Svar fra NAV

Jeg fikk også brev fra NAV i dag (2 uker etter de mottok papirene).
3 mnd. behandlingstid.
Godt de selv ba meg sende inn 6 uker før permisjonsstart.
Godt jeg får penger fra jobb og de NAVigjen.

Det var kjapt! Sendte mine på tirsdag så er spent på hvor lang tid det blir å ta. Sist gang gikk det bare ei uke ;)

Så heldig dere er, venter fortsatt. Sendte de inn 5. desember!

Godt noen får god behandling iallefall! Her tok de seg god og holdt såvidt fristen.. Pengene var ikke på konto før 5 mnd etter søknaden var sendt.. Vi var 2 mnd uten inntekt og måtte bruke av bufferkonto... Itillegg til at personalet(eller en person) på vårt lokale nav er direkte frekk og ufin.. Jeg har 5 veninner som har opplevd det samme og har klaget henne inn, nå har jeg gjort det samme... Hvor mange klager må til før noe skjer? Den siste uken er jeg rett og slett blitt sjokkert over NAV/ansatte på nav.. og det er meget utrivelig siden vi er helt avhengig av å få hjelp fra NAV for å greie oss også skal de oppføre seg på denne måten. Får rett og slett følelsen av at enkelte kun jobber der for å demonstrere sin makt..

Jeg har bare fått knvilget de første 14 ukene, og fikk beskjed om at jeg skulle få brev på det andre senere. Blæ

Så heldig dere er, venter fortsatt. Sendte de inn 5. desember!

Har du sendt inn oppdaterte opplysninger i uke 31? for det begynner å bli uvanlig lang behandlingstid :(

Har du sendt inn oppdaterte opplysninger i uke 31? for det begynner å bli uvanlig lang behandlingstid :(

Er 12 uker fikk jeg beskjed om.
Har vært sykemeldt og fått direkte fra NAV, så da skal de ha det de trenger.

Er 12 uker fikk jeg beskjed om.
Har vært sykemeldt og fått direkte fra NAV, så da skal de ha det de trenger.

Jeg har fått utbetalt svangerskapspermisjon direkte fra nav i noen måneder allerede, likevel måtte de ha nye inntektsopplysninger 6 uker før permisjonsstart. Søknaden ble lagt i dvale til dette kom om jeg søkte mer enn de 6 ukene før var beskjeden jeg fikk ;)

Jeg har fått utbetalt svangerskapspermisjon direkte fra nav i noen måneder allerede, likevel måtte de ha nye inntektsopplysninger 6 uker før permisjonsstart. Søknaden ble lagt i dvale til dette kom om jeg søkte mer enn de 6 ukene før var beskjeden jeg fikk ;)

Inntektsskjema 08-30.01 utfylt av arbeidsgiver skal sendes inn per ytelse. Det er flere grunner til det. Blant andre:

-om arbeidsgiver krever refusjon eller ikke. Arbgiver kan kreve refusjon for den ene ytelsen, men ikke nødvendigvis den andre.

-inntektsgrunnlaget. Inntekt kan endre seg underveis mellom to stønader. Der man er sykemeldt/har svangerskapspenger i mindre enn 100% fastlåses gjerne inntekten i den prosentandelen man ikke er fysisk i arbeid , og man tar med seg lønnsforhøyelsen i den delen man faktisk er på jobb.

Dette er noen av grunnene til at dette skjemaet må sendes inn per ytelse, både når det gjelder sykepenger, svangerskapspenger og foreldrepenger.

Hm får ringe i morgen, men synes det høres rart ut.

Hm får ringe i morgen, men synes det høres rart ut.

Som Unike har skrevet her, det er ikke noe selvfølge at lønnen er lik over tid, derfor vil de ha nye opplysninger med en ny søknad, uansett hvilken stønad du har hatt og hvilken det søkes om :)
Ville bare si i fra tilfelle du/arbeidsgiver ikke har sendt det inn, for kjenner flere som har gått lenge uten permisjonspenger fordi nav har manglet nye opplysninger...

Som Unike har skrevet her, det er ikke noe selvfølge at lønnen er lik over tid, derfor vil de ha nye opplysninger med en ny søknad, uansett hvilken stønad du har hatt og hvilken det søkes om :)
Ville bare si i fra tilfelle du/arbeidsgiver ikke har sendt det inn, for kjenner flere som har gått lenge uten permisjonspenger fordi nav har manglet nye opplysninger...
Sist jeg snakket med NAV hadde de alt de trengt ink. inntektsopplysninger.
Men, skal ta en telefon i morgen. Har allerede vært en uke i permisjon.

Jeg har også svangerskapspenger som NAV utbetaler direkte til meg, men sendte allikevel nytt inntektsskjema for å være sikker på at det ikke ble forsinkelser :) og det ble det jo virkelig ikke, med en dags behandling! Men er jo typisk NAV da, at de ulike kontorene bruker så ulik behandlingstid :(

Jeg søkte på dagen 6 uker før permisjon for å ha så nye opplysninger som mulig, og her i Oslo sa de att behandlingstiden var 3 måneder, men siden alt var riktig med en gang av papirer tok det bare to uker for min del, veldig fort det og :)

Husk at NAV kan vurdere justere opp foreldrepengene til mor hvis hun pga svangerskapet har vanskelig for å skaffe seg jobb eller pga svangerskapsplager gjør det vanskelig å arbeide.

Dette er slikt som står med liten skrift på nav sine sider :) Ble ganske overrasket over å finne dette for det var jeg ikke klar over. Fant det da jeg måtte finlese alt på NAV om hva jeg kan ha rett på da de faktisk ikke har opplyst meg på hva jeg kan søke på.

Jeg fant nettopp dette på NAV sine sider. Jeg har ikke blitt bedt om sende inn nye inntektsooplysninger:

NAV anbefaler at du sender søknaden seks uker før du ønsker å ta ut foreldrepenger, mødrekvote og fedrekvote. Søker du før dette, kan du bli bedt om å sende inn oppdaterte opplysninger.

Alt var ok, puh!
Måtte ikke sende nytt innteksskjema.

Back
Topp