Sykemelding :/

Legen sa jeg ikke hadde det, tror jeg. Han testet relativt ofte om jeg hadde gått ned for mye og sånt, men sa at så lenge jeg var innenfor normalverdier der så var det bare kvalme. Kan høre med ham på fredag om ikke det var riktig :) det var en ganske kjip periode i hvert fall :p håper det blir bedre denne gangen!
Ja huff det hørtes helt forferdelig ut, stakkars. Ja håper virkelig du slipper det denne gangen. Jeg hadde klart blitt innlagt hvis jeg kastet opp sånn, fordi jeg klarer ikke å spise på et par dager hvis jeg kaster opp, og hvis man da kaster opp daglig så går det bare en vei..
 
Føler med dere. Har ikke sjangs å ha kundemøter, være på kundebesøk eller sitte 8 timer på kontoret. Når jeg ligger langflat er formen ok, men ellers er det såvidt jeg klarer å gå pga intens kvalme. Har derfor ikke annet valg enn sykemelding, og er glad jeg tok den beslutningen i dag. Tenker å prøve å få jobbet noen timer hjemme om dagen. Så ikke full sykemelding. Godt og endelig fortelle sjefen slik at de kan forstå at jeg ikke fungerer på jobb. Sånn som nå har jeg jo kjempet meg gjennom dagene, og vært sofa/sengeliggende fra jeg kommer hjem til en ny arbeidsdag. Har ingen barn fra før å ta hensyn til. Men på tide jeg begynner å tenke på meg selv og mitt beste. Så får jobb komme lenger bak i rekken.
Så bra at du tror du klarer å jobbe hjemmefra :) det er sikkert ikke bra for barnet i magen at mor er helt utslitt heller, så vi må ta litt vare på oss selv. Satser på at jeg blir hjemme og slapper av en dag i uka frem til uke 12, og at det hjelper her :)
 
Ja huff det hørtes helt forferdelig ut, stakkars. Ja håper virkelig du slipper det denne gangen. Jeg hadde klart blitt innlagt hvis jeg kastet opp sånn, fordi jeg klarer ikke å spise på et par dager hvis jeg kaster opp, og hvis man da kaster opp daglig så går det bare en vei..
Jeg klarte å spise, og gjør det nå også, selv om ca 50% kommer opp igjen :p men tilpasser maten til hvordan det smaker på returen og har munnskyllevann i alle vesker, og det hjelper veldig! Uff, snart føler vi oss bedre alle sammen og da kan vi bare kose oss! :)
 
Jeg klarte å spise, og gjør det nå også, selv om ca 50% kommer opp igjen :p men tilpasser maten til hvordan det smaker på returen og har munnskyllevann i alle vesker, og det hjelper veldig! Uff, snart føler vi oss bedre alle sammen og da kan vi bare kose oss! :)
Oi, all ære til deg da! Hehe husker moren min pleide å tulle før jeg dro på bygdefest, å si at jeg måtte spise "lettspydd" mat, æsj... Men det er klart, når man kaster mye opp så tar man jo til vurdering hvordan maten er på retur :p

Ja jeg gleder meg så til jul, for da skal nemlig kvalmen ha gått over, og jeg kan kose meg med all julematen! Så snart er det bare fryd og gammen for oss :D
 
Jeg var hos legen idag.. fikk sykmelding for neste uke, har da 5 nattevakter. Etter dette fikk jeg beskjed om at det måtte bli en annen løsning.. Så har snakket med sjefen nå, å skal i samtale med han neste uke for evt. tilrettelegging på dag/kveld.
 
Jeg er sykemeldt 100% på grunn av kvalme.. Har vært det i snart to uker, og skal tilbake til legen til uken.

Jeg kaster ikke opp daglig, men er konstant uggen og energinivået er på bunn.
 
Hva er grensa for vanlig svangerskapskvalme og hyperm. noen?
Var uhorvelig dårlig forje svangerskap. Kastet opp hele dagen fra uke 5-6 til jeg mistet i uke 18. Alt jeg spise og drakk kom i retur. Gikk opp 2 kg bare på 18 uker. Kontaktet lege en gang og hun syntes ikke det hørtes ille ut, hadde attpåtil omgangs-syken uka før og var helt trasig i formen. Fikk postafen uten effekt. Livet med 3 små barn pluss en kvalme som ikke kunne sammenlignes med den værste bakrus var rett og slett uforsvarlig. Vet ikke hva jeg gjør om det blir på samme viset denne gang..
 
