"Svigermonster"

kmkm

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Ahh! Nå må jeg bare få ut litt frustrasjon..

Jeg har hele tiden (i snart tre år) hatt et supert forhold til begge mine svigerforeldre. De har stilt opp for meg og min kjære hele veien, hjulpet oss når vi har bedt om det uten å presse seg på, og de har svært sjeldent tråkket over grensene.

Svigers var blant de første som fikk vite om graviditeten, etter mine egne foreldre. De fikk vite det da jeg var 5+1, altså for bare noen siden. Siden da har jeg blitt ordentlig sint på dem opptil flere ganger, og jeg vet ærlig talt ikke om det bare er jeg som er et stort hormontroll eller om det er noe som har skjedd med dem de siste dagene :confused:

I dag var vi i et stort familieselskap med mannens familie. Av hans slekt er det kun hans mor og far som vet om graviditeten, da vi synes det er litt vel tidlig å "spill the beans" til tanter, onkler, besteforeldre etc. Likevel har svigers tydeligvis fått spørsmål i løpet av dagen fra flere familiemedlemmer om det er slik at vi har en liten hemmelighet - og de har jo forsåvidt svart riktig og bedt vedkommende om å spørre oss i stedet. Og så har de glist som små barn på julaften mens de sier det.. jeg klandrer dem ikke for det egentlig, jeg sliter med å holde maska selv, men jeg skulle ønske de var litt flinkere å lyve så vi slipper å lyve "dobbelt opp" :D

I tillegg til at dette førte til at vi fikk et særdeles ubehagelig spørsmål foran en god del mennesker jeg ikke kjenner særlig godt, forsøkte svigers å presse oss til å fortelle nyheten til kommende oldemor og "gammeltante". Akkurat dette er jeg litt "nazi" på - det er vi, og bare vi, som bestemmer hvem som får vite og når. Det har jeg sagt fra om før, og det irriterer meg at de stadig skal utfordre meg på dette.

Men det som virkelig fikk meg til å flippe ut kom senere.. jeg var litt himmelfallen over hvor mange som hadde mistanker (jeg er ikke dårlig eller noen ting, har fått litt større pupper men det er da måte på hva folk skal se..) og utbrøt vel noe slikt som "Jeg fatter ikke hva det er de ser!" Da presterer svigermor å si at jo, bare de to siste dagene (!) har jeg vokst. Vokst, sier jeg, mener du jeg er tjukk? Jeg prøvde å holde en spøkefull tone, men ble litt satt ut. "Jo, du har det altså!" så pekte hun på magen min..

Det hele endte med at jeg ble sittende og hylgrine i bilen på vei hjem (for andre reaksjoner finnes ikke i min verden nå:D) og synes egentlig det hele var ganske dumt. Jeg sa til min kjære at et sted går grensa, og når svigermor kaller meg tjukk er ikke grensa å se lenger en gang. Om jeg hadde hatt gravidmage hadde kanskje saken vært en annen, men når jeg faktisk bare er oppblåst blir det ubehagelig. Han har tatt saken videre (jeg klarer ikke slike konfrontasjoner nå, da griner jeg bare) og jeg håper det blir bedre.. Er kjempesur nå, rett og slett :(

Er det svigermor som tråkker over en grense, eller er det bare jeg som flipper ut for ikkeno..? :p

Tror nokk det er litt begge deler:p
Synes de skal klare å holde det hemmelig uten å røpe noe når det er det dere vil. Å synes faktisk det er respektløst å ikke høre på dere!
Vi har valgt å ikke si det til noen minst før uke 12 for å ikke å havne i samme situasjon som dere:p for mange som sleit sist da vi fortalte det i uke 9

Å det å si at du er tjukk.. Det er jo såklart ikke fint! Noen skjønner bare ikke at man kan reagere på det selv om man er gravid. Men tror nokk ikke hun mente det som det hørtes ut som:-)

❤️Gutt november 2012❤️

❤️Termin 17. Januar❤️

Uff svigermor vettu :p ble selv irritert på min svigermor både idag og i forrige uke. Jeg er snart 10 uke på vei og siden alt har gått bra hittil så har vi begynt å handle litt smått til baby. Forrige uke så sa jeg at jeg har lyst på babynest og det kunne hun sy til oss. Så sa jeg at jeg kunne dra og handle d som trengs så sier svigermor: slapp av d er ik sånn at du føder imorro! Da ble jeg satt ut.
Noen ganger kan de si ting som de ik tenker så mye på vettu. Ikke tenk på det, tror hun ville bare være morsom :)

