Svigers innom hver dag etter fødsel

ViVilla

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
Kom hjem med prinsessa på tirsdag, og siden har svigers vært innom hver dag. De bor rett i nærheten å kjører ofte forbi, så forstår at det er lett for de å bare stikke innom. Dette er første barnebarnet, så jeg forstår de på en måte veldig godt! Men, det begynner allerede å bli litt slitsomt, å vi er bare på dag 5-6 :bag: De kommer også gjerne hver for seg, slik at det blir ekstra mye besøk. Hintet om at vi ønsket å være alene i morgen da det har vært veldig mye besøk, da var de usikre på om de overlevde en dag uten å se henne.....

Hvordan løser vi det her? Håper at det skal gå seg til, men har litt på følelsen at det kan bli lenge til. Har egentlig veldig godt forhold til dem, men kjenner at dette fort kan tære på. Samboer ser/ kjenner ikke på det samme som jeg gjør :) :)
 
Hva med å si det helt direkte, det fungerer ofte best? «Jeg synes det er veldig koselig at det er så stort for dere å bli besteforeldre. Men jeg er sliten etter fødsel og er i barsel, så nå trenger jeg at vi i noen dager kan få være bare oss tre. Så er dete hjertelig velkommen innom igjen om litt»
 
Enig med den over. Si det rett ut, på en fin måte :) Hvis ikke kan dette bli noe du angrer på senere; at du ikke fikk den rolige starten med din første, og at det har blitt en ny innkjørt «kultur» at det er greit å besøke dere ofte, og da kan det være vanskeligere å si i fra.
 
Enig med de over ❤️ Si det rett ut, men på en fin måte. «Det er veldig hyggelig at dere vil komme innom å treffe oss, det synes vi er veldig fint, men i morgen vil vi gjerne være litt alene da jeg er sliten og vil ha litt ro og hvile» ☺️ Så kan du si at dere kan sende ei melding etterhvert når dere er klare for mer besteforeldrebesøk ❤️
 
Går det bedre med svigers nå? Fått snakker med dem om å begrense litt?
 
ups, har glemt å svare :bag:

Vi gav beskjed en dag om at vi ønsket besøkfri, da holdt de seg unna. Dagen etter var de på plass igjen:banghead: syntes det er vanskelig å ta opp med samboer, da han garantert ikke hadde reagert om det var mine foreldre som kom hver dag (han er bare snill og god).

Har ett lite håp om at det roer seg om noen uker, er så redd for å lage dårlig stemning med å gi beskjed :angelic:
 
ups, har glemt å svare :bag:

Vi gav beskjed en dag om at vi ønsket besøkfri, da holdt de seg unna. Dagen etter var de på plass igjen:banghead: syntes det er vanskelig å ta opp med samboer, da han garantert ikke hadde reagert om det var mine foreldre som kom hver dag (han er bare snill og god).

Har ett lite håp om at det roer seg om noen uker, er så redd for å lage dårlig stemning med å gi beskjed :angelic:

Kanskje det går an å spørre om de kan sende melding til deg før de ønsker å komme? Sånn at du kan si ifra om det passer? Da kan du jo svare at «hei, i natt sov vi veldig dårlig, så det passer litt dårlig». Så får du litt kontroll? Vet ikke om de bare ramler inn døra, men det høres jo sånn ut o_O jeg hadde blitt gal!
 
ups, har glemt å svare :bag:

Vi gav beskjed en dag om at vi ønsket besøkfri, da holdt de seg unna. Dagen etter var de på plass igjen:banghead: syntes det er vanskelig å ta opp med samboer, da han garantert ikke hadde reagert om det var mine foreldre som kom hver dag (han er bare snill og god).

Har ett lite håp om at det roer seg om noen uker, er så redd for å lage dårlig stemning med å gi beskjed :angelic:

Høres litt slitsomt ut. Hvor lenge er de på besøk når de først dukker opp da?
Du kan jo bare ta babyen og si at dere skal sove når det er lurtid om det du funker.
Hvertfall viktig at du tør å ta med babyen og trekke deg tilbake for å mate, enten det er flaske eller pupp, så de ser at du trenger den tiden i fred.
 
Kanskje det går an å spørre om de kan sende melding til deg før de ønsker å komme? Sånn at du kan si ifra om det passer? Da kan du jo svare at «hei, i natt sov vi veldig dårlig, så det passer litt dårlig». Så får du litt kontroll? Vet ikke om de bare ramler inn døra, men det høres jo sånn ut o_O jeg hadde blitt gal!

