Sykemelde meg ?

*bolledei*

Elsker forumet
Kvalmen har kommet litt å litt, ikke vært noe stor plage for meg. Men nå siste dagene har den tatt seg skikkelig opp. Jeg jobber på sykehus, mage tarm avd å da av alle ting. Nok av lukter og ekle ting å drive med. Å kjenner nå at det stoppet helt opp. 9 vakter igjen til ferie, men lege time i morgen. Jeg har 20 % stiling som er min, å 55 % som er et vikariat ut august, som jeg skal få gå i ut året
Men ikke fått noe ny kontrakt. Hadde tenkt å si i fra om at jeg er gravid da jeg kom tilbake fra ferie for da er jeg i uke 12. Men tror ikke jeg klarer mere. Kan vel se langt etter ny kontrakt om jeg kommer med sykemelding å sier jeg er gravid i morgen :/ så mye fravær på jobb nå, så sjefen får vel hjerteinfarkt om jeg å kommer med sykemelding. What to do ? Er jo så avhengig av å jobbe i forhold til perm penger å......

♥9 November 2009♥
♡9 Februar 2014 ♡

Gå å be om å få kontrakt hvis det er det som er lovet deg. Så får du det i orden før du sykemelder deg. Du trenger heller ikke si du er gravid når du leverer sykemelding. Om sjefen i ettertid blir sur fordi du ikke har sagt det før etter du har fått ny kontrakt så får du si at han ikke har lov og diskriminere gravide. Dersom det blir helt uutholdelig før du får ordnet med kontrakten så får du ta deg en egenmelding og skylde på omgangssyken el. Det kan jo skje de fleste...

<3 sønn nov 07 og ny spire på vei 4.2.14 <3

Gå å be om å få kontrakt hvis det er det som er lovet deg. Så får du det i orden før du sykemelder deg. Du trenger heller ikke si du er gravid når du leverer sykemelding. Om sjefen i ettertid blir sur fordi du ikke har sagt det før etter du har fått ny kontrakt så får du si at han ikke har lov og diskriminere gravide. Dersom det blir helt uutholdelig før du får ordnet med kontrakten så får du ta deg en egenmelding og skylde på omgangssyken el. Det kan jo skje de fleste...

<3 sønn nov 07 og ny spire på vei 4.2.14 <3

Signerer :)

Kvalmen har kommet litt å litt, ikke vært noe stor plage for meg. Men nå siste dagene har den tatt seg skikkelig opp. Jeg jobber på sykehus, mage tarm avd å da av alle ting. Nok av lukter og ekle ting å drive med. Å kjenner nå at det stoppet helt opp. 9 vakter igjen til ferie, men lege time i morgen. Jeg har 20 % stiling som er min, å 55 % som er et vikariat ut august, som jeg skal få gå i ut året
Men ikke fått noe ny kontrakt. Hadde tenkt å si i fra om at jeg er gravid da jeg kom tilbake fra ferie for da er jeg i uke 12. Men tror ikke jeg klarer mere. Kan vel se langt etter ny kontrakt om jeg kommer med sykemelding å sier jeg er gravid i morgen :/ så mye fravær på jobb nå, så sjefen får vel hjerteinfarkt om jeg å kommer med sykemelding. What to do ? Er jo så avhengig av å jobbe i forhold til perm penger å......

♥9 November 2009♥
♡9 Februar 2014 ♡

Jeg er av den oppfatning at man kommer lengst ved å spille med åpne kort jeg da i motsetning til de over her. Nå kjenner jeg ikke til hvordan dere jobber og hvilke muligheter dere har til alternative arbeidsoppgaver, men kan du ikke forklare situasjonen for sjefen og høre med h*n om du kan gjøre andre arbeidsoppgaver noen dager? Vær åpen om at dersom det ikke er mulig så kan det hende at du ikke greier å stå i jobben frem til ferien.

