Sykemeldt eller ikke?

Sunshine86

Forelsket i forumet
Har litt diskusjon på jobben for tiden, ang. gravide og sykemeldinger. 

Tenkte jeg bare skulle ha en litt uformell avstemning her i forhold til sykemeldinger. 

Bare ment for morro skyld asså. Mannfolka på jobben mener nemlig at gravide er sykelemdt i hytt og gevær. Men jeg mener at det absolutt ikke stemmer, og er man først sykemeldt så er det gjerne en veeeeldig god grunn til det :)
 
Ble 100% sykemeldt i dag pga. bekkenløsning. Har ikke sovet mer enn noen få timer på de siste nettene og klarer så vidt å gå en liten tur med hunden, så mener det er god nok grunn! Er mange som har meninger om at vi gravide ofte "utnytter" systemet, og det er nok noen som gjør det, men når kroppen sier stopp, hva skal man da gjøre? :) 
 
Jeg fikk bekkenløsning i uke 11, og jobber i butikk, fikk etter mye om og men tilrettelegging, men den tilrettelegginga passet ikke meg/kroppen.
Og jeg blei ikke bedre, en av de siste dagene jeg var på jobb så holdt jeg på å svime av 3 gng på 45 min, og da gjorde jeg "ingenting", en veldig lett jobb.

Jeg taper flere tusen i mnd i tillegg, og div av og ikke jobbe, og føler jeg "sliter" økonomisk, så for min del hadde jeg lett jobba om kroppen hadde klart!! 
Prøvde med både 25-40-80% og tilslutt blei det 100% og samtidig går jeg hos fysio, vanntrening, og vært hos kiro.
Fortsatt sterke smerter hver dag! :( 

Gleder meg til å få ut bærta og forhåpentligvis bli bra igjen :)
 
Jeg er 40% sykmeldt pga bekkenet, men både fysio, sjef og venner "maser" om at jeg bør vurdere å bli 100% sykmeldt siden jeg som regel får vondt hele dagen de dagene jeg er på jobb. Er pendler, så det blir lange dager... Men selv sliter jeg med å føle meg "syk nok" til å høre på dem, og der er vel kanskje pga alle fordommene man møter som sykmeldt gravid? (ps. du vil nok få et ganske skjevt resultat i denne avstemningen siden tittelen på tråden fører til at de fleste som klikker seg inn ER sykmeldt..;)
 
Jeg er 20%sm, og har vært det i 2,5 uke, blir nok det ut sv.skapet. Har en 70%stilling, så nå jobber jeg altså 50%. jobber fra 8-12 hver dag, noe som passer meg veldig bra! Jeg ble sykemeldt pga bekkenløsning og ett stort press øverst i ryggen, som hverken legen/jordmor vet helt hva er. Det kommer når jeg har sitti oppreist/gått lenge. Og siden jeg jobber som sentralborddame/resepsjonist, så funket det dårlig. Dagene nå er helt annerledes enn før sm, så det er utrolig deilig!
 
Er sykemeldt pga høyt blodtrykk,så hjelper ikke hvor mye jeg ønsker å få jobbe.
 
Jobber ikke, men er heller ikke sykmeldt. Har gått ut med 100% svangerskapspenger, da jobben ikke kan tilrettelegge for at jeg skal kunne fortsette å  jobbe trygt for min egen helse og babyens...
 
Har vært 100% sykemeldt siden uke 9. Først pga svimmelhet og kvalme, samt hodepine og bekkenløsning og låsning. Bekkenet er bare så ille at jeg klarer nesten ikke å snu meg i senga. Jobber på sengepost som sykepleier, så det funker bare ikke... Veldig lett for mannfolk eller andre som ikke har hatt sånne plager, å uttale seg om hvor lett det er å være gravid. Det er så nedverdigende å høre på, man føler seg jo helt ubrukelig. Skulle gjerne vært supersprek i svangerskapet, ikke sofasliter... :(
 
Er 100% sykemeldt. Rett og slett pga energiløshet! Har slitt nok med dårlig samvittighet, men den har jeg rett og slett lagt fra meg nå. 
 
Takk for svar :)

Er helt enig med dere alle sammen. Forrige svangerskap var jeg nemlig mer eller mindre 100% sykemeldt fra uke 9 pga. kvalme og at jobben ikke kunne tilrettelegge for meg.

