Svineinfluensa

MaiTjohei

Forumet er livet
MAI 2013
Hva tenker dere om vaksine nå? De som er gravide er jo rådet til å ta. Usikker jeg!

Usikker jeg også, men skal til kontroll på sykehuset på onsdag, så tenkte og høre hva de anbefaler før jeg evt bestiller.

Hmm, ja. Jeg vaksinerte meg ikke forrige gang. Er litt skeptiske til sånne ting. Får høre hos legekontoret :)

Noe usikker, men tror ikke jeg skal. Er litt redd for bivirkninger og sånt...

Jeg tok svineinfluensavaksine forrige gang fordi jeg hadde en bitteliten baby som jeg ikke orket tanken på at skulle bli syk, og ville gjøre alt jeg kunne for å unngå akkurat det...

Forrige gang var planen å ta vaksinen etter uke 12, da skal faren for misdannelser være over ca. Fikk svineinfluensa før jeg rakk å ta vaksinen... Nå vet jeg ikke om jeg roter meg til å ta den...

Anbefaler ingen å ta den vaksinen. Prøv heller å være flink med antiback og gå til legen on du blir syk. Er alt for mange kjente bivirkninger av vaksinen.
Jeg skall hvertfall ikke ta den.

Både jeg og datteren tok den sist, og vi tar den nok denne gangen også.

3 SA

JENTE 2009

lillebror kommer mai 13

Har egentlig ikke tenkt så mye på det, tok vaksine sist. Har legetime nå til fredag så skal nakke med han da.

I mellomtiden har jeg googlet litt og fant dette.

http://www.forskning.no/artikler/2012/juli/327967

Ifølge disse forskningsartiklene som er gitt ut i 2012 så er det ikke påvist noen farlige bivirkninger på gravide..

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Tok den sist og er fortsatt med i spørring og slikt i henhold til den....
Så vet ikke hva jeg skal denne gangen...

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Tok den ikke sist gang da jeg gikk med baby i magen og tror heller ikke jeg kommer til å ta den denne gangen. e skeptisk..

Tok den sist, fordi jeg fikk den gjennom barneskole jeg jobbet på.. Ble syk og var hjemme fra jobb 2 dager. Gah. Skal ikke ta nå. Men må man ta igjen om man tok sist? Er man ikke immun? Eller er det det at den har utviklet seg?

Tok den sist, fordi jeg fikk den gjennom barneskole jeg jobbet på.. Ble syk og var hjemme fra jobb 2 dager. Gah. Skal ikke ta nå. Men må man ta igjen om man tok sist? Er man ikke immun? Eller er det det at den har utviklet seg?
Det er det jeg også lurere på?. Finner liksom ingen klare svar. Skal spørre legen min, men etter å ha feiret nyttår med to venne-leger og de hadde ikke peiling så vet jeg egentlig ikke. Tipper at legen min bare ber meg om å følge rådet fra helsedirektoratet, dvs ta vaksine... Jeg får se hva han sier..

Var gravid sist og tok den da, skal spørre legen om jeg bør ta den igjen. Sist sa han hvertfall at bivirkningene på babyen vil være mindre enn evt skader av sykdommen.

Det er det jeg også lurere på?. Finner liksom ingen klare svar. Skal spørre legen min, men etter å ha feiret nyttår med to venne-leger og de hadde ikke peiling så vet jeg egentlig ikke. Tipper at legen min bare ber meg om å følge rådet fra helsedirektoratet, dvs ta vaksine... Jeg får se hva han sier..

Nå er det jo vanlig sesonginfluensa-vaksine som gjelder, og som vi er anbefalt - ikke den spesielle svineinfluensavaksinen fra 2009. Sesonginfluensavaksinen anbefales for de i risikogruppene hvert år. Mener jeg har lest at effekten fra 2009 for de fleste vil være ute, og man er anbefalt å ta på nytt. Kjenner folk i risikogruppe som tar hvert år..

Jeg er mye mindre skeptisk til sesonginfluensavaksine enn svineinfluensavaksina, sesonginfluensavaksina er tross alt godt utprøvd og tas av mange fast hvert år. Så jeg mener det er litt annerledes denne gangen enn 2009, men tror ikke jeg kommer til å ta den sjøl nå likevel, sjøl om jeg er gravid og det er anbefalt. Har ingen kjempeargumenter egentlig, annet enn at jeg ikke er i nærheten av å være i noen risikogruppe som ikke-gravid, troor vi har hatt svineriet / skikkelig influensa i år allerede, og gambler på at jeg ikke er av de relativt svært få som vil reagere med alvorlig sykdom.

Sånn jeg forstod det så er det svineinfluensa de ber gravide vaksinere seg mot?? eller har jeg forstått feil? Eg har ikke hørt noe om den vanlige influensaen.. ?

Back
Topp