Svigermor.... laaang klage

Bøllefrøimagen

Elsker forumet
❤️Mailykke 2022❤️
Huff... Jeg har ei svigermor som blander seg inn i det meste hele tiden.. Desverre så er vi nesten naboer[:(] Hun er kjempegrei og alt det der, men det kan bli litt mye innimellom.. Idag gikk vi oss tur, stakk hodet innom svigers for å si hei. Sambo fortalte at vi har bestilt ving katalog, og at han gledet seg til å ta med lillegutt til syden i desember. Ja, det er lov til å drømme, sa svigermor. Vi drømmer ikke, vi skal reise på desember om alt er bra med barnet, sa jeg. Nei, dere kan la han bli hjemme sa hun og bare gikk..
Deretter fartalte jeg om at jeg har funnet meg hagemøbler som jeg skal kjøpe etter påske. Da begynte hun og fortelle meg hvor de skulle stå, og hvor jeg skulle ha de gamle møblene henn..[:-]

Sambo og jeg har planlagt en bytur i midten av mai, skal på 3D samtidig.. vi tenkte da å få unna det meste av innkjøpene.
Og dette snakket vi også om idag..
Plutselig sier hun: Ja, jeg får vel kjøpe en madrass til senga jeg da.. Senga står jo på stabburet.. Hvilken seng, spurte sambo.. Jo, den senga du brukte, broren din brukte og jeg brukte...osv!!! Ja, men vi har funnet seng vi sa han.. Jaha, fikk vi til svar...hun ble råsur[:(]

Dette er ting som går greit for min del, for jeg er ikke redd for å sifra om hva jeg mener..
Men det jeg er redd for er at hun skal blande seg sånn når lillegutt kommer[:(] Det kommer jeg ikke til å takle.. Jeg skjønner at hun mener det godt og at hun bare vil hjelpe.. men om hun kommer inn til oss uten forvarsel osv.. og blander seg i hvordan jeg gjør det med lillegutt, der går grensa.. Har prøvd å hinte til sambo om dette, han tar alt rolig og sier at hun ikke kommer til å gjøre det.. Men jeg har mine tvil[:o]

Hva skal jeg gjøre da...

Jeg veit ikke hva råd jeg kan komme med ang svigermødre som er slikt, for min er veldig fraværende, noe som også er sårt. Men heller fraværende enn ei som legger seg oppe i alt, det hadde jeg ikke fikset.
Men jeg tenke på sydenturen dere har tenkt litt på, det anbefaler jeg på det varmeste. Den første julen til M. dro jeg ned til Grand Canaria med han, og alt gikk kjempe fint, fra flyturen til å være med han i varmen. Han hadde ei trille jeg kunne legge helt ned med solparasol, og han sov vel egentlig for det meste på dagen. Han var 2.5 mnd da vi dro ned helt ypperlig og dra med så små barn synes nå hvertfall jeg [:)]
Ang seng til babyen så kjøp den dere ønsker dere, lukk øynene for surmulingen til svigermor, dette er deres rede som skal bygges, ikke hennes.

Kan ikke annet enn å gi deg en god klem, og si at jeg forstår veldig hva du mener...[&:][&o]

Får ikke gitt deg noen råd ang svigermor desverre, men ville bare si at det er ikke noe problem med en liten en i syden! [;)] Vi dro med lillegutt når han var 6mnd og det var så deilig! Han stortrivdes og det var slett ikke noe problem [:D] KOOOOS DERE!!

Uff! Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du forteller, og jeg er i den situasjonen der jeg synes det er vanskelig å gi beskjed om at nok er nok.

Ønsker deg lykke til videre!

Tusen takk alle sammen[:)]

Akkurat nå tror jeg at jeg bare lar det sture å gå.. Jeg føler liksom ikke at jeg kjenner henne godt nok til å sifra riktig enda. Men kommer nok til å gjøre det, om ting blir værre. Er jo veldig glad vi har henne, er jo ikke noe med det[:)] 
Det blir nok til at vi reiser til syden uansett hva hun sier, jeg tror det kommer til å gjøre godt. Sambo sa til og med at han ikke ville reise uten lillegutt[:)]

Gleder meg!![:D]

ORIGINAL: Lene!

Uff! Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du forteller, og jeg er i den situasjonen der jeg synes det er vanskelig å gi beskjed om at nok er nok.

Signerer denne... tror ikke det blir noe bedre for oss når lille prinsen vår kommer heller jeg da....