Å plutselig begynne å mase om ny kontrakt vil jeg si virker mistenksomt nå et halvår før avtalen går ut og rett før ferie når alt er litt mer hektisk. Det kommer jo frem før eller siden at du er gravid, så kynisk spill (det hørtes fælt ut :) ) lønner seg sjeldent. Jeg sa uoppfordret på intervju at jeg sannsynligvis kom til å få barn de nærmeste årene, men håpte at de tenkte langsiktig, jeg fikk jobben. Nå tre år etterpå er jeg gravid, men har ikke fortalt det enda for jeg er i fin form,venter til etter ferien. De maser med jevne mellomrom så det vil ikke komme som noe sjokk. ;) Ei venninne av venninna mi fikk ny jobb da hun var 8 mnd på veg. :-D Det ordner seg uansett skal du se :)

Sånn jeg skjønner det så er du sikra 75% jobb ut året? Har du ikke da nok opptjening til foreldrepenger?

De har ikke lov til å la vær å forlenge kontrakten din pga graviditet! Er dette en avdeling hvor mange arbeidstakere går i vikariat? Tror det skal ligge permitteringer etc. Til grunne for at de skal kunne la vær å fornye kontrakten. Er i hvertfall slik der jeg jobber (samtlige er i vikariat/fast deltid der).
Man har en del rettigheter som gravid arbeidstaker, vikar eller ei.

Hvor lenge har du vært i vikariat? Om du har vært vikar i enten to eller tre år (husker ikle helt hvor lenge) skal det sidestilles med fast arbeid, altså at man har like rettigheter som en fast arbeidstaker.

<3 Jente April 2012
Termin med nr 2: 5. Februar 2014

Har smertelig opplevd at virkeligheten ikke fungerer slik, men arbeidsgiver ble pent nødt til å ordne et nytt vikariat til meg etter fødselen:-) Lurt å være organisert:-))

<3 Jente April 2012
Termin med nr 2: 5. Februar 2014

Arbeidsgiver er pliktig til å tilpasse for deg. Prøv om du kan få gjøre alternative arb. oppgaver. Arb. Giver er mer tjent med å ha deg på jobb enn hjemme... Og da viser du også at du prøver å stå på og yte ditt beste, selv om formen ikke er så bra. Da kan du på gode dager gjøre mer f.eks.

Man har "like rettigheter" som de som er fast uansett, men de har lov til å ikke fornye en kontrakt. Selvfølgelig er det ulovlig å ikke fornye den bare på grunn av graviditet, men det vil de sjelden oppgi som en grunn. Først etter 4 år kan man kreve å få fast arbeid.

Men de trenger ikke å få vite grunnen til at du er sykemeldt uansett, så det behøver ikke å gå ut over en evt. forlengelse.

Du gir arbeidsgiver den delen av sykemeldingen hvor det ikke står noe om årsaken til at du er syk. Jeg anbefaler deg å ikke fortelle at du er gravid. Det viktigste fremover er vel inntekt, ikke å være dum-snill og spille med åpne kort om noe ingen forlanger at du skal være åpen om.

Er bare sikret jobb ut august. 31 august går kontrakten ut. Da sitter jeg med 20 %. Men hun har sagt hun skal utvide den til ut året. Men ikke fått noe kontrakt på det enda. Har fri i morgen, å legitime. Så kjenner det frister en del å ta ut sykemelding siden formen er på bånn nå. Slitt meg igjennom de siste vaktene. Er hjelpepleier, så på sykehuset blir de tyngste pasientene med mest styr rundt automatisk mine siden sykepleiere har medisiner. Har gjemt neg unna flere ganger i dag når kvalmen tar meg helt. Å det er håpløst egentlig.
Hvordan er det om jeg ikke får ny kontrakt nå da å blir sykemeldt, er det gjennomsnittet av hva jeg har tjent jeg får fra nav da eller får man ingen ting?

♥9 November 2009♥
♡9 Februar 2014 ♡

Du gir arbeidsgiver den delen av sykemeldingen hvor det ikke står noe om årsaken til at du er syk. Jeg anbefaler deg å ikke fortelle at du er gravid. Det viktigste fremover er vel inntekt, ikke å være dum-snill og spille med åpne kort om noe ingen forlanger at du skal være åpen om.

