Svangerskapskvalme

Har vært litt småkvalmen noen ganger i det siste, men i dag kastet kvalmen seg over meg og jeg kastet nesten opp 2 ganger i bilen på veg hjem fra jobb. Det bare kom helt plutselig. Jeg var veldig sulten og må passe bedre på å småspise mer når jeg er på jobb. Våknet i tillegg med veldig vondt i hodet som ikke vil slippe taket. Har fått kvilt litt, og det hjelper å ligge stille. Jeg vil ikke ta smertestillende og syns synd på meg selv [emoji5]
 
Har også vært mye kvalm og er det enda. Noen dager har jeg bare lyst å dra hjem fra jobb men føler ikke det er god nok grunn når man ikke har lyst å si årsaken... i tillegg er det grusomt å ta kollektivt om dagen, alle lukter så vondt!
 
Eg går kvalm hele dagen! Ikkje kastet opp enda, men nesten! Må ligge høyt på natta, og spise veldig ofte
 
Begynt å bli sånn småkvalm, vært det i et par dager... er 6+1 i dag.
Håper det blir med den småkvalmen..
 
En oppmuntring til alle kvalme der ute!

Jeg er i uke 6+6 og har vært kvalm døgnet rundt i over en uke nå. Har heldigvis ikke kastet opp, men har omtrent ikke klart å svelge mat. Startet på afipran for en uke siden uten at det hjalp. Har nesten ikke spist annet enn noen fruktbiter pr. dag, salte kjeks og litt smoothie. Har gått ned 2,5 kg i løpet av uken. Jeg har vært totalt utmattet og grått mer enn jeg har pratet.

I går kom plutselig vendepunktet! Jeg var i kontakt med en ny lege som vurderte å sende meg på sykehuset for å få intravenøst. Siden det var stappfult på gyn gjorde hun heller følgende: Skrev ut postafen i stedet for afipran, anbefalte kosttilskudd for gravide med bl.a. blåbærekstrakt og omega3 (Lifeline care gravid kjøpte jeg), smaksnøytralt næringspulver for å blande i yoghurt, smoothie og lignende. I tillegg anbefalte hun å drikke KRAFT eller buljong som er næringsrikt. Hun mente også det var viktig å ikke være mye alene med tankene på kvalmen og bekymringene rundt lite næring fordi stress utløser kvalme. Derfor dro jeg på sofabesøk til mamma og ble vartet opp med kraft og tabletter der. Utover kvelden i går tok jeg meg plutselig i å ligge på sofaen og drømme om mat! Jeg fikk spist litt fast føde og yoghurt med næringspulver før jeg la meg og da jeg våknet i dag VAR KVALMEN BORTE! Jeg trodde nesten ikke det var sant!

I dag har jeg for første gang på lenge spist en vanlig frokost, to knekkebrød med ost. Kvalmen kom ikke etter måltidet heller. Jeg vet jo ikke sikkert hva det var som hjalp, men jeg tror nok kroppen min fikk en sårt etterlengtet næringsboost som kickstartet hele systemet. I dag er jeg utrolig sliten i kroppen, men det gjør ingenting så lenge kvalmen er borte. Jeg vet jo heller ikke om det vil vare, men uansett er det fantastisk for både kroppen og hodet å kjenne på noe annet enn kvalme om det så varer kun en kort stund.

Håper dette kan være til oppmuntring for dere!
 
