Sykemelding og bakdeler..

trolletbø

Glad i forumet
Septemberlykke 2015
Har vert sjukemeldt 100 prosent i ein mnd no. Men økonomisk er det ikkje berre positivt. Eg skal opp i lønn no i april, utgjør 5000 kr i mnd, men det får eg ikkje med sjukemelding. Neste år får eg kun feriepenger for 8 mnd samlet. Håper formen blir bedre slik att eg kan jobba igjen. Kjedelig å mista så mykje penger pga sykemelding... Fleire som er i samme situasjon rekner eg med.

Jeg sitter i samme situasjon selv, og merker det veldig på økonomien -.- Jeg har vært sykemeldt siden januar nå, så det er vell kun 3mnd feriepenger på meg neste år regner jeg med? :/

Det er vel så lenge NAV betaler ut sykepengene man ikke får feriepenger på de. Det samme med mammaperm.

Får heldigvis betalt ut sykepenger fra jobb om det skulle være noe, men blir kjip utbetaling av feriepenger i 2016 og 2017 gitt.

Det er vel så lenge NAV betaler ut sykepengene man ikke får feriepenger på de. Det samme med mammaperm.

Får heldigvis betalt ut sykepenger fra jobb om det skulle være noe, men blir kjip utbetaling av feriepenger i 2016 og 2017 gitt.
den skjønte jeg ikke helt? jeg som er sykemeldt nå pga svangerskapet, kan jeg da få feriepenger neste år? kommer jo ikke til å være sykemeldt da, da er forhåpentligvis formen bedre. men trodde de betalte ut 3mnd når en har vært sykemeldt med feriepenger, er det alle andre har sagt? :/ så blir utrolig kjip utbetaling i 2016 og 2017 ja :/

Går det ikke an at du kan få svangerskapspenger? Da mister du ikke feriepengegrunnlaget hvertfall. ..

den skjønte jeg ikke helt? jeg som er sykemeldt nå pga svangerskapet, kan jeg da få feriepenger neste år? kommer jo ikke til å være sykemeldt da, da er forhåpentligvis formen bedre. men trodde de betalte ut 3mnd når en har vært sykemeldt med feriepenger, er det alle andre har sagt? :/ så blir utrolig kjip utbetaling i 2016 og 2017 ja :/

Ser jeg ikke skrev at jobben _ikke_betaler for mammapermen.. Så med tanke på det, så blir det kjip feriepengeutbetaling i 2016 (blir ikke SÅ ille da, men mangler vel 1 mnd eller så med opptjening da). 2017 derimot..det blir verre.

Om jobben din betaler deg sykepengene for det du er sykemeldt nå, og at du ikke får de direkte fra NAV - så mener jeg du opparbeider det feriepenger.

Om man får sykepenger og foreldrepenger direkte utbetalt fra NAV så får man kun feriepenger for ca 3 måneder. Noen får sykepenger og foreldrepenger utbetalt direkte fra sin arbeidsgiver som igjen får penger fra NAV. Da får man feriepenger for hele perioden (med mindre man har andre avtaler med arbeidsgiver).

Ser jeg ikke skrev at jobben _ikke_betaler for mammapermen.. Så med tanke på det, så blir det kjip feriepengeutbetaling i 2016 (blir ikke SÅ ille da, men mangler vel 1 mnd eller så med opptjening da). 2017 derimot..det blir verre.

Om jobben din betaler deg sykepengene for det du er sykemeldt nå, og at du ikke får de direkte fra NAV - så mener jeg du opparbeider det feriepenger.
usj :/ får sykepengene direkte fra nav -.-

Jeg er også sykmeldt, og vet at det går utover feriepengene mine. Men så tenker jeg at jeg er superheldig som bor i Norge - at man kan være syk med full lønn fra første dag, at vi får bøttevis med permisjonsdager (både jeg og pappaen), og at jeg absolutt ikke lider noen nød pga av de pengene jeg taper.
Jeg synes det er bra at å være i jobb utløser størst gevinst - det er mest hensiktsmessig for samfunnet.
Men at vi er mange som taper litt på å være gravide, når det kommer til jobbkarriere og penger, det er nok ganske sikkert. Men så er vi også veldig heldige som får bære fram barn :)

Hm?? Miste feriepenger?
Hvorfor gjør vi det?
Da gruer jeg meg sykt til neste år, for da får jeg vel ikke en dritt :(

Hm?? Miste feriepenger?
Hvorfor gjør vi det?
Da gruer jeg meg sykt til neste år, for da får jeg vel ikke en dritt :(
Fordi NAV betaler ikke ut feriepenger for hele sykemeldingsperioden/svangerskapspengerperioden/foreldrepengerperioden.

Er dere sikre på at man ikke tjener feriepengegrunnlaget når man får svangerskapspenger? Mener at jeg fikk det i mitt forrige svangerskap. Jeg jobber i kommunen, kanskje forskjellen ligger de?

Er dere sikre på at man ikke tjener feriepengegrunnlaget når man får svangerskapspenger? Mener at jeg fikk det i mitt forrige svangerskap. Jeg jobber i kommunen, kanskje forskjellen ligger de?

Du vel for 12 uker såvidt jeg har skjønt det. Og man får det også dersom det er arbeidsgiver som betaler ut svangerskapspengene, og ikke NAV.

Back
Topp