sykemelding

Jente88

Elsker forumet
Junilykke2018
JuniJubel2021
Til dere som er sykemeldte ❤️

Hvordan går det med dere? Kan jeg spørre hva du ble sykemeldt for? Hvor mange prosent og hvor lenge er du/har vært sykemeldt?

Vet ikke helt hvorfor jwg spør, tror bare jeg trenger å høre at det er andre som synes det er tungt å være gravid.

Jeg kan bekrefte at jeg syns det er veldig tungt selv å gå gravid.
Nå er ikke jeg sykemeldt enda men det går nok ikke lenge til før jeg blir det.

Jeg sliter fremdeles med en slitsom kvalme døgnet rundt og er helt utmattet fra jeg står opp til jeg legger meg igjen.
Kunne sikkert ha sovet 24/7.

Jobber i hjemmesykepleien men enn så lenge så får jeg det tilrettelagt og styrer dagen/tempoet selv.

Sender deg en god klem:)

Til dere som er sykemeldte ❤️

Hvordan går det med dere? Kan jeg spørre hva du ble sykemeldt for? Hvor mange prosent og hvor lenge er du/har vært sykemeldt?

Vet ikke helt hvorfor jwg spør, tror bare jeg trenger å høre at det er andre som synes det er tungt å være gravid.
Om jeg hadde vært i jobb (spl) så hadde jeg vært sykemeldt 100 %. Jeg er egentlig student nå på fulltid, men har ikke startet enda. Tenker å forsøke neste uke. Jeg har vært sengeliggende siden svangerskapsuke 6 og er i dag 14+0. Jeg klarer kun korte turer ut for å gå på apoteket eller i butikken men blir relativt dårlig så fort jeg anstrenger meg. Hannen lager alt av mat og holder leiligheten. Jeg lever på næringsdrikker og det lille jeg får i meg av mat. Å komme meg i dusjen får jeg til rundt hver 4-5 dag og da ofte fordi jeg føler meg så ekkel at jeg må tvinge meg selv til å orke å dusje. Som regel ønsker jeg å ha hannen på badet når jeg dusjer fordi jeg er engstelig for at jeg skal svime av i dusjen. I begynnelsen var jeg lamslått av kvalme. Nå er det mildere kvalme men i tillegg oppkast. Å være gravid er den tyngste reisen jeg har vært med på men jeg håper det hele er verdt det til slutt :blackeye:

Tror det er ganske vanlig å kjenne på at det er tungt ❤️

Jeg var sykemeldt ca. uke 5-11 pga kvalme og oppkast. Er nå 16+2 og er i full jobb, men har fått veldig vondt i bekkenet og tror ikke jeg klarer det noe særlig lengre. Fri akkurat nå pga noe studiegreier og barnehagetilvenning neste uke. Har blitt anbefalt 100 % sm av legen grunnet bekkensmerter og søvnvansker pga det, men syns det er veldig vanskelig å ta steget da. Skal egentlig begynne i ny jobb om 1,5 mnd..

Kan også bekrefte at det er tungt ja :Heartred

Hadde det ikke vært for at turnusen min er veldig grei, så hadde jeg nok vært sykemeldt for lenge siden. Har ferie nå, men tror ikke jeg holder veldig mye lenger på jobb om ikke energien stiger. Er de fleste dagene så sliten at alt handler om hvile. Som oftest må jeg sitte å dusje liksom, er for strevsomt å stå :laughing002

Hvordan går det med deg da, @Jente88 ?
Er du fullt sykemeldt?

Jeg fikk først kvalmestillende i uke 7 og fikk endret jobb til delvis hjemmekontor. Ble så videre 100% sykemeldt fra rundt uke 8-9. Og gikk i uke 13-14 over til 50% sykemelding.
Dagene er fortsatt vanskelig med 50% sykemelding, det er for det meste jobb og seng. Ikke noe liv utenom, men merker dagene går fortere ved å være litt i jobb.
Har en kundefokusert jobb hvor jeg til tider sitter på kontor og dagene er ikke forutsigbare. Noen dager rekker jeg ikke lunsj, andre dager er det rolige arbeidsdager.