Hva er grensa for vanlig svangerskapskvalme og hyperm. noen?
Var uhorvelig dårlig forje svangerskap. Kastet opp hele dagen fra uke 5-6 til jeg mistet i uke 18. Alt jeg spise og drakk kom i retur. Gikk opp 2 kg bare på 18 uker. Kontaktet lege en gang og hun syntes ikke det hørtes ille ut, hadde attpåtil omgangs-syken uka før og var helt trasig i formen. Fikk postafen uten effekt. Livet med 3 små barn pluss en kvalme som ikke kunne sammenlignes med den værste bakrus var rett og slett uforsvarlig. Vet ikke hva jeg gjør om det blir på samme viset denne gang..
Så lenge du går opp i vekt og ikke mister vekt så er det vel ikke så farlig. Da har kroppen din fått i deg noe ihvertfall :)
 
Jeg tror de har en grense mellom hyperremesis og vanlig kvalme på hvor mye man går ned i vekt. Spydde daglig frem til uke 20 sist, og la ikke på meg første kiloen før i uke 24, men jeg hadde bare vanlig svangerskapskvalme, da jeg bare gikk ned 3-5 kg.
 
I begynnelsen var jeg på jobb, men fungerte veldig dårlig der. Så kom jeg meg til legen, og han sa det var hyperemesis og jeg ble fullt sykemeldt. Kaster ikke opp, bare vanvittig kvalm. Får i meg veldig lite både vått og tørt, ligger stortsett flatt hele døgnet pga kvalmen og manglene energi, og har gått med nesten 5 kg på de siste to ukene. Når jeg var hos legen fikk jeg en del infoskriv om hyperemesis og det var ganske greit å lese om.

Skal til min egen lege imorgen for første kontroll, og da blir nok sykemeldingen forlenget. Han ville også få sett om jeg er dehydrert og trenger væskebehandling, men det tror jeg ikke at jeg trenger enda.

Kommer ikke til å gå tilbake til jobb før jeg er bra nok til å fungere litt hjemme først! Hvis jeg har en time om dagen jeg klarer å stå oppreist vil jeg bruke den på meg selv, være sammen med sønnen min, prøve å tusle en tur for resten av helsen sin skyld, eller kanskje klare å lage en middag. Jeg kommer ikke til å bruke meg opp på jobb først
Helt enig med deg. Jeg ligger også bare på sofaen eller er med sønnen min, kan ikke bruke det lille jeg har på jobb. Jeg sover ca 18 timer om dagen. Spiser minimalt og er jeg litt aktiv kommer det i retur.
 
I definisjonen ligger det at man har vekttap og ikke klarer å holde mat og drikke nede http://www.hyperemesis-norge.com/om-hyperemesis-gravidarum-2/. Ut i fra dette har de fleste av oss bare "vanlig" svangerskapskvalme. Og det er jævlig nok! :D men det er ikke hyperemesis. Lurer bare på om jeg holder ut å jobbe med slik kvalme. Fungerer egentlig ikke på jobb men har så lite lyst til å sykmelde meg i så mange uker. Har sikkert kvalme i ...6 uker til hvis det blir likt som forrige gang. Minst. Syns det er flaut å være borte så lenge. Og det før jeg har fortalt til kollegaene hva som skjer.
 
I definisjonen ligger det at man har vekttap og ikke klarer å holde mat og drikke nede http://www.hyperemesis-norge.com/om-hyperemesis-gravidarum-2/. Ut i fra dette har de fleste av oss bare "vanlig" svangerskapskvalme. Og det er jævlig nok! :D men det er ikke hyperemesis. Lurer bare på om jeg holder ut å jobbe med slik kvalme. Fungerer egentlig ikke på jobb men har så lite lyst til å sykmelde meg i så mange uker. Har sikkert kvalme i ...6 uker til hvis det blir likt som forrige gang. Minst. Syns det er flaut å være borte så lenge. Og det før jeg har fortalt til kollegaene hva som skjer.
Jeg skjønner hvordan du har det. Sist spydde jeg 5-10 ganger dagen og var kjempekvalm resten av tiden, samt besvimte ca en gang i uka, og sykemeldte meg ikke. Ble bedre etter uke 20. Denne gangen er det annerledes siden jeg har en liten gutt hjemme jeg må ha energi til. Er enig i at det er flaut å være mye borte. I tillegg hadde jeg jobbet litt under ett år før jeg ble gravid første gang, og nå har jeg nesten nettopp kommet tilbake fra permisjon med førstemann, så jeg sliter med dårlig samvittighet :( men jeg har knapt overskudd til lille nå, og hvis jeg blir verre går det virkelig ikke. Men jeg tenker å prøve å jobbe litt, og håper det blir bedre da! Hos oss er det mange som vet at jeg er gravid, og det er ikke sikkert de andre merker at jeg er borte, så det går kanskje greit :) håper det går bra med deg, og at du klarer å være borte uten å synes det er for flaut! De kommer jo til å skjønne det når du sier du er gravid :)
 
