Sykehus/barsel

Her blir man lagt inn på 4-5 mannsrom på barsel etter fødsel. For far er det to besøkstider der, en på formiddag og en ettermiddag. I løpet av fars ettermiddagsbesøk er det en time der besteforeldre og søsken av barnet kan komme på besøk.

Tror de fleste blir værende 1-3 dager på barsel, alt etter hvordan formen er.

For min del vil jeg nok hjem så fort som mulig, for å tilbringe døgnet rundt sammen med fremmede mennesker byr meg totalt imot.
Åh, det hørtes ganske kjipt ut :/
Hvor er det du hører til?

Jeg ville også komt meg hjem fortest mulig hvis alternativet var å dele rom med fremmede, og å få begrenset besøkstid med barnefaren!

Ser for meg at det kan bli mye støy og med så mange mødre på ett rom [emoji86]

Håper du er i fin form, så du kan komme deg hjem til dine kjære [emoji173]

Jordmødrene på kurset jeg var på, var generelt negative til barselhotell. De mener det er en sneaky måte å kutte i bemanning på, og overlate mer av barnestellet til barnefaren istedet for barnepleiere. Og at mye informasjon gis i grupper, og det blir mindre en-til-en oppfølging av kvinnene. Så de var fornøyde med at Riksen ikke brukte barselhotell.

Usikker på hvordan det er på sykehuset i Kristiansand. Må forhøre meg litt hos jordmor i morgen. Vil i utgangspunktet være der så lenge jeg kan og vil gjerne at far skal være der over natta.. Føles litt sprøtt å skulle ligge alene med en nyfødt baby

Regner med du har snakket med jordmor nå, men i Kristiansand kommer det litt ann på kapasitet.
Mannen min bodde med meg og første mann i seks døgn (komplikasjoner) men vi måtte betale for det. Andre jeg vet om har blitt lagt på dobbeltrom med både kjente og ukjente, og ett par var på enerom med tvillinger - ble litt trangt der inne..
I forhold til besøk er det besøkstid fra 17-19 mener jeg.. Og lenger i helgene [emoji4]. Dette gjelder jo så klart ikke barnefar [emoji4].

Viktigste er jo å vite at jordmødrene, sykepleierne og barnepleiere viser hensyn og vurderer behovet til hver enkelt familie [emoji4]

Regner med du har snakket med jordmor nå, men i Kristiansand kommer det litt ann på kapasitet.
Mannen min bodde med meg og første mann i seks døgn (komplikasjoner) men vi måtte betale for det. Andre jeg vet om har blitt lagt på dobbeltrom med både kjente og ukjente, og ett par var på enerom med tvillinger - ble litt trangt der inne..
I forhold til besøk er det besøkstid fra 17-19 mener jeg.. Og lenger i helgene [emoji4]. Dette gjelder jo så klart ikke barnefar [emoji4].

Viktigste er jo å vite at jordmødrene, sykepleierne og barnepleiere viser hensyn og vurderer behovet til hver enkelt familie [emoji4]

Takk for svar! Ja hun sa at de prøvde å få til at far kunne være der ihvertfall en natt. Så håper at det ikke er så mange andre som skal føde den dagen:woot:

Åh, det hørtes ganske kjipt ut :/
Hvor er det du hører til?

Jeg ville også komt meg hjem fortest mulig hvis alternativet var å dele rom med fremmede, og å få begrenset besøkstid med barnefaren!

Ser for meg at det kan bli mye støy og med så mange mødre på ett rom [emoji86]

Håper du er i fin form, så du kan komme deg hjem til dine kjære [emoji173]

Her blir det nok Haugesund sykehus [emoji4]

Det er også mulighet til å velge familierom her, men da er det meningen at far skal være den som hjelper til istede for de som jobber på barsel. Men siden jeg ikke regner med at far har mulighet til å være der hele døgnet så må jeg nok se bort fra den muligheten...

Jeg skal føde på sø kalnes og jeg vet ikke hvordan det fungerer der. Forrige gang jeg fødte (i slutten av nov for snart 5 år siden) så fikk jeg et stort dobbeltrom alene på barsel. Nesten ingen forstyrret oss unødvendig. Jeg må være på barsel fordi jeg har høyt bt (sv.relatert) og da får jeg ikke flytte til noe mer fancy. Men det går helt fint! Jeg skal tross alt bare føde og hjem når alt er bra. :happy:

Jeg skal føde på kongsberg og der har de enerom, dobbelrom og et firemannsrom. Ingen barselhotell men de prøver å få til overnatting for mannen om det lar seg gjøre og det ønskes. Vil absolutt ha mannen min der så håper det ordner seg! Bor heldigvis bare et kvarter fra sykehuset så han er uansett ikke langt unna hvertfall :-)