Min lege mener sykemelding er nødvendig siden kvalmen er intens og jeg har stått på kvalmestillende fra uke 7 og nå ut i uke 15. Det er noe mindre kvalme, men det utløses av stress, høyt trykk og ikke nok måltid. Her må det mat hver 2.time på slaget for å unngå spy.
Jeg kommer ikke til å takke nei til sykemelding og har den nå 50% ut mnd. hvor hun nok vil forlenge den 2 uker til etter dette.

Super takknemlig for en lege som viser forståelse og ønsker at det også skal være tid for ett liv og ikke bare jobb jobb seng i disse ukene.
Min samboer ser endelig litt bedring i meg mtp energien og håper dette holder seg frem til vertfall tredje trimester

Jeg har også vært 100% sykemeldt siden positiv test. Har gått på progesteronstøtte pga habituell abort og ble sengeliggende med en gang jeg startet på de. Energien kom litt tilbake etter uke 12, da jeg også sluttet på progesteron. Hadde noen gode dager, og tenkte jeg var klar for å komme tilbake på jobb, ihvertfall i noen prosent. Jobbet et par timer forrige uke, men ble utslitt etter få timer og sengeliggende et par dager etterpå. Jordmor rådet meg til å ta det med ro angående jobb, og at jeg burde ha noe overskudd igjen etter endt arbeidsdag/arbeidsuke. Merker også godt at jeg trenger noe energi til annet enn jobb fra hjemmekontor + sofa for at psyken skal være god. Sliter med dårlig samvittighet for å være 100% sykemeldt nå i uke 14. Hadde jo absolutt sett for meg at energien skulle komme tilbake i 2. Trimester, og jeg håper så absolutt energien kommer tilbake og at jeg kan jobbe igjen snart. Dessverre velger man jo ikke selv hvordan gravidform man skal få, og å ta vare på baby i magen og egen helse er tross alt aller viktigst❤️

Jeg var 40% sykemeldt i 4 uker før sommerferien, pga svangerskapskvalme. Hjalp med kortere dager og en dag helt hjemme i den perioden.
Nå etter ferien er jeg 20% sykemeldt, pga kvalmen trigges av stress og når jeg blir ekstra sliten + begynt å kjenne på symfysesmerter igjen (hadde det på slutten av forrige svangerskap også). Så jobber kortere dager, det fungerer best fordi da kan jeg reise hjem og hvile 1-1,5 time før jeg henter guttungen i barnehagen. Tviler på at jeg kommer tilbake til 100% jobb dette svangerskapet, men håper jeg klarer å stå delvis jobb så lenge som mulig.

Jeg har også vært 100% sykemeldt siden positiv test. Har gått på progesteronstøtte pga habituell abort og ble sengeliggende med en gang jeg startet på de. Energien kom litt tilbake etter uke 12, da jeg også sluttet på progesteron. Hadde noen gode dager, og tenkte jeg var klar for å komme tilbake på jobb, ihvertfall i noen prosent. Jobbet et par timer forrige uke, men ble utslitt etter få timer og sengeliggende et par dager etterpå. Jordmor rådet meg til å ta det med ro angående jobb, og at jeg burde ha noe overskudd igjen etter endt arbeidsdag/arbeidsuke. Merker også godt at jeg trenger noe energi til annet enn jobb fra hjemmekontor + sofa for at psyken skal være god. Sliter med dårlig samvittighet for å være 100% sykemeldt nå i uke 14. Hadde jo absolutt sett for meg at energien skulle komme tilbake i 2. Trimester, og jeg håper så absolutt energien kommer tilbake og at jeg kan jobbe igjen snart. Dessverre velger man jo ikke selv hvordan gravidform man skal få, og å ta vare på baby i magen og egen helse er tross alt aller viktigst❤️
Kan godt være eg misforstår, men blei du sjukemeldt fordi du gjekk på progesteron? Slår den deg ut liksom? ❤️

Kan også bekrefte at det er tungt ja :Heartred

Hadde det ikke vært for at turnusen min er veldig grei, så hadde jeg nok vært sykemeldt for lenge siden. Har ferie nå, men tror ikke jeg holder veldig mye lenger på jobb om ikke energien stiger. Er de fleste dagene så sliten at alt handler om hvile. Som oftest må jeg sitte å dusje liksom, er for strevsomt å stå :laughing002

Hvordan går det med deg da, @Jente88 ?
Er du fullt sykemeldt?

