Svangerskapspenger

Valmuesøster

Andre møte med forumet
Noen med erfaring? Jobber som sykepleier i en del av hjemmetjenesten med psykiatri/rus, er med det voldsrisiko. Har en ny leder med lite erfaring med både feltet, og med personell ansvar. Hun mener det kan tilrettelegges ved at jeg har endel mer kontorarbeid ( har normalt 50/50 med adm. arbeid og miljøarbeid) mens jordmor mener jeg bør søke sv.penger i endel prosent. Problemet er at jeg blir helt ferdig i ryggen av å sitte i ro, stivner helt i bekkenet. Har ellers ingen plager når jeg har fri og kan balansere aktivitet/ hvile. Spørsmålet mitt er da, jeg kan ikke delta i 50% av mine vanlige oppgaver pågrunn av risiko for vold. Arbeidsgiver kan tilrettelegge med andre oppgaver, men jeg blir «syk» av for mye kontor sitting. Er det da sykmelding jeg skal ha eller sv.penger? Hadde jeg kunne hatt variert arbeid som jeg har til vanlig mener jeg jeg ville fungert som før.
 
Vel du kan ikke få begge deler :-( Tenker du burde be jordmor søke om svangerskapspenger gradert for den risikable delen av jobben. Så kan du jobbe resten av tiden på kontor. Hvis du feks får 50% svangerskapspenger, så er det jo 2,5 dager kontorarbeid per uke. Da kan du feks jobbe halv dag hver dag eller hel dag hver dag der du tar deg masse pauser og gåturer om dagen (og gjør altså bare 50% av det du vanligvis ville gjort på en kontordag) så ryggen ikke blir verre. Eller du kan ta fri 2-3 dager per uke og gjøre andre ting som er bra for ryggen! Mange muligheter heldigvis :)
 
Men når det er sagt, vil jeg bare komme med ett poeng til! Jobber selv i helsevesenet og ser hele tiden folk presse seg for langt, og så går de på en smell. Hvis du etterhvert føler at smertene ikke er forenelig med jobb, så er det egentlig sykemelding som gjelder. Det er ingen i helsevesenet som takker det for at du «sto i det» eller «holdt ut». Man har et lite menneske i magen som trenger en mamma som holder seg frisk og rask! Selv om ryggsmerter ikke er farlig for barnet direkte, kan det medføre at man ikke får mosjonert, man kan bli deprimert osv. Lykke til :)
 
Svaret her er svangerskapspenger 100 % fordi du ikke kan utføre 50 av arboppg pga voldsrisiko og 50 % pga bekken (også svangerskapsrelatert)
 
Vel du kan ikke få begge deler :-( Tenker du burde be jordmor søke om svangerskapspenger gradert for den risikable delen av jobben. Så kan du jobbe resten av tiden på kontor. Hvis du feks får 50% svangerskapspenger, så er det jo 2,5 dager kontorarbeid per uke. Da kan du feks jobbe halv dag hver dag eller hel dag hver dag der du tar deg masse pauser og gåturer om dagen (og gjør altså bare 50% av det du vanligvis ville gjort på en kontordag) så ryggen ikke blir verre. Eller du kan ta fri 2-3 dager per uke og gjøre andre ting som er bra for ryggen! Mange muligheter heldigvis :)

Takk for svar Nei er klar over at jeg ikke få begge deler. Men min leder mente at vi ikke trengte søke sv.penger da hun mener hun kan tilrettelegge.. hvilket er 100% kontor, som jeg kjenner ikke går. Jeg blir «syk» av tilretteleggingen med andre ord
 
Egentlig vil jeg tenke at du ikke har krav på svangerskapspenger fordi sjefen kan tilrettelegge bort fra volden, og at du da må ta sykemelding for bekkenet.

Men, det skader jo selvsagt ikke å søke? Feks 50% svangerskapspenger, og er det ikke nok så 50% sykemelding og?
 
Hei ☺️ Jeg er i permisjon med svangerskapspenger i 100%. Jeg er spesialsykepleier og jobber i akuttpsykiatrien.

Angående svangerskapspenger har det blitt nokså strengt. Din leder er pliktig til å forsøke å enten tilrettelegge, eller omplassere deg før svangerskapspenger kan innvilges. Svangerskapspenger er et tilbud til friske gravide som kan, men ikke får jobbe på arbeidsplassen sin grunnet forhold som kan skade fosteret. Om du kan bli omplassert til kontorarbeid, men kroppen ikke takler det, må du sykemeldes.