Vi prøvde en gang, da kom de uten å gi beskjed :hilarious: men mulig vi får prøve igjen.. De lager seg også unnskyldninger til å stikke oppom, «skal bare levere en gave», «glemte en pose i går», «måtte bare innom å si hei, har tid til å sette meg ned for en kaffe senere», «dere er opptatt ja, men da kommer vi en tur i kveld»..... Svigers er tvers igjennom gode, å de syntes det er sååå stas med første barnebarn! men trenger man å være rakettetterforsker for å forstå at nybakte foreldre kanskje vil ha litt fred? :angelic:

De vet også jeg har vært litt plaget med smerter og amming etter fødsel. Om de ringer på forhånd ringer de også sønnen, noe som er forståelig.. men igjen så vet de at han aldri hadde turt å si nei :rolleyes:
 
ups, har glemt å svare :bag:

Vi gav beskjed en dag om at vi ønsket besøkfri, da holdt de seg unna. Dagen etter var de på plass igjen:banghead: syntes det er vanskelig å ta opp med samboer, da han garantert ikke hadde reagert om det var mine foreldre som kom hver dag (han er bare snill og god).

Har ett lite håp om at det roer seg om noen uker, er så redd for å lage dårlig stemning med å gi beskjed :angelic:
Høres ut som meg og min samboer. Jeg hadde sagt det til han og bedt han ta det med sine foreldrene. Jeg har ikke termin før august, men har allerede snakket med han om at jeg trolig ikke kommer til å ønske så mye besøk første 14 dagene etter fødsel.
 
Høres litt slitsomt ut. Hvor lenge er de på besøk når de først dukker opp da?
Du kan jo bare ta babyen og si at dere skal sove når det er lurtid om det du funker.
alt fra en halvtime til 3-4timer, med mindre «de glemte noe», da kan de være kjappere men kommer ofte igjen i løpet av dagen.

Godt tips, men baby ligger som regel i babynest i stuen på dagtid, tror de hadde stusset om jeg skulle tatt henne med meg.
 
Høres ut som meg og min samboer. Jeg hadde sagt det til han og bedt han ta det med sine foreldrene. Jeg har ikke termin før august, men har allerede snakket med han om at jeg trolig ikke kommer til å ønske så mye besøk første 14 dagene etter fødsel.
Lurt! burde vi også ha gjort, men trodde ikke dette kom til å bli ett problem da de var så sjeldent innom før :shifty: jeg skal ta lærdom til neste!
 
alt fra en halvtime til 3-4timer, med mindre «de glemte noe», da kan de være kjappere men kommer ofte igjen i løpet av dagen.

Godt tips, men baby ligger som regel i babynest i stuen på dagtid, tror de hadde stusset om jeg skulle tatt henne med meg.

Det er helt vanlig å ta med babyen selv om besøk vil kose litt hvertfall, eventuelt kan du ta med nestet inn på soverommet ditt når du hører at de kommer :p Men i og med at de ikke forstår hint, så må du rett og slett være litt dirkete. Og jeg tror samboeren din må få ut ballene sine og ta den oppgaven ;) selv om han vil være snill og god mot dem, er det ikke å være snill og god mot deg å ikke hjelpe deg med den roen du behøver rundt deg nå i starten, og å få tid til amming eller bare hvile er faktisk enda viktigere enn at svigers er entusiastiske over første barnebarn. Selv om det også er koselig :) ❤️
Inviter dem feks på kaffe eller middag om 1 uke og si at frem til det orker dere ikke besøk av noen, for å få fokusert skikkelig på ammingen.
Og hvordan er babyen? Kan samboer og svigers ta henne ut på en times trilletur etter mating og bleieskift? Da får de sett babyen og du kan hvile litt hjemme. Kabskje greit at de er i litt nærheten i tilfelle baby akutt må ha litt mer mat.
 
Det er helt vanlig å ta med babyen selv om besøk vil kose litt hvertfall, eventuelt kan du ta med nestet inn på soverommet ditt når du hører at de kommer :p Men i og med at de ikke forstår hint, så må du rett og slett være litt dirkete. Og jeg tror samboeren din må få ut ballene sine og ta den oppgaven ;) selv om han vil være snill og god mot dem, er det ikke å være snill og god mot deg å ikke hjelpe deg med den roen du behøver rundt deg nå i starten, og å få tid til amming eller bare hvile er faktisk enda viktigere enn at svigers er entusiastiske over første barnebarn. Selv om det også er koselig :) ❤️
Inviter dem feks på kaffe eller middag om 1 uke og si at frem til det orker dere ikke besøk av noen, for å få fokusert skikkelig på ammingen.
Og hvordan er babyen? Kan samboer og svigers ta henne ut på en times trilletur etter mating og bleieskift? Da får de sett babyen og du kan hvile litt hjemme. Kabskje greit at de er i litt nærheten i tilfelle baby akutt må ha litt mer mat.
Du har jo helt rett.. Føler også kanskje det er litt mer samboer sin oppgave å gi beskjed, så vi får ta en prat :angelic:

babyen sover mye, så trilletur var absolutt ingen som ide! det blir neste forslag når de kommer inn dørene :angel8
 
Sniker: Jeg må bare si, dette er en tid du ikke får tilbake. Det er hyggelig at svigers er glade,men det er mye viktigere at du ikke blir mer sliten enn nødvendig. Jeg hadde nok tatt med meg babyen og gått neste gang de kom, hvis ikke du føler at du kan si ifra. Egentlig bør samboeren din si ifra, forstår han at det er slitsomt for deg? Vi har hatt denne runden etter hver fødsel, men for meg er det så nødvendig å ha tid til å finne ut av ting, kunne gå med puppene hengende ute for lufting hvis de er såre osv.
 