Høres ut som vi to holder på med det samme, presset oss for hardt jeg er i 100 % jobb og 50 % studie. Fra 1.septemver starter jeg i ny 50 % jobb, men det er også i kommunen, så usikker på om jeg har krav på sykemelding før det har gått 2 mnd

Dette er 3.svangerskapet for min del. Har også gått på støttemedisin progresteron til 12 uker med de 2 første, nå sluttet jeg etter 7 uker, det hjalp litt på å mildne symptomene :)

Jeg leverer i bhg, går rett på jobb, henter i bhg, lager middag, klarer nesten ikke spise middagen før jeg må sove i 2 timer. Så får knapt sett ungene.

Har ikke bekken vondt som jeg har hatt med de to andre, men kommer sikkert, har pleid å være inntenst vondt fra uke 17-18, nå er jeg kun 15+5.

Jeg starter i ny jobb, men for samme kommune 1.september, vet ikke om jeg da har krav på sykemelding? Vet dere ?

Høres vondt ut å være så kvalm som mange av dere er❤️ graviditet er virkelig ikke for pingler

Dette er 3.svangerskapet for min del. Har også gått på støttemedisin progresteron til 12 uker med de 2 første, nå sluttet jeg etter 7 uker, det hjalp litt på å mildne symptomene :)

Jeg leverer i bhg, går rett på jobb, henter i bhg, lager middag, klarer nesten ikke spise middagen før jeg må sove i 2 timer. Så får knapt sett ungene.

Har ikke bekken vondt som jeg har hatt med de to andre, men kommer sikkert, har pleid å være inntenst vondt fra uke 17-18, nå er jeg kun 15+5.

Jeg starter i ny jobb, men for samme kommune 1.september, vet ikke om jeg da har krav på sykemelding? Vet dere ?

Høres vondt ut å være så kvalm som mange av dere er❤️ graviditet er virkelig ikke for pingler

Er vell samme arbeidsgiver da? Så sa er vell retten der fra første øyeblikk vil jeg tro?
Du kan jo høre med tillitsvalgt, de vet sikkert :)

Når du bare bytter stilling innad i samme kommune så skal du beholde alle rettighetene dine. Om ikke hadde det vært rett til sykemelding etter 1 mnd :)

Kan godt være eg misforstår, men blei du sjukemeldt fordi du gjekk på progesteron? Slår den deg ut liksom?

Kan godt være eg misforstår, men blei du sjukemeldt fordi du gjekk på progesteron? Slår den deg ut liksom?
Ja, jeg mistenker jeg blir slått at av progesteronen siden jeg ble så dårlig over natten allerede uke 4. Har jo først hatt tre graviditeter som endte i SA uten å ha tatt tilskudd, og da hadde jeg ikke problemer med å jobbe fullt til det gikk dårlig uke 6/9. Tok også progesteron 4. Graviditet i vår som endte i kjemisk. Da var jeg sengeliggende dårlig fra første pille, tok en ny graviditetstest etter ca en uke for sikkerhets skyld som viste seg å være helt negativ. Så den gangen må progesterontilskuddet ihvertfall ha vært skyld i symptomene. Så tydeligvis reagerer jeg kraftig på progesterontilskudd. Likevel er jeg jo fortsatt ganske dårlig etter å ha vært uten tilskudd i to uker da, så hadde kanskje ikke vært noe superhelt uten tilskudd heller denne gangen:wacky:

