Sykemelding

Jeo

Andre møte med forumet
Er det noen her som er sykemeldte av andre grunner enn ekstrem svangerskapskvalme?

Jeg er snart 12 uker. Har vært heldig som har sluppet unna ekstrem kvalme, men psyken min er helt på bærtur. Det er mye stress på jobb, og bare små ting som dukker opp hjemme gjør at jeg blir helt fra meg. Gråter av lite, er mye irritert og sur.. Føler jeg ikke har kontroll på følelsene og tåler det meste ekstremt dårlig når det dukker opp ting. Den siste uken har også søvnen begynt å bli dårligere. Kjenner graviditeten er en påkjenning, selv om alle sier jeg er heldig som er i såpass god form. Legen hadde ikke noe tid til å snakke med meg sist jeg var der om dette i forrige uke, og jeg hadde ikke god kjemi med jordmor (har dog fått en ny jeg skal til i november). Føler meg ganske alene og usikker av hele situasjonen.

Har ennå ikke fortalt leder da det er ledelsen på jobben som er den største påkjenningen for tiden. Har TUL neste uke og har lyst å vente til jeg ser alt er ok med barnet.

Føler jeg ikke har rett på sykemelding da det kun er det emosjonelle/stressrelatert, men blir også frustrert da jeg ikke har lyst å ha det sånn når jeg er gravid og egentlig har lyst å ha det rolig i denne perioden. Jeg har aldri vært sykemeldt før, men føler jeg er på vei til å gå på veggen hvis stress på jobb ikke går ned snart.
 
Er det noen her som er sykemeldte av andre grunner enn ekstrem svangerskapskvalme?

Jeg er snart 12 uker. Har vært heldig som har sluppet unna ekstrem kvalme, men psyken min er helt på bærtur. Det er mye stress på jobb, og bare små ting som dukker opp hjemme gjør at jeg blir helt fra meg. Gråter av lite, er mye irritert og sur.. Føler jeg ikke har kontroll på følelsene og tåler det meste ekstremt dårlig når det dukker opp ting. Den siste uken har også søvnen begynt å bli dårligere. Kjenner graviditeten er en påkjenning, selv om alle sier jeg er heldig som er i såpass god form. Legen hadde ikke noe tid til å snakke med meg sist jeg var der om dette i forrige uke, og jeg hadde ikke god kjemi med jordmor (har dog fått en ny jeg skal til i november). Føler meg ganske alene og usikker av hele situasjonen.

Har ennå ikke fortalt leder da det er ledelsen på jobben som er den største påkjenningen for tiden. Har TUL neste uke og har lyst å vente til jeg ser alt er ok med barnet.

Føler jeg ikke har rett på sykemelding da det kun er det emosjonelle/stressrelatert, men blir også frustrert da jeg ikke har lyst å ha det sånn når jeg er gravid og egentlig har lyst å ha det rolig i denne perioden. Jeg har aldri vært sykemeldt før, men føler jeg er på vei til å gå på veggen hvis stress på jobb ikke går ned snart.
Har det på akkurat samme måte! Er en del ting på jobb nå som jeg fint ville takla uten alle disse hormonene i kroppen. Har bestemt meg for å gi det to uker til (har et prosjekt som MÅ landes) og så gå til legen om jeg ikke har det bedre da.

Er i fin fysisk form, men hodet er på tur. Bare gnuring på vonde tanker, og må ta meg skikkelig sammen for å være ordentlig tilstede for førstemann etter jobb/barnehage og frem til legging. Etter det ligger jeg under et pledd på sofaen frem til leggetid. Til og med tur med bikkja, som er noen av dagens høydepunkt kjennes slitsomt. Både mine foreldre og svigers drar utenlands noen uker nå, og det kjennes bare deilig at jeg da «slipper» å ha/gå på besøk.

Vet ikke om jeg får sykemelding, om det er grunn nok, men jeg tenker at bare det å si det høyt til legen og å våge å be om hjelp kan hjelpe litt på.
 
Hvis du snakker med den nye jordmor så kan du spørre om hva du burde gjøre. Du kan sykemelde eller søke om svangerskapspenger og jobbe redusert. Da bruker du ikke opp sykedager osv før fødsel. Men det er visse kriterier man må følge. Les mer om det på nav. Ville uansett tatt en samtale med jordmor. Lykketil, håper formen blir bedre

https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger
 
Er det ikke en bedriftsjordmor eller lege hos dere du kan snakke med? Du kan jo prøve å få tilrettelagt arbeid på jobb og tror det er det første man prøver på med mindre formen er altfor gale til å kunne jobbe i det hele tatt. Var selv sykemeldt 1 måned pga ekstrem svangerskapskvalme, men de var veldig behjelpelig på jobb og tilrettelegge for meg da jeg kom tilbake 50% og slapp feks hjemmebesøk til pasienter og litt mindre pasienter så jeg kunne få tid til å spise innimellom. Har også 3 barn fra før som krever sitt som jeg dessverre ikke har hatt energi til da kvalmen var på sitt verste og 50 prosent var mer enn nok. Neste uke blir det tilbake 100 prosent etter eget ønske, så lurer på hvordan det vil gå!
 
Jeg ble sykmeldt sist grunnet kronisk hodepine. Når dette gav seg så fikk jeg bekkenløsning som begrenset meg. Jeg var ikke 100% sykmeldt hele svangerskapet, men forsøkte å jobbe noen prosent innimellom til jeg ble helt sykmeldt fra uke 30.
 