❤️01.01.15❤️

Morsom prøvde hun ikke å være, såpass kjenner jeg henne ;) Jeg skjønner jo at det ikke var vondt ment, men å kommentere vekta/utseendet til en gravid, hormonell svigerdatter (i alle fall når det kan tolkes negativt) er det siste en svigermor skal gjøre, merket jeg i går :D

Jeg har opplevd nesten det samme med ei venninne. Hun mente jeg hadde fått rumpe og pupper! Ja jeg var spinkel før jeg ble gravid og måtte faktisk spise og trene meg opp i normalvekt men likevel er det litt sårende. Hun presiserte etterpå at hun mente bare at jeg hadde fått former, noe som er fint...

❤️❤️
Storesøster født september-2008
Lillebror (eller søster) januar-2015

Jeg tenker at hun sikkert ikke mente noe vondt med den kommentaren... Alle er ikke i samme sinnstilstand som gravide, og de tenker nok ikke alltid så langt at tilsynelatende uskyldige ting kan bli tatt helt feil.
MEN, at de driver å legger opp til at andre skal få vite det før dere ønsker det selv syns jeg er utrolig respektløst!! Jeg hadde blitt rasende selv!

Sent from my iPhone using BV Forum

Ja, det er veldig frustrerende. Jeg forstår dem jo såå godt, for jeg har jo også lyst å fortelle det til alle sammen :D men det er uansett vi som skal bestemme hvem som får vite og når, og det er vi som skal fortelle også. Den gleden skal ingen ta fra oss :p Tror nok de har skjønt det nå, de har fått streng beskjed om å holde maska og lyve om det blir nødvendig. Vi har bestemt oss for å i utgangspunktet være ærlige hvis noen spør oss direkte, men synes ikke noe om at svigers skal svare for oss.. :(

Har kun fortalt det til bestevenninnen og lillebroren min.
Skulle gjerne fortalt det til mamma, men hun ville blitt så hoppende glad at hun ikke ville klart å si noe.

Kan være at svigermoren din er så glad for dette at hun innbiller seg at du er større?
Første barnebarnet?

Har kun fortalt det til bestevenninnen og lillebroren min.
Skulle gjerne fortalt det til mamma, men hun ville blitt så hoppende glad at hun ikke ville klart å si noe.

Kan være at svigermoren din er så glad for dette at hun innbiller seg at du er større?
Første barnebarnet?

Det kan jo selvfølgelig være litt innbilning også, men det er nok ikke bare det. Når så mange andre har mistanker (uten at de vet at jeg ikke drikker alkohol, ikke snuser etc), i tillegg til at flere av buksene mine ikke passer lengre, så er det vel noe i det. Jeg er fryktelig oppblåst, og det vises :p Men ja, det er første barnebarnet til svigers og de er overlykkelige :D

Mine svigerforeldre bryr seg nesten ikke. De har ikke spurt et eneste spørsmål om hvordan formen min er, hvordan ting går, osv. Det gjør meg lei meg. Er så rart å ikke kunne snakke om graviditeten hos dem. Hos mine foreldre prater vi nesten ikke om annet. Har de siste ukene brukt mye energi på å irritere meg og bli lei meg pga svigers. Må snakke hardt til meg selv flere ganger om dagen, for å slutte å bruke energi på å irritere meg.

Om du ikke liker din svigermor så prøv å ikke bli som henne når du er svigermor selv.

Om du ikke liker din svigermor så prøv å ikke bli som henne når du er svigermor selv.

Jeg liker min svigermor veldig godt - stort sett - og hun er et godt forbilde :) Jeg er nok ikke alltid verdens beste svigerdatter heller, så litt frustrasjon må en tåle. Vi er tross alt bare mennesker.. :p

Det er nok lenge til jeg blir svigermor.. heldigvis? :D

Jeg liker min svigermor veldig godt - stort sett - og hun er et godt forbilde :) Jeg er nok ikke alltid verdens beste svigerdatter heller, så litt frustrasjon må en tåle. Vi er tross alt bare mennesker.. :p

Det er nok lenge til jeg blir svigermor.. heldigvis? :D

Min nåværende svigermor er en engel, og svigerfar lyser opp når jeg kommer så de er fantastiske.
Jeg er svigermor til min sønns utkårede men gjør det jeg kan for ikke å trenge meg på, hun er en herlig jente med beina godt plantet på jorden og holder han på plass :-)

Back
Topp