Ja, jeg mistenker jeg blir slått at av progesteronen siden jeg ble så dårlig over natten allerede uke 4. Har jo først hatt tre graviditeter som endte i SA uten å ha tatt tilskudd, og da hadde jeg ikke problemer med å jobbe fullt til det gikk dårlig uke 6/9. Tok også progesteron 4. Graviditet i vår som endte i kjemisk. Da var jeg sengeliggende dårlig fra første pille, tok en ny graviditetstest etter ca en uke for sikkerhets skyld som viste seg å være helt negativ. Så den gangen må progesterontilskuddet ihvertfall ha vært skyld i symptomene. Så tydeligvis reagerer jeg kraftig på progesterontilskudd. Likevel er jeg jo fortsatt ganske dårlig etter å ha vært uten tilskudd i to uker da, så hadde kanskje ikke vært noe superhelt uten tilskudd heller denne gangen:wacky:
Oi, det viste eg ikkje, eller har aldri hørt om ❤️ høres veldig slitsomt ut, håper du snart føler deg bedre ❤️
Eg merka ingenting til progesteronen, takknemlig for det iallefall ☺️

Jeg var helt umenneskelig dårlig med mine to første. Hodepine, kvalme, oppkast, tom for energi.. så kom bekkenplager og alvorlig svangerskapsforgiftning. Når folk sier «å være gravid er ikke en sykdom» eller «du kan fint trene og jobbe selvom du er gravid» så sier jeg alltid ifra, selvom jeg denne gangen bare er vannvittig heldig og har sluppet unna «alt» til nå. Det ER veldig tungt å krevende å gå gravid for mangen og ingen kan stå på siden og si «slutt å klag» eller «ta deg sammen» fordi det er SÅ individuelt og ikke på noen måte en enkel jobb. Bare hormonene og forandringene i kroppen er jo en berg og dal bane! Og i tillegg kommer alt annet! Så IKKE ha dårlig samvittighet for noe <3 Jeg føler SÅ med dere og sier alltid når folk spør meg om formen at jeg er kun heldig!! Dere er champions hele gjengen! Sykemeld dere med god samvittighet!! :) Jeg joiner gladelig dersom jeg får noe etterhvert og skal ikke ha dårlig samvittighet! :)

Jeg er også i super form dette svangerskapet, i full jobb, og er veldig takknemlig for det! I mine to forrige svangerskap hadde jeg mer plager, og spesielt forrige svangerskap var krevende. Men selv om formen til nå har vært veldig bra, så vet jeg at ting plutselig kan snu, og om jeg blir sykmeldt, så blir jeg ikke å ha dårlig samvittighet for det. Den viktigste jobben vi gjør er tross alt å bære frem barnet Alle andre jobber kan andre gjøre for deg, men ingen kan bære frem barnet ditt <3

Jeg har vært i ulønnet og ferie hele svangerskapet, men skal begynne å jobbe om 1 uke.
Veldig spent på hvordan det vil gå i helsevesenet. Lite rom for mye tilrettelegging.
Har et barn på 1,5 år som jeg må ha noe energi til.
Er 16+0 og bekkenet (spesielt foran i symfysen) har allerede blitt skikkelig kjipt.
Skal helsigvis til jordmor i morgen for første gang så får høre litt hva hen tenker om jobb, bekken, energinivå og søvm :)

Når du bare bytter stilling innad i samme kommune så skal du beholde alle rettighetene dine. Om ikke hadde det vært rett til sykemelding etter 1 mnd :)

Har man ikke rett til sykepenger uansett? Shit, jeg skal jo bytte jobb, det har jeg trodd ikke var noe problem, så lenge man går direkte fra det andre arbeidsforholdet og har opptjent rettigheter der.

Har man ikke rett til sykepenger uansett? Shit, jeg skal jo bytte jobb, det har jeg trodd ikke var noe problem, så lenge man går direkte fra det andre arbeidsforholdet og har opptjent rettigheter der.
Ikke hundre prosent sikker her, men tror i hvert fall at om man bytter arbeidsgiver så må man jobbe en mnd for sykemelding og to mnd for egenmelding. Men som sagt ikke sikker. Hva sier Google? :p :D

Back
Topp