Men man kan jo forsøke å sette seg inn i arbeidsgivers situasjon også. En sykmelding her vil komme som julekvelden på kjerringa, og på et dårlig tidspunkt ifølge trådstarter. Det må jo gå an å ha såpass til kommunikasjon at dette kan unngås dersom det er mulig.

Er bare sikret jobb ut august. 31 august går kontrakten ut. Da sitter jeg med 20 %. Men hun har sagt hun skal utvide den til ut året. Men ikke fått noe kontrakt på det enda. Har fri i morgen, å legitime. Så kjenner det frister en del å ta ut sykemelding siden formen er på bånn nå. Slitt meg igjennom de siste vaktene. Er hjelpepleier, så på sykehuset blir de tyngste pasientene med mest styr rundt automatisk mine siden sykepleiere har medisiner. Har gjemt neg unna flere ganger i dag når kvalmen tar meg helt. Å det er håpløst egentlig.
Hvordan er det om jeg ikke får ny kontrakt nå da å blir sykemeldt, er det gjennomsnittet av hva jeg har tjent jeg får fra nav da eller får man ingen ting?

♥9 November 2009♥
♡9 Februar 2014 ♡

En muntlig avtale er like bindene som en skriftlig, så her burde alt være på plass så langt. Du er vel organisert? For dette vil i motsatt fall være en kurant sak. Håper det ordner seg for deg.
Sykepenger vet jeg dessverre lite om.. :(

Er organisert ja. Kjenner på kroppen at den lite sannsynlig klarer seg de vaktene her frem til ferie om formen fortsetter som den er nå om dagen :confused:
Lege time kl tolv i morgen, så bør klare å finne ut av hva jeg gjør til da :oops:

♥9 November 2008♥
♡9 Februar 2014 ♡

♥9 November 2009♥
♡9 Februar 2014 ♡

NAV regner gjennomsnittet av de tre siste årene, så "null stress". Eneste kravet er at du må ha jobbet 6 av 10 måneder... jeg er i noe av samme situasjon som deg, men regner med at jeg finner meg en eller annen jobb... bare et eller annet. Tar hva som helst. Det viktigste er inntekt :-)

Men man kan jo forsøke å sette seg inn i arbeidsgivers situasjon også. En sykmelding her vil komme som julekvelden på kjerringa, og på et dårlig tidspunkt ifølge trådstarter. Det må jo gå an å ha såpass til kommunikasjon at dette kan unngås dersom det er mulig.

Det er nettopp det jeg gjør. Og de fleste arbeidsgivere ønsker ikke problematikken rundt gravide ansatte. Det er den brutale virkeligheten slik jeg opplever den. En sykemelding på dette tidspunkt kunne like gjerne vært graviditet, men kunne jo være omgangssyke? Altså... folk må få lov å være syke uten å måtte meddele hvorfor, og uten å bli straffet for dette. Hvorfor risikere å stå uten inntekt?? Beklager, men jeg skjønner absolutt ikke logikken i det. Det er som å skyte seg selv i foten.

Ble sykemelding. ... sjefen tok det kjempe bra. Takk og lov. Jeg knakk helt sammen inne hos henne. Men hun skjønte meg veldig godt heldigvis :) så da har jeg litt over fire uker til det er jobb igjen siden heg starter ferie fra uke 28. Håper denne grusomme kvalmen er vekk til da:)

♥9 November 2008♥
♡9 Februar 2014 ♡

Ble sykemelding. ... sjefen tok det kjempe bra. Takk og lov. Jeg knakk helt sammen inne hos henne. Men hun skjønte meg veldig godt heldigvis :) så da har jeg litt over fire uker til det er jobb igjen siden heg starter ferie fra uke 28. Håper denne grusomme kvalmen er vekk til da:)

♥9 November 2008♥
♡9 Februar 2014 ♡
Det er nettopp det, at de fleste sjefer og arbeidsgivere er helt ålreite normale folk:) Min erfaring er at det alltid lønner seg å spille med åpne kort i lengden. Jeg skjønner at det er vanskelig når man er i en usikker situasjon i forhold til inntekt og engasjement, men hvis man er dyktig i det man gjør, og aldri er vekke fra jobb med mindre man faktisk er skikkelig dårlig, viser at man gjør en innsats, da gjør arbeidsgiver alt han kan for å beholde deg.

