Bkno4893172
Forelsket i forumet
Hva syns du om svart arbeid? Jobbe som det eller betale noen svart? Ville du ha vaslet om feks nabo jobbet svart?
Sent from my iPhone using BV Forum
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
signererKommer ann på egentlig. Om det er noen som livnærer seg på å gjøre dette til daglig og samtidig mottar noen form for livststønad fra staten så hadde jeg sagt ifra. Her vet jeg at ene naboen vår jobber på huset til andre naboen i ferien for litt "lommerusk". Det ser ikke jeg på som svart arbeid. Er forskjell på det og "vennetjenester" synes jeg.
Selv om det går på bekostning av hardtarbeidende og lovlydige mennesker som også har gjeld og kanskje trenger de ekstra kronene?Hadde ikke varslet om naboen jobbet svart. Jeg ville tenkt at de har behov for noen ekstra penger og i dette landet vi bor i med masse gjeld på alt, ville jeg gjort det samme.![]()
Selv om det går på bekostning av hardtarbeidende og lovlydige mennesker som også har gjeld og kanskje trenger de ekstra kronene?
Loven er for alle.
Hva med en snekker feks, som har jobba seg opp til å få en god trygd. Uføre pga ryggsmerter, jobber fullt svart, er det ok ? Jeg syns ikke det, syns det er svindel på høyt plan.
det er ikke greit! da er det snakk om mye mer enn litt lommerusk!Hva med en snekker feks, som har jobba seg opp til å få en god trygd. Uføre pga ryggsmerter, jobber fullt svart, er det ok ? Jeg syns ikke det, syns det er svindel på høyt plan.
Det er nok mange som betaler dagmamma og barnevakt svart, men hvorfor er dette greit, men de som får penger fra nav og jobber litt svart skal rapporteres? Jeg syns ikke det er greit å jobbe svart, men jeg legger meg ikke oppi hva andre gjør, så jeg hadde nok ikke tatt en telefon, nei. Litt dumt å drite seg ut også. Noen på stønad fra nav har jo lov å jobbe og tjene penger inntil et visst beløp, så hvor skal man blande seg så himla mye i hva andre driver med?
De fleste tilfellene jeg vet om er jo mest små vennetjenester og slikt, og det gjør meg ingenting. Men jeg syns ikke noe om at folk livnærer seg av å arbeide svart. Det er vel de selv som taper på det også, ettersom de både risikerer straff, og de stiller seg utenfor velferdssamfunnet, så de har jo ikke noe særlig rett på støtte hvis noe skulle skje, verken sykepenger eller dagpenger/aap eller slikt. Vet ikke om jeg ville meldt det da... Men som noen sier, hvis det var noen som man vet er uføretrygdet som jobber fast svart ved siden av trygda, da tror jeg kanskje terskelen hadde vært lavere for å melde fra om det. Det ødelegger jo for andre, og er snylting på staten.
Veldig mange vennetjenester kan ofte gi flere 'oppdrag'.
Det foregår svartarbeid i de fleste bransjer, men det er vel mest utbredt i håndverkerbransjen.
Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
Janei, for meg går i alle fall skillet på om det er noe man gjør i ferien sin eller på ettermiddagene for å hjelpe venner/familie, av og til ved siden av det normale hvite arbeidet. Ikke det man hovedsaklig livnærer seg på.
Sign denne! Nav midler er penger fra de som betaler skatt, altså er du med på spleiselaget skal du også nyte godt av velferdsmidlene!De fleste tilfellene jeg vet om er jo mest små vennetjenester og slikt, og det gjør meg ingenting. Men jeg syns ikke noe om at folk livnærer seg av å arbeide svart. Det er vel de selv som taper på det også, ettersom de både risikerer straff, og de stiller seg utenfor velferdssamfunnet, så de har jo ikke noe særlig rett på støtte hvis noe skulle skje, verken sykepenger eller dagpenger/aap eller slikt. Vet ikke om jeg ville meldt det da... Men som noen sier, hvis det var noen som man vet er uføretrygdet som jobber fast svart ved siden av trygda, da tror jeg kanskje terskelen hadde vært lavere for å melde fra om det. Det ødelegger jo for andre, og er snylting på staten.