Sykehus/barsel

KR1ST1NE

Glad i forumet
Snøfnuggene 2018
Julibarna 2019
Etter tråden om besøk på sykehuset ble jeg litt nysgjerrig på hvordan det foregår der dere bor..?

Ser at mange skriver om både begrensinger av hvem og hvor mange de kan ha på besøk, samt at de ikke ville ønsket at en evt rom-venninne hadde mye besøk. Ligger dere på ett vanlig sykehusrom? Hvor lenge blir dere der i såfall?

Her (Stavanger) er det slik at vi får ett rom på sykehus-hotellet/barsel-hotellet etter fødselen som vi kan ha i 3 dager. Om vi ønsker dobbeltrom med plass til barnefar betaler vi litt ekstra for det [emoji106]
Det er ikke snakk om å dele rom med andre nybakte mødre i hvert fall (kanskje hvis man må ligge til overvåkning på intensiv elns etter fødselen?)

Vi får nøkkelkort til heisen, og styrer altså besøket vårt helt selv - uten å bli påvirket av de andre nybakte foreldrene sine besøk. Og så er det masse jordmødre og sykepleiere som tar runder, og som vi kan ringe etter hvis vi trenger/lurer på noe - de holder til i den ene enden av gangen :)

Last edited:
Jeg skal føde på riksen og det er det eneste sykehuset i Oslo uten hotell. Så jeg skal ligge med en annen. Det får bli som det blir. Mann og barn får besøke på rommet, andre må man møte i kantina. Det funka greit sist :)

Min første gang så litt usikker på hvordan det fungerer her. Men ser på hjemmesidene til KK Haukeland i Bergen at det er kun fedrene og søsken som får besøke på rommet på barsel da man gjerne deler rom. De nevner og at de tar ekstra tiltak i influensasesongen, som vi sikkert treffer midt oppi. Her risikerer man at fedrene blir sendt hjem dessverre, og kun får komme i besøkstiden.

Vi vil ikke ha noe besøk så for oss passer det fint, men håper inderlig at vi får familierom slik at samboeren kan overnatte, ellers vil jeg hjem med en gang.

På Ahus har de sykehotell der også pappa også kan overnatte. Og man kan ha så mye besøk man ønsker. Alle rommene er enerom med eget bad. Usikker på hvor mange dager man kan bli, men vet at de har tilbud om tidlig hjemreise dersom alt er ok, og at helsesøster i såfall kommer på hjemmebesøk en av de første dagene. Dette er noe vi gjerne vil benytte oss av dersom vi får muligheten.
Dersom det er komplikasjoner og jeg må ligge på barselavd, er det risiko for flersengsrom og begrensinger i besøk. Håper jeg ikke trenger å ligge der...
Hadde egentlig fødeplass på Riksen, men valgte å bytte til Ahus rett og slett fordi jeg ikke ønsker flermannsrom og helst vil ha samboer der på natten.

Skal føde på Ullevål og så lenge alt er OK så blir det hotellet som overnattingsplass for meg og babyen. I verste fall blir det på barselavd med minimum 2-mannsrom dersom noe komplikasjoner skulle oppstå.
Pappaen holder fortet hjemme med eldstemann på 4 år.

Denne gangen har jeg ikke tenkt å haste hjem etter bare ett døgn - men faktisk bli på hotellet (om alt går som det skal) i minst 2 døgn om det lar seg gjøre - kanskje til og med 3 døgn! Bare for å få max ro, hvile etc før besøksbonansa og julen trer inn. Har termin om 3 uker så i verste fall føder jeg 10 dager før julaften..!

Vi skal på Levanger, der er det ikke hotell men man får eget rom. Far eller medmor kan overnatte, tror det er 200 kr døgnet. Det vanlige der er slik jeg har forstått det dagen for fødsel + 3 dager. Jeg håper å kunne dra litt før siden jeg vil hjem til hundene, men det forutsetter at amming fungerer og at både jeg og baby er i fin form.

Dette med besøksbegrensninger vet jeg ikke, jeg har ikke satt meg inn i det fordi vi ikke ønsker besøk. Jeg vet av flere venner som har hatt besøk av både venner og familie, så jeg antar det ikke er særlige restriksjoner.

