Svangerskapskontroll

Jeg hadde time hos legen i dag og troppet opp med forventning om at vi skulle ordne helsekort og sende henvisning til ultralyd og ordne nipt test. Jeg lurte også på hvor jeg hører til med tanke på fødested. Jeg ble møtt med at nei dette var ikke hans jobb. Kontakt jordmor. Her er det jordmor som ordner blodprøver og alt som har med svangerskap å gjøre. o_O Fikk ingen svar på noe som helst. Kjente jeg ble litt irritert. Det står jo over alt, tilogmed på nettsidene til kommunen at man velger fritt om man går til lege eller jordmor. Hva i alle dager er dette her slags opplegg?

Ja, enig med deg. Dette høres veldig rart ut. :bored: Jeg var hos legen i forrige uke for å legge en plan å da ordnet hun med blant annet helsekort. Jeg var da 5+0. Slik jeg har forstått det skal man kunne velge fritt om man vil ha oppfølging hos jordmor eller fastlege. Å så lenge jordmor i tillegg er såpass utilgjengelig burde det vært en selvfølge at fastlegen ordner med helsekort osv slik at man kommer i gang..

Ringte legesenter for å få time til blodprøver. Fikk beskjed om at man ikke trengte time til det, var bare å møte opp der. Gjorde det, tok blodprøver, målte blodtrykk og leverte urinprøve på laboratoriet. Utpå ettermiddagen ringe de fra legesenteret, da var det lege som hadde sett på prøvene og ville informere meg om at jeg var gravid, i tilfelle jeg ikke visste det….

Ringte legesenter for å få time til blodprøver. Fikk beskjed om at man ikke trengte time til det, var bare å møte opp der. Gjorde det, tok blodprøver, målte blodtrykk og leverte urinprøve på laboratoriet. Utpå ettermiddagen ringe de fra legesenteret, da var det lege som hadde sett på prøvene og ville informere meg om at jeg var gravid, i tilfelle jeg ikke visste det….
Hahahaha ler meg i hjel :laughing025:laughing025:laughing025

Ble i dag meldt opp til fosterdiagnostikk om 6 uker + jeg har time hos jordmor neste fredag. Så dette går fremover.

Hvilken uke er det vanlig med første svangerskapskontroll? Husker ikke fra forrige gang, selv om det kun var 2 år siden sist:smiley-ashamed004

Har «endelig» tatt mot til meg og bestilt første svangerskapskontroll:Heartred Skal på mandag om litt over 2 uker, vil da være 8 uker på vei:) Føler det plutselig ble så mye mer virkelig etter jeg snakket med jordmor på tlf og avtalte time

Hvilken uke er det vanlig med første svangerskapskontroll? Husker ikke fra forrige gang, selv om det kun var 2 år siden sist:smiley-ashamed004

Virker som at det er veldig forskjellig, jeg fikk første time i uke 8. Husker ingenting fra forrige svangerskap selv :hilarious:

Jeg har jordmor time i uke 10, og lege i uke 11. skal be om henvisning til ul i uke 12-14 ish. Siden alle skal få tilbudet Ila i år uansett og jeg er i et risikosvangerskap så håper jeg at jeg får det. VisT ikke får jeg bare bestille privat. Føler meg egt ikke trygg før jeg har passert uke 14 med et bankende hjerte

Virker som at det er veldig forskjellig, jeg fikk første time i uke 8. Husker ingenting fra forrige svangerskap selv :hilarious:
Spurte jordmor når jeg ringte i går om hva som var vanlig, og hun sa «etter behov». Så jeg kunne velge selv når tid jeg ville komme. Ble uke 8 her også:D

Back
Topp