Hei
![Smiling face :relaxed: ☺️](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/263a.png)
Jeg er i permisjon med svangerskapspenger i 100%. Jeg er spesialsykepleier og jobber i akuttpsykiatrien.
Angående svangerskapspenger har det blitt nokså strengt. Din leder er pliktig til å forsøke å enten tilrettelegge, eller omplassere deg før svangerskapspenger kan innvilges. Svangerskapspenger er et tilbud til friske gravide som kan, men ikke får jobbe på arbeidsplassen sin grunnet forhold som kan skade fosteret. Om du kan bli omplassert til kontorarbeid, men kroppen ikke takler det, må du sykemeldes.
Jeg er litt usikker på hvordan det er der du jobber, men psykiatri og rus er ikke fosterskadelig i seg selv, og da må det enten redegjøres svært godt for at du er utsatt for fare hos alle brukerne, ellers må din leder omdirigere deg til brukere som ikke er potensielt utagerende. Det er jo dog umulig å vite sikkert. I spesialisthelsetj. blir vi tatt ut ved graviditet, og forsøkt omplassert til DPS eller psykiatriske avdelinger med lavere risiko for vold. Det går typ aldri, men leder må forsøke. Nivået av farlighet må hvertfall argumenteres godt for. Jordmor måtte spesifisere i søknaden min om hvordan mitt foster kunne blitt skadet.
Tenker at dersom du ønsker å være i arbeid kan du forhøre deg selv angående omplassering og sjekke ut muligheter, og jeg er helt enig med deg i at det høres ugunstig ut å bli sittende på kontor med smerter. Du skal jo ha det bra også
![Heart suit :hearts: ♥️](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/2665.png)
Og du skal ikke gå på jobb og risikere å bli utsatt for vold. Jeg ble feilaktig informert av leder om at jeg måtte jobbe frem til 12+0, noe som viste seg å ikke stemme. Var mange situasjoner og utageringer jeg burde ha unngått, og som skapte mye stress og adrenalin hos meg.. Det gjør jeg ikke igjen, og vil ikke at noen andre skal måtte gjøre det heller. Jeg fikk god tilrettelegging, men kunne ikke unngå pasientkontakt helt, og situasjoner oppstår jo brått i vårt virke. Dersom svangerskapspenger blir en mulighet, er det viktig med en godt skrevet og begrunnet søknad. Du skal uansett ikke bli gående i jobb og være utsatt for fare. Masse lykke til!