Usikker på hvordan det er på sykehuset i Kristiansand. Må forhøre meg litt hos jordmor i morgen. Vil i utgangspunktet være der så lenge jeg kan og vil gjerne at far skal være der over natta.. Føles litt sprøtt å skulle ligge alene med en nyfødt baby

På Førde Sentralsykehus fikk jeg enerom i to dager pga komplikasjoner etter fødselen som gjorde at jeg var veldig dårlig.
Etter det delte jeg rom med to andre damer et par dager, før det kom flere. På det meste var vi 5 damer på samme rom...og dette var tidlig på våren.

Der jeg føder får vi alle egne rom :-) ikke barselhotell
Var ikke noen restriksjoner sist gang ang hvor mange og hvem ol., men er siesta midt på dagen da er kun far/medmor er velkommen :-)

Jeg skal føde på riksen og det er det eneste sykehuset i Oslo uten hotell. Så jeg skal ligge med en annen. Det får bli som det blir. Mann og barn får besøke på rommet, andre må man møte i kantina. Det funka greit sist :)
Ja, samme med meg. Er også på Rikshospitalet. Er godt fornøyd med det, egentlig.

Med de to eldste fødte jeg på Ullevål og var innstilt på pasienthotellet. Første gang måtte jeg ha første natta på barselavd på tomannsrom siden hotellet var fullt. De hadde lovet meg at jeg kunne flytte inn på hotellet dagen etter så da fikk jeg det selv om noen andre egentlig var foran meg i køen. Med andre fikk jeg blodoverføring og fikk dermed ikke lov til å bo på hotellet og måtte ligge på tomannsrom på barselavd. Jeg synes barselavd var fryktelig slitsom siden det kom sykepleiere inn til alle døgnets tider og det alltid var en baby som var våken et eller annet sted (tror det var to-tre dobbeltrom som delte stellerom/bad og dette var på en måte en gang utenfor rommene). Vi sov hvertfall mye bedre da vi endelig fikk komme hjem.
Nå skal jeg føde på Stanford og der er det flest enerom, men noen dobbeltrom. De har også muligheten for at baby ikke er sammen med mor, men ligger på egen avd for de som foretrekker det (ikke noe for meg).
Alle som skal besøke barselavdelingene må gjennom helsesjekk og ha alle vaksiner iorden. Kun lov til å ha besøk av to om gangen. Far kan overnatte om man har enerom, dersom man har dobbeltrom kan far overnatte dersom romkamerat sier ja.
Spent på hva svigers sier når jeg sier nei til besøk. Jeg nektet de nemlig å komme da barn nr 2 ble født pga at de var syke (svigermor hadde hatt kikhoste men var ifølge henne ikke smittefarlig). De tok det ikke så bra, men det får så være. Denne gangen vil jeg benytte meg av det at jeg kan være litt ifred siden vi kommer til å ha fullt hus med oss fire pluss svigers fra 12. Desember, og vi har ikke så stort hus. I tillegg kommer sikkert svigers til være en stund etter at baby er født og jeg takler ikke det å bo så mange sammen i så mye lenger en 14 dager egentlig så det kan bli spennende å se hvordan det går...

Med de to eldste fødte jeg på Ullevål og var innstilt på pasienthotellet. Første gang måtte jeg ha første natta på barselavd på tomannsrom siden hotellet var fullt. De hadde lovet meg at jeg kunne flytte inn på hotellet dagen etter så da fikk jeg det selv om noen andre egentlig var foran meg i køen. Med andre fikk jeg blodoverføring og fikk dermed ikke lov til å bo på hotellet og måtte ligge på tomannsrom på barselavd. Jeg synes barselavd var fryktelig slitsom siden det kom sykepleiere inn til alle døgnets tider og det alltid var en baby som var våken et eller annet sted (tror det var to-tre dobbeltrom som delte stellerom/bad og dette var på en måte en gang utenfor rommene). Vi sov hvertfall mye bedre da vi endelig fikk komme hjem.
Nå skal jeg føde på Stanford og der er det flest enerom, men noen dobbeltrom. De har også muligheten for at baby ikke er sammen med mor, men ligger på egen avd for de som foretrekker det (ikke noe for meg).
Alle som skal besøke barselavdelingene må gjennom helsesjekk og ha alle vaksiner iorden. Kun lov til å ha besøk av to om gangen. Far kan overnatte om man har enerom, dersom man har dobbeltrom kan far overnatte dersom romkamerat sier ja.
Spent på hva svigers sier når jeg sier nei til besøk. Jeg nektet de nemlig å komme da barn nr 2 ble født pga at de var syke (svigermor hadde hatt kikhoste men var ifølge henne ikke smittefarlig). De tok det ikke så bra, men det får så være. Denne gangen vil jeg benytte meg av det at jeg kan være litt ifred siden vi kommer til å ha fullt hus med oss fire pluss svigers fra 12. Desember, og vi har ikke så stort hus. I tillegg kommer sikkert svigers til være en stund etter at baby er født og jeg takler ikke det å bo så mange sammen i så mye lenger en 14 dager egentlig så det kan bli spennende å se hvordan det går...