Jeg er litt usikker på hvordan det er der du jobber, men psykiatri og rus er ikke fosterskadelig i seg selv, og da må det enten redegjøres svært godt for at du er utsatt for fare hos alle brukerne, ellers må din leder omdirigere deg til brukere som ikke er potensielt utagerende. Det er jo dog umulig å vite sikkert. I spesialisthelsetj. blir vi tatt ut ved graviditet, og forsøkt omplassert til DPS eller psykiatriske avdelinger med lavere risiko for vold. Det går typ aldri, men leder må forsøke. Nivået av farlighet må hvertfall argumenteres godt for. Jordmor måtte spesifisere i søknaden min om hvordan mitt foster kunne blitt skadet.

Tenker at dersom du ønsker å være i arbeid kan du forhøre deg selv angående omplassering og sjekke ut muligheter, og jeg er helt enig med deg i at det høres ugunstig ut å bli sittende på kontor med smerter. Du skal jo ha det bra også ♥️ Og du skal ikke gå på jobb og risikere å bli utsatt for vold. Jeg ble feilaktig informert av leder om at jeg måtte jobbe frem til 12+0, noe som viste seg å ikke stemme. Var mange situasjoner og utageringer jeg burde ha unngått, og som skapte mye stress og adrenalin hos meg.. Det gjør jeg ikke igjen, og vil ikke at noen andre skal måtte gjøre det heller. Jeg fikk god tilrettelegging, men kunne ikke unngå pasientkontakt helt, og situasjoner oppstår jo brått i vårt virke. Dersom svangerskapspenger blir en mulighet, er det viktig med en godt skrevet og begrunnet søknad. Du skal uansett ikke bli gående i jobb og være utsatt for fare. Masse lykke til!
 
Du kan helt fint motta både svangerskapspenger og sykepenger så rart at enkelte uttaler seg om ting de egentlig ikke har greie på. Jeg mottar 50% svangerskapspenger og 50% sykepenger nå.
 
Jeg vil tro du kan starte med delvis svangerskapspenger, dersom du ønsker å jobbe litt også etterhvert søke om 100% svangerskapspenger da på grunnlag av at de ikke kan tilrettelegge mtp bekkenet. en del av svangerskapspenger og tilrettelegging er jo også for å unngå at mor blir syk i arbeidet. Men er du fast ansatt så har det jo ikke så mye å si om du er sykemeldt eller får svangerskapspenger, da blir summen lik uansett :)
 

Vedlegg

  • 6EAA167A-CCAF-48BF-8BFD-164328F86E0C.png
    6EAA167A-CCAF-48BF-8BFD-164328F86E0C.png
    88,6 KB · Visninger: 5
Du kan helt fint motta både svangerskapspenger og sykepenger så rart at enkelte uttaler seg om ting de egentlig ikke har greie på. Jeg mottar 50% svangerskapspenger og 50% sykepenger nå.

i følge både jordmor og NAV kunne man ikke få begge deler. Så når folk sier dett er det jo ikke at de uttaler seg om ting de ikke har greie på, men viderforteller hva de har fått beskjed om.
 
i følge både jordmor og NAV kunne man ikke få begge deler. Så når folk sier dett er det jo ikke at de uttaler seg om ting de ikke har greie på, men viderforteller hva de har fått beskjed om.
Det er jo to helt forskjellige ting. Svangerskapspenger kan man jo få helt eller delvis pga fare på arbeidsplassen. Mange gravide med graderte svangerskapspenger får fysiske plager mot slutten av svangerskapet som gjør at de blir sykemeldt. På min arbeidsplass har dette hvertfall vært tilfelle med 5 gravide det siste 1,5 året. Da hadde jeg spurt nav en gang til for hørtes merkelig ut å få den beskjeden.

Hørtes jo ut som denne ordningen er den mest passende for trådstarter:)
 
Jeg vil tro du kan starte med delvis svangerskapspenger, dersom du ønsker å jobbe litt også etterhvert søke om 100% svangerskapspenger da på grunnlag av at de ikke kan tilrettelegge mtp bekkenet. en del av svangerskapspenger og tilrettelegging er jo også for å unngå at mor blir syk i arbeidet. Men er du fast ansatt så har det jo ikke så mye å si om du er sykemeldt eller får svangerskapspenger, da blir summen lik uansett :)

Det er faktisk en forskjell om man er sm eller har sv penger i det lange løp. Man kan fort bekke maks grensen for sykepenger om man blir sm også etter barnet er født. Mange er ikke klar over dette, og det går jo bra for de aller aller fleste. Så jeg vil ikke ha sykmelding hvis jeg heller kan få svangerskapspenger
 
Det er jo to helt forskjellige ting. Svangerskapspenger kan man jo få helt eller delvis pga fare på arbeidsplassen. Mange gravide med graderte svangerskapspenger får fysiske plager mot slutten av svangerskapet som gjør at de blir sykemeldt. På min arbeidsplass har dette hvertfall vært tilfelle med 5 gravide det siste 1,5 året. Da hadde jeg spurt nav en gang til for hørtes merkelig ut å få den beskjeden.