Fikk høre det av veldig mange den gangen, at det var feil av meg at jeg ble sykemeldt fordi jeg var gravid, for det var jo "strengt talt ikke noe sykdom"....  

Ble så dritt lei av å høre dette, for er man syk og ikke klarer og bevege seg pga bekkenet, eller om man løper å spyr hvert femte minutt så er man ikke en så veldig stor ressurs på jobben.
Blir ofte heller et irritasjonsmoment både for den gravide og de andre kollegene. 

Dette svagerskapet har jeg vært 40% sykemeldt de første ukene pga. bekkenet. men etter dette har jeg vært helt fin i formen og har klarer å jobbe 100% etter at de på jobben har tilrettelagt for meg. 

Men er nesten som om alle de jeg jobber sammen med går å venter på at jeg skal bli sykemeldt, for har ofte fått slengt i trynet at "det er jo det gravide gjør"... Og jeg blir så forbanna av å høre sånt. 

Derfor måtte jeg bare høre litt her inne. :) 

Og du har nok helt rett Imsa, det tenkte jeg ikke på :)
 
Er ikkje sykemeldt! Har ein 60% jobb..
 
Hei.

Jobber i 100 % stilling i et bofelleskap. har den siste mnd vært sykemeldt 20 % på grunn av at energien ikke strekker til.. Sykemeldinga gikk ut denne uka her, neste uke har jeg ferie og kommer til å be om ny 20% stilling etter det. Det gikk greit å jobbe 100%, men da var jeg veldig sliten og fant heller ut at det er best for meg og den lille i magen at jeg har "fri" en dag i uka..
 
Har 100% stilling, men jobber 70% fordi jeg er just kommet tilbake fra permisjon med førstemann.
Men skal jobbe 100% den siste måneden. Ellers er formen tipp-topp.
 
Jeg jobber 100% som pedleder i bhg enda :)
 


**AM** skrev:
Jobber ikke, men er heller ikke sykmeldt. Har gått ut med 100% svangerskapspenger, da jobben ikke kan tilrettelegge for at jeg skal kunne fortsette å  jobbe trygt for min egen helse og babyens...


 
Jeg var 50% sykmeldt fra uke 9 til 13, men jobben klarte ikke å tilrettelegge for meg, fikk hverken halve dager eller tilrettelagt arbeidsoppgaver, så måtte bli 100% sykmeldt i uke 13, selvom ikke jeg ønsket det selv:( Har nå vært 100%sykmeldt siden uke 13, men skal prøve meg igjen på jobb en dag i uka, fra neste uke, så får vi se an hvordan det går..
Jeg har slitt med veldig lavt blodtrykk, og blodtrykksfall mange ganger i løpet av dagen, men nå går det litt bedre, så håper jeg skal klare å jobbe en dag i uka uten tilrettelegging nå da. Er veldig lei av å gå hjemme...
 
Var 100 % sm fra uke 5 og frem til januar da jeg fikk innvilget svangerskapspenger... 
 
Jobber fremdeles 100% som lærer. Har begynt å merke nå at kroppen er helt gåen om kvelden med vond rygg og en masse kynnere.. ikke så lett å være en aktiv mamma i tillegg! Men skal prøve å holde ut, i mai er det jo en masse røde dager å hvile seg på så det blir deilig! Så får jeg se an hvordan det blir med jobbing i juni;-)
 
er 100% sykemeldt fra min 80% stilling pga bekkenet. jobber i dagligvarebutikk med stressa miljø pga nedskjæringer.det er da til alles beste at eg holder meg vekke, da eg har størst ansinitet og vil da ikkje bli kutta på.   etter en liten tur i skogen i dag, så kjenner eg at det er til det beste, har VONDT no!! :(
 
Jobber fortsatt 100% som lærer, men bruker krykker på jobb daglig pga bekkenløsning så tror nok kanskje jeg kommer til å bli sykemeldt en dag i uka fra neste uke. Legen ymta det litt frampå forrige kontroll og nå skal jeg på kontroll igjen på tirsdag så regner med hun presser litt mer på da.

Synes det hele er litt ekkelt for har også på følelsen at alle forventer jeg skal bli sykemeldt fordi jeg er gravid. Presser meg derfor litt ekstra og det er kanskje ikke så lurt. :-s
 
Back
Topp