Hvordan går det med kvalme og jobb? Jeg har heldigvis ikke blitt kvalm enda, men regner med den kommer.. Jeg ser for meg at det kan bli veldig problematisk i min jobb :/
 
Hvordan går det med kvalme og jobb? Jeg har heldigvis ikke blitt kvalm enda, men regner med den kommer.. Jeg ser for meg at det kan bli veldig problematisk i min jobb :/
Jeg jobber i miljøtjeneste der dagene er veldig forskjellig, noen dager man kommer på er det veldig rolig og andre dager er det stress fra du kommer til du går nestn. Men har gått greit, men kan være frykelig slitsomt, men må bare prøve å spise lite og ofte for å holde den i sjakk også setter jeg med ned om jeg føler meg helt gåen og prøver å tenke vi er flere på jobb nå kan noen andre jør det. Så skjønner de kanskje hvorfor etterhvert :')
Krysser bare fingrene for at jeg ikke begynner å spyr for da har jeg et veldig problem når det kommer til jobb, for kan jo være lenge inne til de som bor der og hjelpe de og ikke ha mulighet til å bare springe på do.. Så vet ikke hvordan det blir å gå, må vell kanskje sykemeldes om jeg skulle være så uheldig :(

Nå vet jeg ikke hva du jobber med :eek:
 
Jeg jobber i miljøtjeneste der dagene er veldig forskjellig, noen dager man kommer på er det veldig rolig og andre dager er det stress fra du kommer til du går nestn. Men har gått greit, men kan være frykelig slitsomt, men må bare prøve å spise lite og ofte for å holde den i sjakk også setter jeg med ned om jeg føler meg helt gåen og prøver å tenke vi er flere på jobb nå kan noen andre jør det. Så skjønner de kanskje hvorfor etterhvert :')
Krysser bare fingrene for at jeg ikke begynner å spyr for da har jeg et veldig problem når det kommer til jobb, for kan jo være lenge inne til de som bor der og hjelpe de og ikke ha mulighet til å bare springe på do.. Så vet ikke hvordan det blir å gå, må vell kanskje sykemeldes om jeg skulle være så uheldig :(

Nå vet jeg ikke hva du jobber med :eek:

Skjønner. Kan kanskje minne meg litt om min egen jobb (?). Jeg jobber i hjemmesykepleien, og det er ekstrem forskjell fra hjem til hjem når det kommer til lukt, utseende og selvfølgelig hva jeg skal hjelpe hver enkelt med. :/ og der er det også slik at jeg ikke bare kan løpe bort fra en situasjon. Blir veldig låst. :/ har hatt en uke ferie nå og begynner igjen på mandag, og jeg kjenner jeg gruer meg x) haha
 
Skjønner. Kan kanskje minne meg litt om min egen jobb (?). Jeg jobber i hjemmesykepleien, og det er ekstrem forskjell fra hjem til hjem når det kommer til lukt, utseende og selvfølgelig hva jeg skal hjelpe hver enkelt med. :/ og der er det også slik at jeg ikke bare kan løpe bort fra en situasjon. Blir veldig låst. :/ har hatt en uke ferie nå og begynner igjen på mandag, og jeg kjenner jeg gruer meg x) haha
Ja, da blir det jo veldig likt.. Å ja luktene og alt, det kan bli en utfordring. Men om du ikke klarer så må du bare si i fra og snakke med lege tenker jeg. Kanskje prøve å få det tilrettelagt om mulig. Det tenker jeg om hvis det ikke går vill jeg prøve å få det tilrettelagt før jeg eventuelt må sykemelde meg. Vil være i jobb lengst mulig og gjøre meg ferdig meg utdannelsen før den lille kommer. <3 :)
 
Ja, da blir det jo veldig likt.. Å ja luktene og alt, det kan bli en utfordring. Men om du ikke klarer så må du bare si i fra og snakke med lege tenker jeg. Kanskje prøve å få det tilrettelagt om mulig. Det tenker jeg om hvis det ikke går vill jeg prøve å få det tilrettelagt før jeg eventuelt må sykemelde meg. Vil være i jobb lengst mulig og gjøre meg ferdig meg utdannelsen før den lille kommer. <3 :)

Ja, jeg tenkte at det var mulig å få tilrettelagt, men da må jo sjefen vite at jeg er gravid x) ville helst unngå det så tidlig, men ja x) er ikke alltid det er mulig.