ORIGINAL: smørblomsten

ORIGINAL: Lene!

Signerer denne... tror ikke det blir noe bedre for oss når lille prinsen vår kommer heller jeg da....

Huff, det er vanskelig å være i en sånn situasjon synes jeg..
 Vil liksom ikke bli uvenner heller da, men frykter vi blir det om dette fortsetter.
Det er faktisk sånn at jeg låser døren når mannen er på jobb, for jeg orker ikke besøk.. huff, føler meg litt slem, men det er sannheten.

ORIGINAL: Vugge

Erfaringsmessig så gir ikke dette her seg, så det er bedre å si fra med en gang enn at det skal bygge seg opp til at du til slutt ikke orker å være i nærheten av ho..
Sett dere ned og ta en prat og fortell at det her er noe dere har lyst til å klare sammen, men om dere kan spørre henne om råd ved behov. Da blir hun inkludert samtidig ;)

Det er også en side som heter besteforeldre.no . Kanskje dere får noen tips der evt om hun går inn der og leser selv :)

Ønsker dere hvertfall lykke til og håper dere får tatt en prat om dere ønsker det! Tror ikke det går over av seg selv hvertfall.. [&:][:)]

Veldig enig med Vugge her! Dette blir bare verre og verre, hvis dere ikke prater om det og setter dere sammen for å finne en kompromis alle kan leve med. Ellers kan det jo bygge seg opp store konflikter, da er det best å ta det opp så fort som mulig uten at en blir uvenner av den grunn... Lykke til!!!

Jeg får et lite syn av alle elsker raymond i det du forteller?? [:)] Sikkert masete å ha det sånn hver dag

Det er i hvert fall godt at du ikke har problemer med å si ifra, da kan det fort blir kjempe vanskelig.

Masse Lykke til [:)][:)] Det går nok bra til slutt [;)]

Min første reaksjon: Bare la henne bli sur!! Hu har ingen rett til å overtrampe dere på noen måte..
Det med den senga, kan jo være at hu har trodd at dere skal bruke den da, så ble hu litt skuffa når dere sa nei.. kan forstå den da..
Men hvor deres møbler skal stå, og at dere skal til syden med babyen skal jo hu egentlig bare drite i!!

Jeg har desverre ingen erfaringer...men lykke til[:)]

Har sånn svigermor selv, og jeg prøver å komme henne litt i møte og ta i mot det hun/de vil gi oss. Det er jo som du sier bare godt ment. Men hun må jo forstå et nei takk også.
Tror det er lurt å sette grenser så tidlig som mulig, er bare å si det på en fin måte.

Forstår veldig godt problemet, har det helt likt selv. Vi holder på å se på leiligheter, og hu legger seg oppi ALT! Ringer til samboeren min flere ganger t dagen og forteller ka hu har funnet t oss, og laaangt vekk fra der vi bor nå. Tror vi har sagt en million ganger at vi vil bo i nærheten her, iallefall i byen, men om og om igjen forklarer hun hvorfor vi skal flytte til disse andre stedene for å spare penger, og at vi kan tjene så mye penger på å kjøpe en ny leilighet utenfor byen..... Eg blir gaaaal!!!

Og så er det dette med klær til babyen, og hva slags mat jeg må lage når hun blir stor nok til å spise middager, og at jeg må gå tur hver dag nå som jeg er gravid! Huff.... Vet godt at hun bare vil oss godt, men det blir virkelig for mye! Jeg vet jo veldig godt at det er viktig med fysisk aktivitet i svangerskapet, og at babyen min har godt av moste grønnsaker osv istedet for ferdige middagsglass!

Åh... kunne skrevet i evigheter... godt å få det ut litt! Forstår deg vertfall veldig godt med dette her![&o]

ORIGINAL: Nina Madeleine

Forstår veldig godt problemet, har det helt likt selv. Vi holder på å se på leiligheter, og hu legger seg oppi ALT! Ringer til samboeren min flere ganger t dagen og forteller ka hu har funnet t oss, og laaangt vekk fra der vi bor nå. Tror vi har sagt en million ganger at vi vil bo i nærheten her, iallefall i byen, men om og om igjen forklarer hun hvorfor vi skal flytte til disse andre stedene for å spare penger, og at vi kan tjene så mye penger på å kjøpe en ny leilighet utenfor byen..... Eg blir gaaaal!!!

