Svangerskapspenger

MarsMamma2015

Betatt av forumet
Noen som går på svangerskapspenger her? Iom at det må godkjennes av Nav, er det da slik at man jobber til man får svar om det er innvilget?

Jordmor har fortalt meg hele veien at hun mener sv.sk.penger kommer til å bli aktuelt for meg. Jeg har vært i fin form og ikke sett for meg dette, men nå melder begrensningene seg med brask og bram. Jeg går nå rundt og biter tennene sammen frem til jordmortime på onsdag, men så slo det meg at hun muligens ikke kan gi meg sv.sk.penger med umiddelbar virkning?

Jeg får det!
Men får du utbetalt ifra Nav eller arb.giver?
I forrige svangerskap fikk jeg ifra Nav, og de har jo noen ukers behandlingstid. Nå får jeg ifra arb.giver, og da fikk jeg på dagen!
Men yrket mitt er jo sånn at jeg ikke fikk jobbe etter uke 8, så her var det jo ganske godt planlagt da..
Bare spør mer om du lurer! Jeg har vært igjennom denne mølla 2 ganger nå;)

Jeg får det!
Men får du utbetalt ifra Nav eller arb.giver?
I forrige svangerskap fikk jeg ifra Nav, og de har jo noen ukers behandlingstid. Nå får jeg ifra arb.giver, og da fikk jeg på dagen!
Men yrket mitt er jo sånn at jeg ikke fikk jobbe etter uke 8, så her var det jo ganske godt planlagt da..
Bare spør mer om du lurer! Jeg har vært igjennom denne mølla 2 ganger nå;)

Jeg får i så fall pengene fra Nav. Det er ikke så farlig om pengene blir forsinket, men tenker at siden svangerskapspengene må søkes om så er det jo rart om jordmor kan "sette meg på" svangerskapspenger fra og med "i dag", for hun VET jo ikke om det blir innvilget? Hun sier jo at det ikke skal bli noe problem og at det har tilbakevirkende kraft, men si Nav velger å være vrange og avslå sv.sk.penger, så har jeg allerede vært borte fra jobb i 2 uker.. Hva skjer da? Skjønner du hva jeg mener? :P ;)

Skjønner hva du mener :)
Du får tilbakebetalt inntil 3 mnd tilbake i tid, så de to ukene skal jo ikke være noe problemer!
Men det som er viktigst er at du får fylt ut det skjemaet der legen (vet ikke om det er "bra nok" at jm gjør det, men det står vel en plass) sier du må få tilrettelegging/omplassering. Har ikke arb.giver mulighet til det, så har du rett på svangerskapspenger.. Nav kan ikke nekte på det!

Det er laaaaang behandlingstid på svangerskapspenger:(( inntil to mnd kan det ta:s jeg venter fortsatt på svar ...

Skjønner hva du mener :)
Du får tilbakebetalt inntil 3 mnd tilbake i tid, så de to ukene skal jo ikke være noe problemer!
Men det som er viktigst er at du får fylt ut det skjemaet der legen (vet ikke om det er "bra nok" at jm gjør det, men det står vel en plass) sier du må få tilrettelegging/omplassering. Har ikke arb.giver mulighet til det, så har du rett på svangerskapspenger.. Nav kan ikke nekte på det!

Å, så Nav kan ikke nekte! Da skjønner jeg ;) Takk for oppklaringen!

Har hørt andre som blir sykemeldt i en mnd fram til svangerskaps pengene er avklart.

Hmm.. Ja, da kan det jo stille seg annerledes igjen, egentlig. Det tyder jo på at muligheten for avslag er der. For jm kan søke sv.sk.penger, men ikke sykemelde. Så da står jeg jo uten noe om det skulle bli avslått.

Dobbelpost

Du får etterbetalt fra Nav. Lang behandlingstid skal det egentlig ikke være. Du skal få svar fra dem iløpet av en måned.

