring med gradert sykemelding? Hvis jeg f eks sykemeldes 30%-40% kan man da velge om man tar kortere dager eller har fri en dag i uken?

Sniker fra august. I utgangspunktet er jo det enkleste å avtale direkte med arbeidsgiver. I noen situasjoner (som min), er ikke arbeidsgiver interessert i å tilrettelegge eller samarbeide. Så da presiserte legen på sykmeldingen at jeg skulle jobbe kortere dager av helsemessige årsaker, og at å konsentrere sykeprosenten til to fridager ikke hadde noen virkning på helsen. Da har ikke arbeidsgiver noe valg.

Men som sagt; det enkleste er nok å avtale noe med arbeidsgiver [emoji4]

Jeg har vært 50% sykemeldt. Har da hatt hele dager fri og hele dager på jobb, da det er veldig vanskelig å bare gå halve dager i min jobb. Men har fått velge hvilke dager jeg vil jobbe selv :) Hvis du har en grei arbeidsgiver får du sikkert velge dette selv så lenge det lar seg gjøre med halve dager :)

Back
Topp