Og så er det dette med klær til babyen, og hva slags mat jeg må lage når hun blir stor nok til å spise middager, og at jeg må gå tur hver dag nå som jeg er gravid! Huff.... Vet godt at hun bare vil oss godt, men det blir virkelig for mye! Jeg vet jo veldig godt at det er viktig med fysisk aktivitet i svangerskapet, og at babyen min har godt av moste grønnsaker osv istedet for ferdige middagsglass!

Åh... kunne skrevet i evigheter... godt å få det ut litt! Forstår deg vertfall veldig godt med dette her![&o]

Hehe, har det veldig likt vi da ser jeg[:-]

Jeg føler liksom at jeg prøver å sifra på en slags måte, men det virker som hun bare overhører meg. Men svigerfar er ikke sånn i det heletet, hender seg at han sier ifra til henne altså, det er jeg kjempeglad for. Han er virkelig en god mann, som det går an å snakke med[:)]

Men snakket litt med sambo i går kveld, vi fant ut at vi skal prøve å holde ting litt for oss selv. At vi ikke forteller om planene for huset, eller tingene vi skal kjøpe.. vi gjør det vi vil, og lar være å si noe. Så får hun si hva hun vil når den tid kommer..
Ellers så har vi et veldig nytt hus da, så vi har ikke fått ordnet ringeklokke enda, det skal vi gjøre snarest!![:D]

Så vi får bare prøve å gjøre det beste ut av situasjonen..

ORIGINAL: Zera

Min første reaksjon: Bare la henne bli sur!! Hu har ingen rett til å overtrampe dere på noen måte..
Det med den senga, kan jo være at hu har trodd at dere skal bruke den da, så ble hu litt skuffa når dere sa nei.. kan forstå den da..
Men hvor deres møbler skal stå, og at dere skal til syden med babyen skal jo hu egentlig bare drite i!!

Tenker sånn jeg også, bare la henne være sur.. det går over..
Senga viste vi ikke om, før hun plutselig sa at hun skulle kjøpe madrass.. Hadde hun spurt oss først, om vi ville ha den, så ok.. Men hun tok det liksom som en selvfølge at vi skulle ha den. Menmen, det går nok over[:)]

æ hadde det sånn med mi svigermor å æ sa ifra på en pen måte men ho brydde sæ ikke så til slutt gikk det så langt at æ eksploderte å sa ifra ka æ mente å æ sa ifra t mannen min at vess han e gla i mæ å ongan så fikk han pinade se t å si ifra t ho å komme etter oss.for æ tok ongan å flytta hjem t den plassen æ kommer ifra.så han så at nu mente æ alvor så han solgte huset å kom etter å æ har ikke snakka med svigermora mi siden i juli.å æ savne ho ikke heller å æ vil ikke ha nåkka med ho å gjøre.forhåpentligvis ser ho vel nu ka ho har stelt i stand av ugreie.ho får heller ikke ha kontakt med ongan mine pga måten ho sitt å prate dritt om min familie på osv.....så du må nok sette ho på plass orntlig så ho ser grensan.

uff da.. det må jo være lov å si til henne at det er greit hun har sine meninger og oppfatninger av ting men at det tross alt er deres liv ikke hennes. Minne henne på gjerne at hun sikkert ikke ville likt hvis du gikk inn og pekte ut og sa hvor ting skulle stå og hva hun skulle gjøre med livet sitt. men det er jo en litt delikat sak da.. hadde nok kveet meg til å si det helt til det bare en dag sa nok! Du kan jo legge til at det var en fin tanke at hun hadde spart senga som barna hennes hadde brukt, men at dere har sett dere ut en som passer til den stilen dere vil ha på barnerommet. Dere har jo en fordel med at ringeklokken ikke fungerer helt da.. bare ha døra låst så kan ingen komme inn uanmeldt. Har ikke det samme problemet med svigermor.. selv om hun bor nær er hun veldig var på å ikke forstyrre for ofte, ringer heller i ny og ne for å prate, litt redd for å forstyrre oss i det vi holdet på med.. hehe.. Lykke til uansett.. fortell hvordan det går... [:-]

