Sykemelding?

Sniker litt her. Dersom du blir sykemeldt som vikar, så blir det reknet ut ett gjennomsnitt av det du har jobbet. Står mer på nav i forhold til hvor lenge de rekner ut gjennomsnitt, dette kommer an på om det er veldig varierende inntekt. Du vil altså få lønn tilsvarende det du evnt jobber. Selv om du ikke er oppsatt på vakter lenger enn 14 dager frem i tid, så vil du få sykepenger ut i fra gjennomsnittet fra det du har jobbet tidligere, så lenge du er sykemeldt. Så det kan lønne seg for deg å bli sykemeldt tiden ut dersom formen er for dårlig til å ta på seg vakter fremover. Du skal ikke bli straffet for å være gravid. Står mye på nav sine sider.

Vet ikke jeg altså. Ringte JM i dag, fikk bare beskjed om at de forstår at jeg står i en intrikat situasjon med økonomien og sånn og ga meg alle råd jeg allerede vet om god søvnhygiene. De ba meg vente til min JM var på jobb neste mandag, så jeg må bare klare meg. Jeg er bare oppgitt og deprimert. Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Vet ikke jeg altså. Ringte JM i dag, fikk bare beskjed om at de forstår at jeg står i en intrikat situasjon med økonomien og sånn og ga meg alle råd jeg allerede vet om god søvnhygiene. De ba meg vente til min JM var på jobb neste mandag, så jeg må bare klare meg. Jeg er bare oppgitt og deprimert. Vet ikke hva jeg skal gjøre.

men det er LEGEN du må ringe om du skal bli sykemeldt. Jordmor kan ikke sykemelde.

Mange sykemeldes for mindre, og du bør absolutt be om en.
Du bør også be om en henvisning til DPS, så du får bukt med angsten din. <3

Takk for gode svar. Jobber som tilkallingsvikar som sykepleier forresten. Jobben er relativt stressende ift å være på tilkalling, fordi min arbeidsgiver styrer flere forskjellige arbeidsplasser på samme plan, og jeg funker liksom som den vikaren som blir sendt rundt om for å dekke sykdom osv. Og det kjente jeg på her en uke ble litt i meste laget for meg når beskjed om at jeg må flyttes fra det ene stedet til neste kommer 30 min før jeg starter. Jeg vet ikke, kjenner på at jeg ønsker mest mulig forutsigbarhet fordi uforutsigbarhet stresser meg opp. I sykepleierjobben i seg selv er det veldig uforutsigbart også, vet aldri hva jeg møter på i løpet av en arbeidsdag. Har sånn smått bynt å vegre meg mot å jobbe mandager fordi jeg er så veldig bekymret for å enten bli flyttet eller for hva som inntreffer denne dagen (mandager er de travleste dagene). Og jeg vet jo at stress ikke er et godt utgangspunkt for babyen, men jeg tenker; tror dere det kan gå inn i svangerskapspengesøknaden at mitt tilfelle som tilkallingsvikar i sykepleierytket mitt (ser for meg at arbeidsgiver kan støte på vansker med å tilrettelegge for meg da de ikke akkurat bare kan la meg bytte plass med en annen slik at jeg får være på ett sted og utføre den samme arbeidsoppgaven i 1,5 mnd til) kan være så veldig uforutsigbart? Som igjen skaper mye rom for stress og angst? Og dette i kombinasjon med søvnaffæren min.. Er ikke noe godt..

Angsten er ikke farlig for babyen, så det kan du ta med ro. ;)
Det er ikke farlig for babyen med en "vanlig" sykepleierjobb, men sykepenger har du uansett krav på, og det har samme opptjeningsrettigheter som vanlig lønn/svangerskapspenger har.
Du kan også be arbeidsgiver om tilrettelegging, hvis du tror det hjelper.

Be legen om en henvisning til fysioterapi også i samme slengen, så får du behandling for bekkenet ditt.
Det er veldig dumt å starte foreldretilværelsen med unødig mye angst og unødig lite energi, det er slitsomt nok å få barn som det er, og det finnes god hjelp å få.:)

Back
Topp