Kjente jeg fikk panikkfølelse av å lese dette håper det går bedre enn hva du og jeg ser for oss! Men da håper jeg også at du har et bedre forhold til svigers enn hva jeg har :-) masse lykke til!!!!

Kjente jeg fikk panikkfølelse av å lese dette håper det går bedre enn hva du og jeg ser for oss! Men da håper jeg også at du har et bedre forhold til svigers enn hva jeg har :-) masse lykke til!!!!

Vi har et godt forhold, men det blir litt intenst når man alltid må bo oppå hverandre når man ses! Da vi bodde i Oslo var de bare 20 min unna og det var så mye greiere å bare kunne dra på dagsbesøk [emoji4]
Merker lunta mi blir litt kort når vi er sammen såpass mye og det blir vel ikke bedre når man er høygravid. Vi er ganske forskjellige pluss at de ikke er flinke til å bare gjøre ting på egenhånd, så det blir spennende å se hvordan det går.

Vi har et godt forhold, men det blir litt intenst når man alltid må bo oppå hverandre når man ses! Da vi bodde i Oslo var de bare 20 min unna og det var så mye greiere å bare kunne dra på dagsbesøk [emoji4]
Merker lunta mi blir litt kort når vi er sammen såpass mye og det blir vel ikke bedre når man er høygravid. Vi er ganske forskjellige pluss at de ikke er flinke til å bare gjøre ting på egenhånd, så det blir spennende å se hvordan det går.

Men det er bra :-) alt blir annerledes når man "tvinges" til å bo sammen på lite areal over lengre tid :-) og når man er høygravid i tillegg... Men er kun for en kort periode så tenk at de drar til slutt ;p

Sniker fra desember.

Her (Ahus) får man ligge på barselhotellet såfremt det er plass der og både mor og barn er friske og ikke må overvåkes. Der kan man ha besøk når man vil og av hvem man vil og barnefar kan bo der. Dersom det er komplikasjoner, man må ligge på overvåkning o.l må man ligge på barsel og der er det kun barnefar og evt. søsken som får komme på besøk. Barnefar får ikke sove der og man kan risikere og havne på rom med andre.

Jeg var akkurat på fødselsforberedende samtale med JM på riksen. Hun sa at de ikke hadde noe pasienthotell for barselkvinner. :)

Åja, jeg jobber på riksen (riktignok en annen avdeling) og så lenge man betaler hotellet selv så tror jeg man får være der :)

Her blir man lagt inn på 4-5 mannsrom på barsel etter fødsel. For far er det to besøkstider der, en på formiddag og en ettermiddag. I løpet av fars ettermiddagsbesøk er det en time der besteforeldre og søsken av barnet kan komme på besøk.

Tror de fleste blir værende 1-3 dager på barsel, alt etter hvordan formen er.

For min del vil jeg nok hjem så fort som mulig, for å tilbringe døgnet rundt sammen med fremmede mennesker byr meg totalt imot.

Skal føde på st.olavs i Trondheim :) er alt bra med mor og barn så får vi rom på barselhotellet om ikke får vi enerom på barsel på sykehuset . Man har uansett enerom hær. På sykehuset er de litt strengere på besøk enn på hotellet men de nærmeste får komme [emoji7]

Back
Topp