ORIGINAL: sicret

uff da.. det må jo være lov å si til henne at det er greit hun har sine meninger og oppfatninger av ting men at det tross alt er deres liv ikke hennes. Minne henne på gjerne at hun sikkert ikke ville likt hvis du gikk inn og pekte ut og sa hvor ting skulle stå og hva hun skulle gjøre med livet sitt. men det er jo en litt delikat sak da.. hadde nok kveet meg til å si det helt til det bare en dag sa nok! Du kan jo legge til at det var en fin tanke at hun hadde spart senga som barna hennes hadde brukt, men at dere har sett dere ut en som passer til den stilen dere vil ha på barnerommet. Dere har jo en fordel med at ringeklokken ikke fungerer helt da.. bare ha døra låst så kan ingen komme inn uanmeldt. Har ikke det samme problemet med svigermor.. selv om hun bor nær er hun veldig var på å ikke forstyrre for ofte, ringer heller i ny og ne for å prate, litt redd for å forstyrre oss i det vi holdet på med.. hehe.. Lykke til uansett.. fortell hvordan det går... [:-]

Hehe, joda, skulle trodd det var en fordel dette med ringeklokka.. Men det er ikke alltid jeg husker å låse døra, da buser hun bare inn.. Jeg kan godt stå i dusjen osv.. er jo ikke alltid det er alt vi vil hun skal se osv da.. Tenker ikke bare på kroppen.. men en gang kom hun inn, da lå det noen regniner fremme på kjøkkenbordet, å de begynnte hun å se på!!!!!!! Jeg bare, øøøøhm, dette er litt privat sa jeg og tok de fra henne. Herregud.. Så om jeg låser døren står hun jo å banker til jeg kommer, hun vet at jeg er hjemme uansett. Må nemmelig gå/kjøre forbi huset hennes om jeg skal bort..

Kjære vene.. jeg forstår så ALT for godt!

"Jeg ser du har lagt på deg.."
"Hvordan kan du oppfostre ett barn i dette huset, så møkkete som det er.."
"Du må gi barnet mer mat, om han spyr fordi han blir mett, skal du bare gi han mer etterpå.."
"Sånn som du stryker på magen hans kommer han til å få tarmslyng.."
"Du er ikke ei sånn jente som jeg trodde sønnen min kom til å ende opp med.."
"Jeg liker ikke jenter jeg, så fint at det ble en gutt.."
"Du er sånn typisk statusjeger du, som skal ha alt fint og nytt.. Stakkars sønnen min.."

And the list goes ooon!
Den om møkkete hus sa hun samme dagen som vi kom hjem fra føden etter å ha hatt lillegutt 2 netter på nyfødt intensiv der han fikk pustestopp og var DÅRLIG!
Magestrykingen var pga kolikken.. Kommentarene om mat er fordi sønnen min på 4 år er lang og slank, er aktiv, og spiser som en hest + bæsjer 3-4 ganger om dagen!
Det tar ALDRI slutt..

Men .. så en dag sa det PANG! Jeg ba henne rolig og strengt mens tårene trillet og kroppen skalv om å holde alle stygge kommentarer for seg selv, slutte å bry seg og ikke komme til oss før VI inviterte henne igjen. Om hun ikke lot oss få styre vår egen familie, og prøve og feile og være foreldre alene uten hennes innblandelse - så kom hun ALDRI til å se hverken sønnen eller barnebarnet sitt igjen! ALDRI...
Da ble det andre boller.. Hun holder seg til sitt, spør om tillatelse før hun gjør ting og hører på hva jeg sier. Hun stikker til meg en kommentar i ny og ne, men da sier jeg ;
" Nå slutter du../ Nå får du gi deg.. "
Tror hun ble beroliget (faktsik) av å se meg ta kontroll over situasjonen og min egen familie, og at hun så at jeg var "kvinne".. Om dere skjønner! Sambo har også begynt å si fra, strengt, og hun hører.. Så nå har vi bedre forhold enn noen gang, der vi begge prøver vårt beste - og tåler at den andre sier NOK.

Slike ting som dette forsvinner bare ikke.. plutselig en dag ekspolderer det, og det tok nesten 7 år her i gården før jeg åpnet munnen min! Derimot har de siste 3 årene vært fredlige og gode.. Og sønnen min har ett flott forhold til bestemora si [:D]
Ta tyren ved hornene.. foreslå at den gamle sengen kan være hos dem til lillenurket skal sove der. Spør om de vil bidra med noe annet før dere handler inn mer, ofte er det dette som gnager. At det de har ikke er bra nok på en måte..

Ønsker deg LYKKE TIL; og håper at du får en flott graviditet og småbarnstid med svigermor like ved !!

PS! Beklager laaaangt innlegg altså!!

Back
Topp