Svangerskapspenger

Babydrøm

Glad i forumet
Noen av oss kommer inn under denne kategorien. Jeg var ikke klar over det før NAV ut av det blå fortalte meg det, og en veninne hadde fått og sier at da sparer vi sykemeldingsdager.

Noen med erfaringer?

Jeg er i dag sykmeldt fra vikariat 25% i butikk. Kontrakten går ut 31.August, men var mulighet for forlengelse (nevnt før sykemeldingen kom.) Jeg ble også fortalt at de som har jobbet der lengre kan kuppe min stilling om de vil. Stemmer det? Er det lov? Kan jeg be om lenger kontrakt og gå over på svangerskapspenger? Kan de nekte mer kontrakt? Kan jeg feks få svangerskapspenger et sted og jobbe litt et annet sted i annet yrke?
 
Slik jeg har forstått gjelder svangerskapspenger for de med jobber som kan skade barnet i magen, og for friske gravide. Tror ikke butikkjobb havner under dette, men vet ikke.

Når det kommer til det andre du spør om så skal ikke svangerskap påvirke muligheten for forlengelse/fornyelse av kontrakt. Dette er beskyttet av diskrimineringslovgivningen. Om stillingen har vært lyst ut vil andre med mer erfaring kunne utkonkurrere deg, men da skal stillingen ha vært lyst ut på lovlig vis.

Håper det var til hjelp.
 
Men jobber du I butikk og mener du da skal ha svangerskapspenger? For butikkjobb er jo ikke akkurat noe som kvalifiserer til det, så lenge det ikke er en butikk som selger farlige kjemikalier eller krever masse tung løfting eller nattskift eller at det er ekstremt utagerende kunder? (Haha en butikk med ekstremt utagerende kunder..)
 

Hvem kan få svangerskapspenger?​

Friske gravide kvinner som ikke kan fortsette å jobbe under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for barnet, kan få svangerskapspenger.
Eksempler på arbeidssituasjoner som kan utgjøre en risiko:

  • arbeid med kjemiske stoffer
  • fysisk krevende arbeid
  • arbeid med stressbelastning
  • psykososiale forhold
Vanligvis er det 3 krav du må fylle for å få svangerskapspenger.

Jobben min kan skade det ufødte barnet​


Det er ikke mulig med omplassering eller tilrettelegging​
 
Hvis jeg husker riktig så mistet du en liten ganske sent i svangerskap for noen år siden, samme år som jeg også hadde en dødfødsel? (Beklager hvis jeg husker feil eller du ikke vil snakke om det) Isåfall får man som oftest godkjent svangerskapspenger i nytt svangerskap fordi bare det å jobbe i seg selv kan skape mye stress når mn er gravid igjen. Alle jeg har blitt kjent med som har hatt dødfødsel/senabort/mistet prematur barn eller mistet barnet senere, har fått innvilget svangerskapspenger.
Snakk med jordmor og fastlege om dette.
 
Hvis jeg husker riktig så mistet du en liten ganske sent i svangerskap for noen år siden, samme år som jeg også hadde en dødfødsel? (Beklager hvis jeg husker feil eller du ikke vil snakke om det) Isåfall får man som oftest godkjent svangerskapspenger i nytt svangerskap fordi bare det å jobbe i seg selv kan skape mye stress når mn er gravid igjen. Alle jeg har blitt kjent med som har hatt dødfødsel/senabort/mistet prematur barn eller mistet barnet senere, har fått innvilget svangerskapspenger.
Snakk med jordmor og fastlege om dette.
Du husker rett ❤ Det var det jeg fortalte NAV pluss at sykmeldingen er pga psykososiale forhold forut for graviditeten. Se kopi av brevet over.
 
Men jobber du I butikk og mener du da skal ha svangerskapspenger? For butikkjobb er jo ikke akkurat noe som kvalifiserer til det, så lenge det ikke er en butikk som selger farlige kjemikalier eller krever masse tung løfting eller nattskift eller at det er ekstremt utagerende kunder? (Haha en butikk med ekstremt utagerende kunder..)
Se svar fra Veivalsa og kopi av navbrevet
 
Du husker rett ❤ Det var det jeg fortalte NAV pluss at sykmeldingen er pga psykososiale forhold forut for graviditeten. Se kopi av brevet over.
❤️Da skal du bare ha et skriv fra legen din som viser rikdom situasjon. Nav kan ikke overprøve lege eller jordmor. Jeg er usikker på om jordmor også skriver en slik attest eller om det kun er lege
 
Slik jeg har forstått gjelder svangerskapspenger for de med jobber som kan skade barnet i magen, og for friske gravide. Tror ikke butikkjobb havner under dette, men vet ikke.

Når det kommer til det andre du spør om så skal ikke svangerskap påvirke muligheten for forlengelse/fornyelse av kontrakt. Dette er beskyttet av diskrimineringslovgivningen. Om stillingen har vært lyst ut vil andre med mer erfaring kunne utkonkurrere deg, men da skal stillingen ha vært lyst ut på lovlig vis.

Håper det var til hjelp.
Se svar fra Veivalsa og kopi av navbrevet. Skal huske på hva du sa ang diskrimineringsloven og snakke med jordmor/lege, tusen takk :)
 
❤️Da skal du bare ha et skriv fra legen din som viser rikdom situasjon. Nav kan ikke overprøve lege eller jordmor. Jeg er usikker på om jordmor også skriver en slik attest eller om det kun er lege
Takk, da håper jeg at det løser seg. Sendt legen melding, med kopi av brevet. Tok blodprøver i går, så han skal uansett ringe meg på Mandag :Heartpink
 
Back
Topp