Sist var jeg 50% sykmeldt fra uke 23-24 til permisjonsstart pga ekstrem trøtthet (bortsett fra én uke hvor jeg var 100% sykmeldt pga stress rundt korona, jeg var dritredd rett og slett).
 
Jeg var sykemeldt fra uke 6 til 10 fordi jeg var utslitt, vondt i ryggen og ekstremt med utslett/kløe.
 
Ble sykemeldt i dag. Er 14+5 uker i dag. Vondt i bekkenet så 100% sykemelding i 2 uker så har jeg 3 uker ferie. Så får se hvordan det ligger an etter det
 
Jeg har nå vært sykemeldt 4 uker pga svangerskapsdepresjon, og bekymrer meg for om det snart er påkrevd med oppfølgingssamtale på jobb.. Er det sånn at arb.giver må opplyses om årsak til sm etter en tid, for å kunne se på tilretteleggingsmuligheter? Jeg ønsker virkelig ikke å dele dette med min leder..
 
Jeg har nå vært sykemeldt 4 uker pga svangerskapsdepresjon, og bekymrer meg for om det snart er påkrevd med oppfølgingssamtale på jobb.. Er det sånn at arb.giver må opplyses om årsak til sm etter en tid, for å kunne se på tilretteleggingsmuligheter? Jeg ønsker virkelig ikke å dele dette med min leder..
Jeg har også svangerskapsdepresjon, men får ikke sykemelding så kan ikke svare på akkurat det, men når jeg var sykemeldt i begynnelsen av svangerskapet (6 uker) på grunn av svangerskapskvalme så fikk jeg melding fra nav den uken jeg skulle ut i jobb igjen om hvor sannsynlig det var at jeg kom ut i jobb igjen snart. Da mener jeg det sto noe om oppfølgingsamtale rundt uke 8 om jeg fremdeles var sykemeldt. Vil ikke tro du er pliktig til å oppgi til arbeidsgiver hvorfor du er sykemeldt og dersom det ikke er sannsynlig at du skal ut igjen i jobb med det første så har jeg hørt at legen din kan skrive et brev eller ligenende til Nav/arbeidsgiver at du ikke kan være i jobb, eller hva som eventuelt må tilrettelegges for at du skal kunne jobbe helt eller gradert (om noen kan, gjerne rett meg om det er feil)
 
Jeg har nå vært sykemeldt 4 uker pga svangerskapsdepresjon, og bekymrer meg for om det snart er påkrevd med oppfølgingssamtale på jobb.. Er det sånn at arb.giver må opplyses om årsak til sm etter en tid, for å kunne se på tilretteleggingsmuligheter? Jeg ønsker virkelig ikke å dele dette med min leder..
Sniker
Du er ikke pålagt å dele hvorfor, men du er pålagt å si ifra om du kan på jobb hvis det tilrettelegges :Heartred Så så lenge legen er nøye på at det ikke kan tilrettelegges er du good :Heartred
 
Glemte helt å svare her! Takk for alle svar ❤️ for min del går det bedre, men er fortsatt ikke helt optimalt. Fikk ny jordmor som tok meg veldig på alvor og skrev på helsekortet at hun anbefaler gradert sykemelding siden jeg er så sliten.

Har legetime denne uken og er usikker på hvordan jeg skal gå frem, men kommer enten til å snakke med leder om tilrettelegging eller med lege om sykemelding. Synes dette med graviditet, form og arbeid er noe dritt har dog begynt å tenke at det ikke er mange ganger man er gravid i løpet av livet, og at man tross alt bygger frem et menneske. Da har man rett til å ta vare på seg selv best mulig i prosessen, flink pike syndrom eller ei.
 
Jeg har også svangerskapsdepresjon, men får ikke sykemelding så kan ikke svare på akkurat det, men når jeg var sykemeldt i begynnelsen av svangerskapet (6 uker) på grunn av svangerskapskvalme så fikk jeg melding fra nav den uken jeg skulle ut i jobb igjen om hvor sannsynlig det var at jeg kom ut i jobb igjen snart. Da mener jeg det sto noe om oppfølgingsamtale rundt uke 8 om jeg fremdeles var sykemeldt. Vil ikke tro du er pliktig til å oppgi til arbeidsgiver hvorfor du er sykemeldt og dersom det ikke er sannsynlig at du skal ut igjen i jobb med det første så har jeg hørt at legen din kan skrive et brev eller ligenende til Nav/arbeidsgiver at du ikke kan være i jobb, eller hva som eventuelt må tilrettelegges for at du skal kunne jobbe helt eller gradert (om noen kan, gjerne rett meg om det er feil)
Sniker
Du er ikke pålagt å dele hvorfor, men du er pålagt å si ifra om du kan på jobb hvis det tilrettelegges :Heartred Så så lenge legen er nøye på at det ikke kan tilrettelegges er du good :Heartred
Tusen takk for svar begge to. Da legger jeg bekymringen til side ❤
 
Etter en uke med dårlig bemanning, er bekkenet helt knust :arghh: Pga operasjon tidligere i år, så må jeg vente til over nyttår før jeg kan bli sykemeldt. Ellers går jeg over ett år:arghh: Har problemer med å komme meg på do om natten, så gale har det blitt:banghead: Blir ikke akkurat bedre de neste ukene. Mye sykdom i omløp.. heldigvis har jeg egenmeldingsdager som kan brukes da. Kanskje jeg må det:arghh:
 
Back
Topp