Sykemeldt....

AlliMac86

Forelsket i forumet
Aprilbarna`15
Da er jeg sykemeldt ut uken, grunnet kvalme og oppkast.. Har også fått Afipran.. Håper det hjelper emoticon

ikke for å være dust eller noe men jeg trodde ikke gravide skulle ta Afipran jeg emoticon  Legen min ville ikke gi meg det forrige gang, og jeg tror ikke jeg ville tatt det etter å ha lest om det i felleskatalogen: http://felleskatalogen.no/

Det er skal  iallefall ikke tas i siste trimester, og da kan jeg ikke skjønne at det er greit i de to første heller?.

Men håper det hjelper for deg, og at du blir bedre av de. emoticon

Det er ikke vist noen skadelig effekt eller fosterskade som følge av bruk av Afipran i svangerskapet. Er bedre at de som virkelig ramms av hyperemesis, får hjelp til å dempe kvalmen, enn at fosteret og mor får for lite næring ;-)

All medisinbruk under svangerskapet skal bare taes om det er høyst nødvendig, det er så enkelt som det. Er man bare småkvalm, stå over afipran. Er det alvorlige problemer med å få i seg næring og at alt kommer opp igjen, prøv afipran..... men man skal ikek ta noe unødvendig elelr være ukritisk til det under svangerskapet. -sykepleier!

Perna skrev:
ikke for å være dust eller noe men jeg trodde ikke gravide skulle ta Afipran jeg emoticon  Legen min ville ikke gi meg det forrige gang, og jeg tror ikke jeg ville tatt det etter å ha lest om det i felleskatalogen: http://felleskatalogen.no/

Det er skal  iallefall ikke tas i siste trimester, og da kan jeg ikke skjønne at det er greit i de to første heller?.

Men håper det hjelper for deg, og at du blir bedre av de. emoticon

Legen min sjekket opp forskjellige kvalmestillende medikament, og afipran var den som ikke hadde påvist skade på foster hos gravide.. i felleskatalogen står det: "Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Metoklopramid har vært brukt som antiemetikum til gravide over lengre tid uten at det er blitt påvist fosterskadelige effekter." Men selvfølgelig er ikke dette et preparat jeg bruker mye av.. Jeg er sykepleier selv, så jeg tar ikke medikamenter lett.. Jeg har kastet mye opp og begynte å slite med dehydrering, og derfor ville jeg prøve Afipran. Foreløpig ser det ut til å hjelpe å ta 1 tablett om morningen/formiddag for å komme over den verste perioden på dagen.. Resten av tiden klarer jeg å holde ut :) Jeg får iallefall litt mer mat i meg nå, og ikke minst drikke..

Men for all del, jeg forstår tankegangen din, og setter pris på bekymringen og gode tanker.. Vi vil jo passe på hverandre her inne =)

mammamoren skrev:
All medisinbruk under svangerskapet skal bare taes om det er høyst nødvendig, det er så enkelt som det. Er man bare småkvalm, stå over afipran. Er det alvorlige problemer med å få i seg næring og at alt kommer opp igjen, prøv afipran..... men man skal ikek ta noe unødvendig elelr være ukritisk til det under svangerskapet. -sykepleier!

Helt enig med deg! Er selv sykepleier, og deler absolut tankegangen med deg :)

AlliMac86 skrev:
mammamoren skrev:

emoticon  Og jammen er ikke vi på dagen like langt kommet også ;)

mammamoren skrev:
AlliMac86 skrev:
mammamoren skrev:

emoticon  Og jammen er ikke vi på dagen like langt kommet også ;)

emoticonHehe.. også er vi fra Bergen begge to, ser jeg også.. ;) Dette var gøy :D

God bedring :)

God bedring emoticon

Håper det hjelper så du kommer deg litt opp igjen:) Fikk anbefalt ingefærkapsler sist og hadde god effekt av det. Og ikke minst å presse i meg noe de første fem minuttene etter jeg våknet for da har ikke kvalmen blitt så ekstrem.

Har lest i ettertid på ett forum at ingefærkapsler ikke va anbefalt da, men vet ikke om det var basert på fakta eller ei. Var iallefall legen som anbefalte det sist:)

De fleste leger veier risiko mot fordeler. Jeg fikk til og med phanalgan (tror jeg de heter) som legene måtte søke om å få til meg i forrige svangerskap... men ingen vanlig kvalmestillende fungerer på meg

Er enig med sykepleiererene over her om at hvis ikke man må så gjør man det ikke men er fordelen så stor at den overveier all riskio så hør på legen,

Jeg ønsker deg god bedring og håper du blir fort bedre

Back
Topp