Hmm.. Ja, da kan det jo stille seg annerledes igjen, egentlig. Det tyder jo på at muligheten for avslag er der. For jm kan søke sv.sk.penger, men ikke sykemelde. Så da står jeg jo uten noe om det skulle bli avslått.

det skal mye til for at Nav avslår en avgjørelse gjort av JM eller lege. Du skal ikke trenge å starte på sykepenger. Det står på Nav.no at man går rett ut i svangerskapspenger, og at dette blir etterbetalt når kravet er behandlet. Det var nemlig det Nav kalte det for da jeg fikk brev i posten: "krav om svangerskapspenger".

sålenge du vet at ditt yrke oppfyller noen av krava som Nav setter for svangerskapspenger, så skal du ikke bekymre deg for at det ikke går igjennom.

det skal mye til for at Nav avslår en avgjørelse gjort av JM eller lege. Du skal ikke trenge å starte på sykepenger. Det står på Nav.no at man går rett ut i svangerskapspenger, og at dette blir etterbetalt når kravet er behandlet. Det var nemlig det Nav kalte det for da jeg fikk brev i posten: "krav om svangerskapspenger".

sålenge du vet at ditt yrke oppfyller noen av krava som Nav setter for svangerskapspenger, så skal du ikke bekymre deg for at det ikke går igjennom.

Ja, høres jo egentlig logisk ut.. Takk! :)

Flere spørsmål melder seg til de som har vært igjennom det her.. Man tar med seg ferdigutfylt sv.sk.penger skjema til arbeidsgiver og så må man bare stole på at de fyller ut og legger ved skjemaet om inntektsopplysninger og sender alt videre til Nav så fort som mulig? Tenker på at her kan det jo fort melde seg en "forsinkelse" i prosessen.

Flere spørsmål melder seg til de som har vært igjennom det her.. Man tar med seg ferdigutfylt sv.sk.penger skjema til arbeidsgiver og så må man bare stole på at de fyller ut og legger ved skjemaet om inntektsopplysninger og sender alt videre til Nav så fort som mulig? Tenker på at her kan det jo fort melde seg en "forsinkelse" i prosessen.

For å få fortgang i prosessen, så får du lønns-og trekks-opplysningene dine fra arb.giver (si du vil ha det, i steden for at de skal sende det inn), samt underskrift på det skjemaet som leggen eller jm skriver (så nå at jm også kan skrive under på det).
I tillegg til søknaden om svangerskapspenger.
Dette leverer du så til nav!

http://www.arbeidstilsynet.no/skjema.html?tid=78135 (fra lege/jm)

For å få fortgang i prosessen, så får du lønns-og trekks-opplysningene dine fra arb.giver (si du vil ha det, i steden for at de skal sende det inn), samt underskrift på det skjemaet som leggen eller jm skriver (så nå at jm også kan skrive under på det).
I tillegg til søknaden om svangerskapspenger.
Dette leverer du så til nav!

http://www.arbeidstilsynet.no/skjema.html?tid=78135 (fra lege/jm)

Takker og bukker :) Øynene går i kryss av all Nav-lesingen. Og takk for tips om trekkoppgave :)

Takker og bukker :) Øynene går i kryss av all Nav-lesingen. Og takk for tips om trekkoppgave :)

Ingen problemer :)
Her var det faktisk nav-kontoret som sa at ville jeg ha fortgang i saken, så måtte jeg komme med den selv, siden arb.giver sender jo det i posten +++ Og plutselig, så har jo nav klart å rota bort papirer.. Det er jo de eksperter på :P
Så om en klare å få med alle vedleggene samlet, så er det det absolutt beste :)
Er så glad jeg slipper det kaoset der nå :P
Hurra for at jeg er offentlig ansatt ;)

Ta kopi av alt du sender fra deg. Jeg stoler ikke ikke på NAV. Kjipt om de roter bort noen papirer. Best å være føre var. Dobbeltsjekk papirer med inntektsopplysninger fra arbeidsgiver så det ikke blir no feil, ta kopi før det sendes videre. Da veit du også selv hva som har blitt sendt inn.

Back
Topp