Synes det er veldig dumt at dette skal ødelegge den første fine tiden for deg/dere. Ødelegge er kanskje ikke riktig ord men det plager deg tydeligvis og det er dumt :(
Denne tiden med en helt nyfødt får dere aldri igjen, så jeg skjønner godt at du vil ha alenetid
At ikke svigers forstår dette,ttil tross for hint fra dere også, er bare helt utrolig. De burde virkelig vise forståelse og respekt for dere.
Jeg hadde satt foten ned og vært klar og tydelig, men så er jeg veldig direkte av meg fra før av da :joyful:
Ta deg en snakk med samboer lgjen og be han snakke med foreldrene sine, det er det minste han kan gjøre
 
Her burde du absolutt ta en prat med samboer igjen! Det er viktig at dere får tid til å finne ut av ting uten å ta hensyn til besøk hver dag, det er dere som skal lære babyen å kjenne først og fremst! :) Så tenker jeg også at det kommer til å dabbe av etterhvert.

Her har meg og samboer allerede snakket om besøk i barseltiden, og hvilke forventninger vi begge har. Vi er enige om at han må sette begrensinger dersom det blir for mye besøk fra feks svigers, noe jeg tror det kan bli da vi bor i samme gate.. De har heller ingen andre barnebarn i nærheten, søstera til samboer med mann og barn bor 5 timer unna! Så det blir spennende å se om de renner ned dørene her :p Jeg tar meg av mine foreldre dersom det blir behov ;). Er selvsagt koselig med besøk, men det med måte.
 
Kom hjem med prinsessa på tirsdag, og siden har svigers vært innom hver dag. De bor rett i nærheten å kjører ofte forbi, så forstår at det er lett for de å bare stikke innom. Dette er første barnebarnet, så jeg forstår de på en måte veldig godt! Men, det begynner allerede å bli litt slitsomt, å vi er bare på dag 5-6 :bag: De kommer også gjerne hver for seg, slik at det blir ekstra mye besøk. Hintet om at vi ønsket å være alene i morgen da det har vært veldig mye besøk, da var de usikre på om de overlevde en dag uten å se henne.....

Hvordan løser vi det her? Håper at det skal gå seg til, men har litt på følelsen at det kan bli lenge til. Har egentlig veldig godt forhold til dem, men kjenner at dette fort kan tære på. Samboer ser/ kjenner ikke på det samme som jeg gjør :) :)


Vi hadde det slikt også med første barnet. Jeg ble sykt irritert og lei meg i blant. Mest irritert over at de kom uanmeldt på barsel 4 timer etter fødselen -.- Ellers var de innom veldig ofte og sånt. Svigermor kommenterte også ditten og datten om hvordan jeg burde gjøre sånn og sånn eller tips , men der gadd jeg ikke å ta noe imot av råd. Hun har bare min samboer til barn , mens min mor har jo 3 stk .
Er litt sånn enda men ikke like ille i det siste og hun blir 3 år i august . Spent på nå med nr 2. Vil gjerne ha ro og fred så mye som mulig i starten etter at er har fått sett henne når jeg er hjemme igjen fra barsel.

eneste tips er å gi beskjed om at de kan få komme besøk , men med begrenset ganger for at man skal få litt tid alene også med lille eller sette av tid til venner. Vi såg nesten ikke venner i starten fordi de kom så ofte innom. Gjerne 3 ganger i uken mine foreldre er mye mer rolige og forståelsesfull. Spurte enkelte ganger om vi ville ha besøk eller komme og eventuelt når det passet. Kom kanskje 1-2 ganger en uke og så kunne det gå en hel uke før neste besøk. Bodde like nært som svigers i starten. Så flyttet vi ut til ny bolig men før det bodde vi hos svigers , min mormor og mine foreldre på rundgang. Mine siste 3 mnd av permisjon...
 
Kom hjem med prinsessa på tirsdag, og siden har svigers vært innom hver dag. De bor rett i nærheten å kjører ofte forbi, så forstår at det er lett for de å bare stikke innom. Dette er første barnebarnet, så jeg forstår de på en måte veldig godt! Men, det begynner allerede å bli litt slitsomt, å vi er bare på dag 5-6 :bag: De kommer også gjerne hver for seg, slik at det blir ekstra mye besøk. Hintet om at vi ønsket å være alene i morgen da det har vært veldig mye besøk, da var de usikre på om de overlevde en dag uten å se henne.....

Hvordan løser vi det her? Håper at det skal gå seg til, men har litt på følelsen at det kan bli lenge til. Har egentlig veldig godt forhold til dem, men kjenner at dette fort kan tære på. Samboer ser/ kjenner ikke på det samme som jeg gjør :) :)
En mulighet er jo å henvise til restriksjonene som er innført ift Covid-19. Er vel ikke helt i tråd med de å komme på besøk hver dag.....
 
Back
Topp