Jeg får vel kanskje ikke ta sorgen på forskudd og heller krysse fingrene for at alt går bra :)

Ja skjønner at du vil være i jobb lengst mulig [emoji4]
 
Ja, jeg tenkte at det var mulig å få tilrettelagt, men da må jo sjefen vite at jeg er gravid x) ville helst unngå det så tidlig, men ja x) er ikke alltid det er mulig.

Jeg får vel kanskje ikke ta sorgen på forskudd og heller krysse fingrene for at alt går bra :)

Ja skjønner at du vil være i jobb lengst mulig [emoji4]

Ja, håper det går fint og at jeg slepper og fortelle sjefen det. Men om det ikke går så må jeg bare tenke at sjefen skal ha taushetsplikt. Men krysser fingrene for det går bra :)

Håper det blir å gå bra med deg også og at du får fine dager på jobb :)
 
Ja, håper det går fint og at jeg slepper og fortelle sjefen det. Men om det ikke går så må jeg bare tenke at sjefen skal ha taushetsplikt. Men krysser fingrene for det går bra :)

Håper det blir å gå bra med deg også og at du får fine dager på jobb :)

Ja, det hadde vært det beste, men kommer man ikke utenom så får det jo bare bli sånn. :)

Tusen takk for det [emoji4] Du også :)
 
Her kom kvalmen for fullt i dag, og startet dagen med å kaste opp! Kom akkurat på samme tidspunkt forrige gang, så har ventet på det
 
Hvordan går det med kvalme og jobb? Jeg har heldigvis ikke blitt kvalm enda, men regner med den kommer.. Jeg ser for meg at det kan bli veldig problematisk i min jobb :/
Det der bekymrer meg.. Kvalmen kom for full i dag og jeg jobber som lærer. Ser for meg at jeg står der og underviser og plutselig må springe ut av klasserommet for å kaste opp:S Frykter også mat og helse som jeg underviser i to dager i uken med tanke på kvalme og ømfintlig for lukter..
 
Det der bekymrer meg.. Kvalmen kom for full i dag og jeg jobber som lærer. Ser for meg at jeg står der og underviser og plutselig må springe ut av klasserommet for å kaste opp:S Frykter også mat og helse som jeg underviser i to dager i uken med tanke på kvalme og ømfintlig for lukter..

Ja, jeg der absolutt den :/ synes det kan bli vanskelig å kombinere, men som Petrinemor97 fortalte her så bør det jo være mulig å tilrettelegge :) vet ikke hvor enkelt det er i din jobb? :)
 
Ja, jeg der absolutt den :/ synes det kan bli vanskelig å kombinere, men som Petrinemor97 fortalte her så bør det jo være mulig å tilrettelegge :) vet ikke hvor enkelt det er i din jobb? :)
Neeei da må jeg jo bytte timer med noen andre i såfall, og det er jo litt kjipt når nesten ingen på jobb vet. (De mistenker det sikkert men det er en annen sak). Det er et paradoks egentlig at disse ukene der en virkelig trenger støtte og tilretteligging så kan man ikke det om en vil holde det hemmelig. Sjefen vet det da så sånn sett kan det vel ordnes noe om det er nødvendig
 
Jeg har også veldig god effekt av postafen, tar den på kvelden og da slipper jeg kvalme på natta og morgen etter, og sover mye bedre om natta [emoji2]
 
Jeg er nesten konstant kvalm, ikke kastet opp men nesten på to anledninger. Har vart siden uke 5, og er 8+1 nå. Så håper det gir seg snart! Må spise litt og ofte for å prøve å holde det litt i sjakk. Spiser jeg for mye, for fort blir jeg også kvalm. Jobber som sykepleier på sykehus så merker at det er vanskelig å kunne ta pauser og rekke å spise oftere. Gleder meg til jeg kan si det til kollegaer slik at det kanskje blir lettere å tilrettelegge.
 
veldig :( konstant kvalm, ingen matlyst, løs og treg mage om hverandre.
kaster opp nesten hver dag, så kjenner meg så tom for energi.. ingen god følelse.
 
Back
Topp