Sykehus/Innlagt

meg&lille

Elsker forumet
Septembermødre <3
I går ble jeg hentet av ambulanse og lagt inn på sykehuset. Grunnet at jeg fikk "anfall" der jeg plutselig ble svimmel, dårlig og nesten mistet bevisstheten. Det ser ut som om det er lille gullet som har ligget på en hovedblodåre, slik at jeg ikke har fått nok blod til og fra hjertet. Fikk altså et blodtrykksfall når dette skjedde. Og begrunnelsen er pga at jeg lå på ryggen for å slappe av, så jeg ble anbefalt å ligge på venstre side...
Alt mulig som skjer når man er gravid! Fikk i alle fall sett lille jenta som er akkurat passe stor og hadde fine bevegelser der inne. Hun hadde det helt topp, verre med mor. Satser på å bli sendt hjem i dag, for så å ligge på venstre side resten av svangerskapet:p
Noen som har opplevd lignende?

Oi sann.. alt som kan skje sier jeg bare.. har fått blodtrykksfall en gang innimellom men har ikke opplevd eller hørt om lignende før.. får du litt ekstra oppfølging etter du er kommet hjem da?

På slutten av graviditet blir livmor ganske tung og kan presse på samleåren som tar blod tilbake til hjertet (vena cava). Skjer særlig når man ligger på rygg. Da får hjertet for lite blod tilbake og dermed for lite blod å pumpe ut. Ganske vanlig. Så bare å ligge på venstre side :-)

Så skummelt da! Godt det går bra med deg nå Meg&lille.
Du får slappe av og lytte til kroppen din. Begynner å bli tungt for kroppen nå mot siste innspurt av svangerskapet. Merker det selv.
Vanskelig å finne en god sovestilling om natta. Klarer ikke ligge på ryggen lenger. Føler meg uvel. Jeg har også vært en del svimmel og hatt noe blodtrykksfall. Er ubehagelig.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

oi ikke opplevd så drastisk, men hadde btfall og holdt på å svime av da jeg var innlagt med hyperemesis ;) god bedring! :)

Sånn var jeg nesten daglig de siste mnd av forrige svangerskap. Besvimte rett som det var, men ble aldri noe sykehus fordi da, er jo ikke så uvanlig med blodtrykksfall. Har en el blodtrykksfall nå også, men ikke like mye. Besvimt et par ganger på jobb hittil bare......

Det er ikke så uvanlig å besvime hvis en ligger for lenge på ryggen når babyen begynner å bli større, fordi den blir liggende på hovedpulsåra. Men hvis en ikke ligger helt flatt holder det for de fleste for å unngå det

Huff, så dramatisk. Jeg har ikke opplevd noe så ille, men har også hatt mine runder med svimmelhet, men da pga lavt blodtrykk og/eller blodmangel.
Riktig god bedring. Håper du finner en måte du ligger godt på venstresiden. :-)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Tusen takk alle sammen! Var visst vanlig ja. Jeg ble likblek og forsvant omtrent helt. Lite visste jeg om at jeg ikke måtte ligge på ryggen. Men de skjønte det ikke først på sykehuset heller, ble sjekket for blodpropp. Men heldigvis ufarlig og alt vell med den lille:Heartpink Det var jo selvfølgelig den største frykten! Forsatt på sykehuset, satser på å få kommet hjem snart:)

Oi sann.. alt som kan skje sier jeg bare.. har fått blodtrykksfall en gang innimellom men har ikke opplevd eller hørt om lignende før.. får du litt ekstra oppfølging etter du er kommet hjem da?
Ja, det sier jeg og, alt som skjer! Nei, tror ikke det. Tror bare jeg må passe på å ligge på venstre side og ikke så mye på ryggen:)

er det ikke dette som kalles vena cava? Skummelt!
Har ikke opplevd dette. Jeg legger meg alltid på venstre side men våkner opp på rygg :P

Husk å ha pute under høyre side av rygg og rumpe nå da!

Ja har skjedd meg 2 ganger den siste uken. I tillegg spyr jeg som en gris :/ håper jeg slipper flere slike opplevelser.
Men har ikke vært til noe sjekk for d :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Tusen takk alle sammen! Var visst vanlig ja. Jeg ble likblek og forsvant omtrent helt. Lite visste jeg om at jeg ikke måtte ligge på ryggen. Men de skjønte det ikke først på sykehuset heller, ble sjekket for blodpropp. Men heldigvis ufarlig og alt vell med den lille:Heartpink Det var jo selvfølgelig den største frykten! Forsatt på sykehuset, satser på å få kommet hjem snart:)

Så bra at de sjekket deg nøye da :) Håper du kommer deg hjem snart og slipper flere skumle opplevelser :)

Ja har skjedd meg 2 ganger den siste uken. I tillegg spyr jeg som en gris :/ håper jeg slipper flere slike opplevelser.
Men har ikke vært til noe sjekk for d :)

Har du kastet opp hele tida? Hvis det kommer tilbake sånn veldig og plutselig tror jeg at jeg ville tatt en tlf til lege, sånn i tilfelle et eller annet

Så bra at de sjekket deg nøye da :) Håper du kommer deg hjem snart og slipper flere skumle opplevelser :)
Ja, håper jeg og:) Er hjemme nå. Var visst noe blodgreier som var for høyt, og blodtrykket var nede i 50(?). I alle fall på sykehuset når de målet. Litt rart, var hos legen to dager før dette skjedde og ikke opplevd lignende før. Men har kjøpt amme pute nå, prøve å venne meg til å ligge på siden. Selv om det forsatt blir mye rygg!

er det ikke dette som kalles vena cava? Skummelt!
Har ikke opplevd dette. Jeg legger meg alltid på venstre side men våkner opp på rygg :p

Husk å ha pute under høyre side av rygg og rumpe nå da!
Kalles gjerne det?:) Ja, det var skummelt, hadde jo ingen anelse om hva som skjedde. Og mannen min ble redd stakkars:/ Prøver å ligge på siden her og men våkner ofte på ryggen jeg og:) Har jo ligget på rygg hele tiden, har ikke hvert noe problem forutenom den dagen..

Har du kastet opp hele tida? Hvis det kommer tilbake sånn veldig og plutselig tror jeg at jeg ville tatt en tlf til lege, sånn i tilfelle et eller annet
Jeg har vært kvalm hele svangerskapet så ikke noe plutselig. Men har ikke kastet opp på mange uker utenom disse akutte tilfellene.

Back
Topp