Alle dere som sier dere har hyperemesis, er det legen som har sagt det eller du selv? Høres rart ut med diagnosen hyperemesis uten oppkast eller stor vektnedgang. Hyperemesis er faktisk en sjelden tilstand. Rart nesten alle her har eller har hatt :p
 
Alle dere som sier dere har hyperemesis, er det legen som har sagt det eller du selv? Høres rart ut med diagnosen hyperemesis uten oppkast eller stor vektnedgang. Hyperemesis er faktisk en sjelden tilstand. Rart nesten alle her har eller har hatt :p
Jeg hadde det ikke på tross av vektnedgang og oppkast, gikk ikke ned så mye at det defineres som hyperemesis, men var veldig dårlig likevel ;) ble nettopp 50% sykemeldt pga kvalme, men er ikke like dårlig som sist :)
 
I definisjonen ligger det at man har vekttap og ikke klarer å holde mat og drikke nede http://www.hyperemesis-norge.com/om-hyperemesis-gravidarum-2/. Ut i fra dette har de fleste av oss bare "vanlig" svangerskapskvalme. Og det er jævlig nok! :D men det er ikke hyperemesis. Lurer bare på om jeg holder ut å jobbe med slik kvalme. Fungerer egentlig ikke på jobb men har så lite lyst til å sykmelde meg i så mange uker. Har sikkert kvalme i ...6 uker til hvis det blir likt som forrige gang. Minst. Syns det er flaut å være borte så lenge. Og det før jeg har fortalt til kollegaene hva som skjer.

Det er jo mulig å få en gradert sykemelding om du klarer å jobbe noe:)
 
Jeg hadde det ikke på tross av vektnedgang og oppkast, gikk ikke ned så mye at det defineres som hyperemesis, men var veldig dårlig likevel ;) ble nettopp 50% sykemeldt pga kvalme, men er ikke like dårlig som sist :)
Ja herre jeg sier ikke at man blir dårlig:) for gurimalla så grusomt det er å være kvalm :(
 
Jeg skjønner hvordan du har det. Sist spydde jeg 5-10 ganger dagen og var kjempekvalm resten av tiden, samt besvimte ca en gang i uka, og sykemeldte meg ikke. Ble bedre etter uke 20. Denne gangen er det annerledes siden jeg har en liten gutt hjemme jeg må ha energi til. Er enig i at det er flaut å være mye borte. I tillegg hadde jeg jobbet litt under ett år før jeg ble gravid første gang, og nå har jeg nesten nettopp kommet tilbake fra permisjon med førstemann, så jeg sliter med dårlig samvittighet :( men jeg har knapt overskudd til lille nå, og hvis jeg blir verre går det virkelig ikke. Men jeg tenker å prøve å jobbe litt, og håper det blir bedre da! Hos oss er det mange som vet at jeg er gravid, og det er ikke sikkert de andre merker at jeg er borte, så det går kanskje greit :) håper det går bra med deg, og at du klarer å være borte uten å synes det er for flaut! De kommer jo til å skjønne det når du sier du er gravid :)
Ja, jeg har en toåring fra før også og selv om jeg såklart er tilstede og tilgjengelig for klemmer blir det en del ting faren må ta seg av når jeg er dårlig. Hadde det ikke vært for at jeg nylig var hjemme en del da vi alle var syke så hadde jeg nok tatt noen sykedager nå. Får se hvor lenge jeg klarer å jobbe 100%..
 
Back
Topp