Svangerskapspenger

Valmuesøster

Andre møte med forumet
Noen med erfaring? Jobber som sykepleier i en del av hjemmetjenesten med psykiatri/rus, er med det voldsrisiko. Har en ny leder med lite erfaring med både feltet, og med personell ansvar. Hun mener det kan tilrettelegges ved at jeg har endel mer kontorarbeid ( har normalt 50/50 med adm. arbeid og miljøarbeid) mens jordmor mener jeg bør søke sv.penger i endel prosent. Problemet er at jeg blir helt ferdig i ryggen av å sitte i ro, stivner helt i bekkenet. Har ellers ingen plager når jeg har fri og kan balansere aktivitet/ hvile. Spørsmålet mitt er da, jeg kan ikke delta i 50% av mine vanlige oppgaver pågrunn av risiko for vold. Arbeidsgiver kan tilrettelegge med andre oppgaver, men jeg blir «syk» av for mye kontor sitting. Er det da sykmelding jeg skal ha eller sv.penger? Hadde jeg kunne hatt variert arbeid som jeg har til vanlig mener jeg jeg ville fungert som før.
 
Vel du kan ikke få begge deler :-( Tenker du burde be jordmor søke om svangerskapspenger gradert for den risikable delen av jobben. Så kan du jobbe resten av tiden på kontor. Hvis du feks får 50% svangerskapspenger, så er det jo 2,5 dager kontorarbeid per uke. Da kan du feks jobbe halv dag hver dag eller hel dag hver dag der du tar deg masse pauser og gåturer om dagen (og gjør altså bare 50% av det du vanligvis ville gjort på en kontordag) så ryggen ikke blir verre. Eller du kan ta fri 2-3 dager per uke og gjøre andre ting som er bra for ryggen! Mange muligheter heldigvis :)