Svangerskapskurs - tanker?

Fabmamma40

Glad i forumet
Julikulene 2020
Skal dere på svangerskapskurs? Eller leser dere dere opp på ting? Har endel venninner som sier at jeg bare MÅ gjøre det. Men jeg er i tvil og har lest mye om det og at de fleste anbefaler heller samtaler med jordmor.
 
Jeg blir nok å se det an etterhvert, jeg sliter med angst og mener at kunnsksp er makt! :happy:
 
Jeg var ikke sist, men gikk gjennom gangen i en fødsel med jordmor isteden. Så jeg vet rett og slett ikke om man bør? Jeg synes egentlig det er greit å tenke minst mulig på fødsel og andre skumle ting.
 
Det eneste jeg fikk ut av svangerskapskurset sist var den praktiske infoen om føden, og litt om amming. Det har ikke vært fysisk omvisning på føden siden svineinfluensaen.
 
Jeg var på det forrige svangerskap, men jeg følte ikke i ettertid at det var såå viktig å få med seg☺️ En samtale med jordmor kan være vel så informativ.
 
Last edited:
Var sist, dropper nå. Ikke noe jeg lærte der som jeg kan lese meg opp på/snakke med jordmor mv om.
 
Har aldri vært. Gått veldig fint. Hadde ikke lagt meg opp en mening om hvor jeg ville føde første gang heller. Havnet på Storken og hadde en super fødsel. Lærte alt jeg trengte for å holde roen i fødsel av ei fantastisk jordmor der. Det har hjulpet meg med å holde roen i de 5 neste fødslene og. Planlegger lite. Er fornøyd så lenge jeg kommer frem til sykehuset, så tar det jeg resten på sparket derfra. Kan ikke planlegge en fødsel uansett.
 
Dro ikke på kurs med nr.1 og nr. 2, kommer naturlignok kke til å gjøre det denne gangen heller. Men be gjerne om en omvisning på føden, så du føler deg litt kjent til den dagen du plutselig kommer inn :)
 
Siden dette er min første gang, så vil jeg få med meg mest mulig. :)
 
Gikk på alt mulig første gang, og anbefaler det. Jeg leste en del på egen hånd, og det som ble sagt på kurset visste jeg i stor grad fra før, men synes likevel det var fint å få litt ulike vinker på det og det var fint å møte andre kommende foreldre og diskutere:)
 
Var sist, men tror ikke vi kommer til å bli med nå. Mener å huske at helsestasjonen bare hadde for førstegangsfødene, så da blir ikke vi tilbudt denne gangen
 
Takk for svar- jeg er en person som kan uroe meg unødvendig ellers. Ønsker liksom ikke å bli påminnet om fødsel når det er 2-3 mnd igjen.

Ei heller se en fødsel (vet at man kan velge det selv) - fytti!

Husker min venninne for endel år siden. Jeg var invitert opp på kaffe og traff alle jentene der. De satt i stua og så på TV. "Kom, vi se på filmen fra fødselen min!" - jeg bare venta på utsiden - og tenkte at dette kan umulig være normalt.
 
Vurderer det litt for at mannen skal bli informert om alt, men tipper jeg selv kommer til å kunne det meste siden jeg elsker å lese og lære meg alt som har med fertilitet, graviditet og fødsel å gjøre ☺️ Men tenker det også kan være greit med en repetisjon. Vet dere om man får tilbud om det via sykehuset man skal føde på? Og hva koster det?
 
I sist svangerskap så skulle jeg få være med på ett eller annet (husker ikke helt) og så skulle jeg få bli med på omvisning på sykehuset. Jeg rakk dessverre ingenting, fødte 34+0.

Eneste jeg skulle ønske at jeg hadde vist om før fødsel var om hvordan tiden med barn på kuvøseenheten ville være, jeg tok det utrolig tungt. Jeg lå på sykehuset 9 dager før fødsel, så de kunne ha gitt meg litt informasjon.

Men i forhold til svangerskapskurs denne gangen så tror jeg faktisk jeg dropper det. Har opplevd fødsel og tiden etterpå en gang, så skal nok klare det igjen.

Jeg tenker det er individuelt om vi trenger kursene som er tilgjengelige, hvis man er usikker så kan det være godt å få være med på kurs :Heartpink
 
Vurderer det litt for at mannen skal bli informert om alt, men tipper jeg selv kommer til å kunne det meste siden jeg elsker å lese og lære meg alt som har med fertilitet, graviditet og fødsel å gjøre ☺️ Men tenker det også kan være greit med en repetisjon. Vet dere om man får tilbud om det via sykehuset man skal føde på? Og hva koster det?


Skal til jordmor nå til fredag - skal spørre :)
 
Her må fu betale for kursene. Ikke noe du får på helsestasjonen. Og jeg følte ikke jeg fikk ut av det kurset jeg var på det jeg ville. Men jordmor skal ha oversikt over hva som tilbys der du bor. Det eneste som var greit med den dagen var at jeg fikk se hvor jeg skulle møte opp på føden og de forskjellige fødestuene vi har her.
 
Jeg er litt i tvil. Kan jeg ikke bare lese meg opp på dette på forhånd? Mest sannsynlig så blir det ikke noe man kan forberede seg på uansett.

På en annen side er et slikt kurs en perfekt mulighet for å møte andre likesinnede. Kanskje opprette en fb gruppe etc? I trondheim må vi betale for det. Tror det ligger på 2000 kr. Til gjengjeld varer kurset over 2 kvelder også tenker jeg at min kone mest sannsynlig føler seg tryggere etter et slikt kurs. Sånn sett får jeg kanskje bare delta på kurset selv om jeg kanskje ikke ser helt behovet med unntak av dette med det sosiale.
 
Jeg er litt i tvil. Kan jeg ikke bare lese meg opp på dette på forhånd? Mest sannsynlig så blir det ikke noe man kan forberede seg på uansett.

På en annen side er et slikt kurs en perfekt mulighet for å møte andre likesinnede. Kanskje opprette en fb gruppe etc? I trondheim må vi betale for det. Tror det ligger på 2000 kr. Til gjengjeld varer kurset over 2 kvelder også tenker jeg at min kone mest sannsynlig føler seg tryggere etter et slikt kurs. Sånn sett får jeg kanskje bare delta på kurset selv om jeg kanskje ikke ser helt behovet med unntak av dette med det sosiale.
Koster det virkelig 2000 kr i Trondheim?!
 
Back
Topp