Hørtes jo ut som denne ordningen er den mest passende for trådstarter:)

men svangerskapspenger er jo dersom mor er frisk og det er fare for fosteret, dersom mor er for dårlig form til å jobbe - så er det jo sykemelding. Og da er man ikke frisk lengre. Jeg har ingen fasit, men utifra mine samtaler med Nav så kunne man ikke få begge deler. Men som oftest går man da fra gradert svangerskapspenger til 100% og ikke over på sykemelding.
 
Det er faktisk en forskjell om man er sm eller har sv penger i det lange løp. Man kan fort bekke maks grensen for sykepenger om man blir sm også etter barnet er født. Mange er ikke klar over dette, og det går jo bra for de aller aller fleste. Så jeg vil ikke ha sykmelding hvis jeg heller kan få svangerskapspenger

det et jo forsåvidt sant, jeg var sykemeldt lenge i forrige svangerskap - men ikke etter barnet var født, så aner ikke hvor mye jeg hadde igjen.
 
men svangerskapspenger er jo dersom mor er frisk og det er fare for fosteret, dersom mor er for dårlig form til å jobbe - så er det jo sykemelding. Og da er man ikke frisk lengre. Jeg har ingen fasit, men utifra mine samtaler med Nav så kunne man ikke få begge deler. Men som oftest går man da fra gradert svangerskapspenger til 100% og ikke over på sykemelding.
Ja men arbeidsgiver kan jo fremdeles tilrettelegge for det som er «farlig». Jeg arbeider i akuttpsykiatri og mottar 50% svangerskapspenger, nå på slutten av svangerskapet som bekken er smertefullt er jeg sykemeldt fra de resterende 50% som jeg arbeider.
Beholder svangerskapspenger frem til termin uavhengig av dette.

Det blir ikke riktig å endre til 100% svangerskapspenger så lenge det er sykdom hos mor som hindrer arbeid og ikke mangel på tilrettelegging fra arbeidsgiver. Men er selvfølgelig en fordel med 100% svangerskapspenger hvis det er mulig. Bare slik det har blitt gjort på min arbeidsplass i spesialisthelsetjenesten:)
 
Ja men arbeidsgiver kan jo fremdeles tilrettelegge for det som er «farlig». Jeg arbeider i akuttpsykiatri og mottar 50% svangerskapspenger, nå på slutten av svangerskapet som bekken er smertefullt er jeg sykemeldt fra de resterende 50% som jeg arbeider.
Beholder svangerskapspenger frem til termin uavhengig av dette.

Det blir ikke riktig å endre til 100% svangerskapspenger så lenge det er sykdom hos mor som hindrer arbeid og ikke mangel på tilrettelegging fra arbeidsgiver. Men er selvfølgelig en fordel med 100% svangerskapspenger hvis det er mulig. Bare slik det har blitt gjort på min arbeidsplass i spesialisthelsetjenesten:)
Helt enig i at det ikke blir riktig med 100% svangerskapspenger da. som sagt, jeg vet bare hva Nav har sagt og ikke kverulert noe på det enda. Venter fortsatt på svar på søknad..
 
Du kan helt fint motta både svangerskapspenger og sykepenger så rart at enkelte uttaler seg om ting de egentlig ikke har greie på. Jeg mottar 50% svangerskapspenger og 50% sykepenger nå.
Sniker litt her. Sykepengerettighetene «spises opp» like fort uavhengig av hvor stor sykemeldingsprosent man har. Om man kan være både sykmeldt og motta svangerskapspenger samtidig vil altså i praksis bety at man bruker opp sykepengerettighetene i samme hastighet som om man var 100% sykmeldt.

Om man vil sikre seg at man ikke bruker opp rettighetene sine bør man undersøke om man kan få 100% svangerskapspenger. Hvis ikke spiller det i praksis ingen rolle hvor stor prosentandel man mottar fra hvilken «pott». Det er selvsagt mulig det betyr noe for arbeidsgiver, da de fremdeles betaler div til staten og bare får refundert deler av lønnen fra nav ved sykmelding. Vet ikke hvordan det er for svangerskapspenger.
 
Back
Topp