Sist gang fikk jeg rom alene sammen med barnefar på barsel, vi bor langt unna Sykehuset. Hadde keisersnitt så var der i 5 døyn, kun siste natta måtte jeg dele rom med en annen da det hadde blitt fullt på alle rommene. Og da fikk far rom på sykehus hotellet. Jordmødrene syns det var bare fint at barnefar var der hele tiden å hjalp meg, så fikk de litt avlasting å ;)

Sist når jeg fødte i desember, (ble innlagt julaften og fødte morgenen 1. Juledag) trodde jeg det var rolig og få som fødte. Det var såklart fullmåne og ene avdelingen var lukket pga romjulen og de var underbemannet.
Selve fødselen og føderommet var helt perfekt. Men da jeg kom til barsel hadde de kun tomannsrom som jeg måtte dele med en fremmed dame. De tre nettene jeg lå der ble det flyttet ut og inn tre forskjellige damer med forskjellige familier og mannen min ble jagd utenom besøkstiden. Jeg gråt, var utslitt og aleine med baby. Jeg ba hele tiden om å få familierom, men alle andre ble prioritert. Den ene dagen knakk faktisk sengen min sammen når jeg satt på den for å skifte heldigvis uten baby i!!! Og de måtte bytte seng til meg. Det var helt forferdelig vonde senger i utgangspunktet og hvis jeg hadde følt meg friskere så hadde jeg dratt fortere enn lynet.
Jordmødrene var frekke og hardhendte. De prøvde å presse på meg å gi mme, siden melken min kom så seint (ikke rart med det stresset).
Så jeg er litt mer forberedt denne gangen. Det ga meg ikke noe bra start på barseltiden for å si det sånn.
Dette er forresten på Haukeland kk.
Jeg kommer til å skrive fødselbrev at jeg kun vil ha familierom etter den treumatiske opplevelsen forrige gang og hvis ikke de har kapasitet til det så vil jeg hjem med én eneste gang, uansett.

Født to - snart tre ganger på Sørlandet Sykehus i Arendal, og der er det både familierom, ettmannsrom og tomannsrom:) Med førstemann fikk vi familierom (spurte om det) og med andremann fikk jeg tomannsrom, men hadde rommet for meg selv :happy: Håper jeg denne gangen også får rommet for meg selv:D Trenger ikke familierom for det føler jeg er kanskje mest for førstegangsfødende, og mannen må uannsett hjem igjen for å passe ungene:) På selve barsel kan far og søsken komme inn , men andre familiemedlemmer måtte vente utenfor på ett sånt `mottaks/besøksrom` :smug:

Jordmødrene på kurset jeg var på, var generelt negative til barselhotell. De mener det er en sneaky måte å kutte i bemanning på, og overlate mer av barnestellet til barnefaren istedet for barnepleiere. Og at mye informasjon gis i grupper, og det blir mindre en-til-en oppfølging av kvinnene. Så de var fornøyde med at Riksen ikke brukte barselhotell.

Jeg gjør alt i min makt for å komme på barselhotell. Jeg kan ikke se for meg noe for slitsomt og sårt enn å måtte dele rom med andre og ikke kunne ha mannen der hele tiden. Jeg byttet gladelig det mot mindre hjelp fra de ansatte. Men folk er forskjellige.

Sist når jeg fødte i desember, (ble innlagt julaften og fødte morgenen 1. Juledag) trodde jeg det var rolig og få som fødte. Det var såklart fullmåne og ene avdelingen var lukket pga romjulen og de var underbemannet.
Selve fødselen og føderommet var helt perfekt. Men da jeg kom til barsel hadde de kun tomannsrom som jeg måtte dele med en fremmed dame. De tre nettene jeg lå der ble det flyttet ut og inn tre forskjellige damer med forskjellige familier og mannen min ble jagd utenom besøkstiden. Jeg gråt, var utslitt og aleine med baby. Jeg ba hele tiden om å få familierom, men alle andre ble prioritert. Den ene dagen knakk faktisk sengen min sammen når jeg satt på den for å skifte heldigvis uten baby i!!! Og de måtte bytte seng til meg. Det var helt forferdelig vonde senger i utgangspunktet og hvis jeg hadde følt meg friskere så hadde jeg dratt fortere enn lynet.
Jordmødrene var frekke og hardhendte. De prøvde å presse på meg å gi mme, siden melken min kom så seint (ikke rart med det stresset).
Så jeg er litt mer forberedt denne gangen. Det ga meg ikke noe bra start på barseltiden for å si det sånn.
Dette er forresten på Haukeland kk.
Jeg kommer til å skrive fødselbrev at jeg kun vil ha familierom etter den treumatiske opplevelsen forrige gang og hvis ikke de har kapasitet til det så vil jeg hjem med én eneste gang, uansett.

Det er sikkert lurt å skrive et brev med alle tanker og følelser. Jeg gjorde det når jeg fikk nr 2 og ALLE som var innom meg av fagpersoner hadde lest dette. Og de var så snille og hensynsfulle.
Så spennende med fødsel i jula. Hadde du termin i desember? Jeg er litt redd for at knerten kommer i romjula... det er mye mulig at han må ut før pga bt mitt.