Har egentlig en veldig ålreit sjef. .. men ikke den beste tiden å komme med sykemelding. Så var redd hun skulle få helt hetta. Men hun sa jeg måtte tenke på meg selv, å at det ikke er bedre da jeg kom fra ferie om fire uker så måtte vi prøve å tilpasse det så godt det går. Da er jeg jo langt nok på vei til å fortelle det til de andre også. Så litt lettere å bli tatt litt hensyn til da når de vet å om jeg trenger det da :) er så lettet... så nå blir det å ta det rolig å passe på meg selv å lille bebbi :)

♥9 November 2008♥
♡9 Februar 2014 ♡

Har egentlig en veldig ålreit sjef. .. men ikke den beste tiden å komme med sykemelding. Så var redd hun skulle få helt hetta. Men hun sa jeg måtte tenke på meg selv, å at det ikke er bedre da jeg kom fra ferie om fire uker så måtte vi prøve å tilpasse det så godt det går. Da er jeg jo langt nok på vei til å fortelle det til de andre også. Så litt lettere å bli tatt litt hensyn til da når de vet å om jeg trenger det da :) er så lettet... så nå blir det å ta det rolig å passe på meg selv å lille bebbi :)

♥9 November 2008♥
♡9 Februar 2014 ♡
Så godt å høre at hun tok det fint. Nå er det bare for deg å ta godt vare på deg selv og den lille. God bedring :)

Termin 20. februar -14

Jeg er av den oppfatning at man kommer lengst ved å spille med åpne kort jeg da i motsetning til de over her. Nå kjenner jeg ikke til hvordan dere jobber og hvilke muligheter dere har til alternative arbeidsoppgaver, men kan du ikke forklare situasjonen for sjefen og høre med h*n om du kan gjøre andre arbeidsoppgaver noen dager? Vær åpen om at dersom det ikke er mulig så kan det hende at du ikke greier å stå i jobben frem til ferien.

Å plutselig begynne å mase om ny kontrakt vil jeg si virker mistenksomt nå et halvår før avtalen går ut og rett før ferie når alt er litt mer hektisk. Det kommer jo frem før eller siden at du er gravid, så kynisk spill (det hørtes fælt ut :) ) lønner seg sjeldent. Jeg sa uoppfordret på intervju at jeg sannsynligvis kom til å få barn de nærmeste årene, men håpte at de tenkte langsiktig, jeg fikk jobben. Nå tre år etterpå er jeg gravid, men har ikke fortalt det enda for jeg er i fin form,venter til etter ferien. De maser med jevne mellomrom så det vil ikke komme som noe sjokk. ;) Ei venninne av venninna mi fikk ny jobb da hun var 8 mnd på veg. :-D Det ordner seg uansett skal du se :)

Sånn jeg skjønner det så er du sikra 75% jobb ut året? Har du ikke da nok opptjening til foreldrepenger?

jeg spilte med ærlige kort da jeg ble gravid sist.. og det kinne ha kostet meg dyrt!
Jeg hadde 50 % fast og 50% vikariat, da sjefen oppfordret meg til å søke siden den nå var min tur til å få full fast stilling... Jeg søkte, fant ut at jeg var gravid, og fikk ekstrem svangerskapskvalme. Jeg fortalte om graviditeten og stod dermed uten hverken fast eller vikariat... Kun 50% fast...
Jg gikk til forbundet som hjalp meg gjennom og jeg vant.. Men det kostet meg mye i en periode hvor jeg var veldig veldig dårlig i tillegg til å ha en liten jente hjemme,,...
Mitt råd er: hold det for deg selv så lenge du føler der er hensiktsmessig! Det er din rett :)

Back
Topp