Svigers innom hver dag etter fødsel

Jeg har fortsatt veldig troen på at det meste er løsbart med klar og tydelig kommunikasjon. Du sa ifra en gang, men da kom det jo ikke frem at du helst vil ha mindre besøk enn daglig i en periode fremover. Hva med å si det rett ut? «Det er veldig koselig med besøk, men jeg blir sliten selv når det er nær familie. Jeg kjenner at vi må begrense besøk til f.eks to ganger uken den neste mnd.»
 
Jeg har fortsatt veldig troen på at det meste er løsbart med klar og tydelig kommunikasjon. Du sa ifra en gang, men da kom det jo ikke frem at du helst vil ha mindre besøk enn daglig i en periode fremover. Hva med å si det rett ut? «Det er veldig koselig med besøk, men jeg blir sliten selv når det er nær familie. Jeg kjenner at vi må begrense besøk til f.eks to ganger uken den neste mnd.»
Enig. Jo tydeligere man klarer å formidle sitt ståsted, jo enklere blir det for andre å forholde seg til det.
 
Veldig mange gode tips og råd her altså! Tok det opp med samboer å han forsvarte foreldrene litt med at de syntes det var så stas, men at han forsto min situasjon. Han har gitt de ny beskjed om å i det minste sende mld før de kommer, å så langt har de gjort det! Sender fortsatt til han så vi har omtrent like ofte besøk, men det er nå en start :hilarious:
 
Uff, det der hadde jeg virkelig ikke orket. Jeg ønsker ikke og ha min egen mor på besøk hver dag en gang, og vi har et kjempenært og godt forhold. Jeg tror jeg hadde følt meg kvelt.

Jeg er førstegangs og vet jo dermed ikke helt hva jeg går til, men et råd jeg får fra omtrent alle (både venner og "profesjonelle" som jordmødre, helsesykepleier og lege) er at man bør begrense besøk den første tiden. Baby har ikke behov for besøk, baby har behov for deg som mamma. Skjønner at de vil hilse på, men dere må jo få mulighet til og bli kjent med den lille og finne deres rutiner. Nå er jeg kanskje litt kvass, men om min samboer hadde gjort det samme som din, altså ikke hørt på meg og mine/babys behov så hadde jeg gitt klar beskjed til svigers selv. Jeg hadde nok blitt upopulær, men denne tiden vil du aldri få tilbake. Håper ikke du sliter deg ut :Heartred
 
Det verste med å være mamma, er at man ikke kan gå tilbake å gjøre ting om igjen når det ikke ble helt som man kanskje ønsket i ettertid... den første tiden sammen med babyen din er hellig! du får aldri denne tiden tilbake - svigers kan vente - på tide å finne frem klørne å si i fra selv.
 
Eks svigers tok ikke et nei for et nei. Da baby var 6 dager gammel så hadde svigermor sett han 7 ganger... Vanvittig slitsomt.
Så når hun måtte begrenses så tok hun ikke i mot beskjeden før beskjed nummer 3. Det var som med dere, alltid en unnskyldning for å komme innom.
Når hun forsto at hun ble begrenset så ble hun så sint og irritert. Alt etterpå handlet om henne og hennes behov for å være rundt barnebarnet. Det eskalerte til å bli dårlig stemning og en svigermor som tok mer enn hun ga. Jeg sa til eksen at han må prate med moren sin, men ingenting hjalp. Så måtte vi inngå en avtale om at hun en dag i uka kom innom etter jobb. Om jeg orket eller ikke spilte ingen rolle. Deretter ble alltid svigermors følelser satt først.
Så ble det slutt etter hvert, ganske tidlig etter barnet var født. Etter det så besøker han moren sin hver eneste gang han har ingen og jeg tror hun tar seg mer av barnet enn hva han selv gjør.
 
Back
Topp