Forhørte meg med legen idag. Hun sa at ved normal fødsel dekker forsikringen to netter på sykehuset, men jeg kan velge å reise hjem etter 24 timer. Det er flest enerom, men noen flermannsrom. Det åpner et nytt barnesykehus i desember og dermed vil flere avdelinger flyttes og dermed frigjøre plass til nye enerom, men det kommer etter min fødsel [emoji854] så da er det bare å håpe på enerom.

Det er sikkert lurt å skrive et brev med alle tanker og følelser. Jeg gjorde det når jeg fikk nr 2 og ALLE som var innom meg av fagpersoner hadde lest dette. Og de var så snille og hensynsfulle.
Så spennende med fødsel i jula. Hadde du termin i desember? Jeg er litt redd for at knerten kommer i romjula... det er mye mulig at han må ut før pga bt mitt.

Samme her! Var virkelig nyttig. For det var mange ulike mennesker som var til og fra. Og da var det godt at de visste litt om hva jeg selv ønsket. Selv om jeg var i ørska.

Ja, jeg kommer til å være mye mer bestemt denne gangen. I mitt tilfelle så blir jeg jo så dårlig at far får hele permisjonen og avlaster meg hele døgnet, så synes det er rart hvis ikke det gjelder fra dag én.
Med forrige hadde jeg termin 2. Januar og denne gangen har jeg termin 30. Des. :)

Ja, jeg kommer til å være mye mer bestemt denne gangen. I mitt tilfelle så blir jeg jo så dårlig at far får hele permisjonen og avlaster meg hele døgnet, så synes det er rart hvis ikke det gjelder fra dag én.
Med forrige hadde jeg termin 2. Januar og denne gangen har jeg termin 30. Des. :)

Spennende :-) håper alt går bra for deg denne gangen! Min andre fødsel var iallefall en drøm (nesten) i forhold til første. Og jeg hadde så angst at jeg var inne for samtale om ks. Men jeg ombestemte meg i siste lita og veldig glad for det :-)

Spennende :-) håper alt går bra for deg denne gangen! Min andre fødsel var iallefall en drøm (nesten) i forhold til første. Og jeg hadde så angst at jeg var inne for samtale om ks. Men jeg ombestemte meg i siste lita og veldig glad for det :-)

Jeg er ikke redd for selve fødselen, men barseltiden når jeg trenger ro og hvile. Vil ikke ha den samme starten som sist. Nå er jeg jo heldigvis mer erfaren ang amming da, men føler jeg kommer til å få litt sjokk når de legger en nyfødt baby på brystet mitt igjen [emoji85] gleder meg helt sinnsykt likevel [emoji178]

Jeg er ikke redd for selve fødselen, men barseltiden når jeg trenger ro og hvile. Vil ikke ha den samme starten som sist. Nå er jeg jo heldigvis mer erfaren ang amming da, men føler jeg kommer til å få litt sjokk når de legger en nyfødt baby på brystet mitt igjen [emoji85] gleder meg helt sinnsykt likevel [emoji178]

Hehe :) Jeg vet... Jeg har en på 8år og en på 5år så jeg tror det kommer til å bli veldig spesielt å få en nyfødt igjen. Men jeg gleder meg veldig, jeg også :)

Hehe :) Jeg vet... Jeg har en på 8år og en på 5år så jeg tror det kommer til å bli veldig spesielt å få en nyfødt igjen. Men jeg gleder meg veldig, jeg også :)

Ja da blir det en stor overgang! [emoji87]

Etter tråden om besøk på sykehuset ble jeg litt nysgjerrig på hvordan det foregår der dere bor..?

Ser at mange skriver om både begrensinger av hvem og hvor mange de kan ha på besøk, samt at de ikke ville ønsket at en evt rom-venninne hadde mye besøk. Ligger dere på ett vanlig sykehusrom? Hvor lenge blir dere der i såfall?

Her (Stavanger) er det slik at vi får ett rom på sykehus-hotellet/barsel-hotellet etter fødselen som vi kan ha i 3 dager. Om vi ønsker dobbeltrom med plass til barnefar betaler vi litt ekstra for det [emoji106]
Det er ikke snakk om å dele rom med andre nybakte mødre i hvert fall (kanskje hvis man må ligge til overvåkning på intensiv elns etter fødselen?)

Vi får nøkkelkort til heisen, og styrer altså besøket vårt helt selv - uten å bli påvirket av de andre nybakte foreldrene sine besøk. Og så er det masse jordmødre og sykepleiere som tar runder, og som vi kan ringe etter hvis vi trenger/lurer på noe - de holder til i den ene enden av gangen :)
Har du vært på omvisning på sykehuset? Skal selv føde i Stavanger. Har du diskutert med jordmor om du skal føde på fødeloftet eller nede? Dette blir min første så veldig spent og klarer ikke se for meg alt [emoji4] håper fødselen går fint så jeg får komme fort ned på barselhotellet.

Back
Topp