Svangerskapskontroll

Husk å oppdater her når dere har vært på kontroll :D

Jeg var hos jordmor en tur igår :smiley-bounce012

Var hovedsakelig for å få snakket litt sammen om bekymringer nå i første trimester, men fikk også helsekort og målte blodtrykk. Godt å være «inne i systemet» allerede :D

Skal inn igjen etter tidlig ultralyd om to uker

Var på første idag, ble henvist til sykehuset for svangerskapskontroller grunnet risikosvangerskap. Skal ta blodprøver nå for å sjekke for diabetes, evt mangler osv. så skal jeg til jordmor også i uke 10(?) 4.mars. Så jeg blir altså følgt opp delukse her av legen, sykehuset og jordmor :hilarious: vi får se hva det blir til. Det var uansett en lettelse å høre at så lenge jeg spiser nok og sunt så gjør det ingenting å gå ned i vekt i svangerskapet:Heartred

Første kontroll hos lege utført. Henvisning til OUL er sendt og skal tilbake på mandag for å ta blodprøvene (laben hadde stengt i dag).
Jeg er pessimist og har ikke satt opp ny time ennå (grunnet 3 MA), så avventer litt til jeg har vært på den første ultralyden.

Jeg hadde time hos legen i dag og troppet opp med forventning om at vi skulle ordne helsekort og sende henvisning til ultralyd og ordne nipt test. Jeg lurte også på hvor jeg hører til med tanke på fødested. Jeg ble møtt med at nei dette var ikke hans jobb. Kontakt jordmor. Her er det jordmor som ordner blodprøver og alt som har med svangerskap å gjøre. o_O Fikk ingen svar på noe som helst. Kjente jeg ble litt irritert. Det står jo over alt, tilogmed på nettsidene til kommunen at man velger fritt om man går til lege eller jordmor. Hva i alle dager er dette her slags opplegg?

Bestilte første time til jordmor idag, det blir om 16 dager, da er jeg 6+5 :love7 Veldig spent men hun virka veldig grei og rolig på telefonen, og fikk beskjed om at jeg bare kunne ta kontakt om det var noe :)

Her blir det i uke 13, så lenge til :-) men skal ta ultralyd igjen i uke 8 da (privat) :)

Jeg hadde time hos legen i dag og troppet opp med forventning om at vi skulle ordne helsekort og sende henvisning til ultralyd og ordne nipt test. Jeg lurte også på hvor jeg hører til med tanke på fødested. Jeg ble møtt med at nei dette var ikke hans jobb. Kontakt jordmor. Her er det jordmor som ordner blodprøver og alt som har med svangerskap å gjøre. o_O Fikk ingen svar på noe som helst. Kjente jeg ble litt irritert. Det står jo over alt, tilogmed på nettsidene til kommunen at man velger fritt om man går til lege eller jordmor. Hva i alle dager er dette her slags opplegg?
Fy søren så dårlig gjort:wideyed::wideyed: kunne i det minste svart deg på spørsmålene du hadde, og bedt deg bestille time hos jordmor for å ordne diverse søknader..
nei så respektløst..

Hadde også første legetime idag. Mest pga formen etter covid, fikk ordnet tabletter mot kvalmen og sykemelding ut uka :)
Må vell ordne meg ny time i uke 10-12 for å få gang på papirer og diverse :)

Har ikke ringt for å bestille første svangerskapskontroll ennå, vet ikke når jeg føler meg klar til det. Føler graviditeten må synke inn litt hos meg først, for den kom som en overraskelse:p

Var på første fredag forrige uke. Synes det var en veldig positiv opplevelse. Jordmor var veldig hyggelig og imøtekommende.
Målte blodtrykk, tok urinprøve for å sjekke protein og lagde helsekort. Gikk gjennom alt fra kosthold og mosjon til forholdet med barnefar og øvrig familie. Hun spurte om hva jeg tenkte rundt graviditeten og om fødsel. Jeg var der en hel time:)
Jeg var 6+2 på kontrollen, så hun ville ikke sjekke etter hjerte. Hun sa det kunne være for tidlig å høre noe, og om vi ikke hørte noe så kom jeg bare til å bli bekymret, så det skulle vi ta neste gang. Ble satt opp til kontroll igjen når jeg er 12 uker.

Jeg hadde også legetime igår da var jeg 7+1. trodde også jeg skulle få helsekort osv. fikk tabletter mot kvalmen og tok blodprøve fordi jeg er bekymra for mangler da jeg sliter med mye diare. Ble litt overraska. Jeg tenker jeg ringer jordmor offentlig og bestiller time der etter tul på torsdag.

Jeg hadde også legetime igår da var jeg 7+1. trodde også jeg skulle få helsekort osv. fikk tabletter mot kvalmen og tok blodprøve fordi jeg er bekymra for mangler da jeg sliter med mye diare. Ble litt overraska. Jeg tenker jeg ringer jordmor offentlig og bestiller time der etter tul på torsdag.

Merkelig altså. Må være noe helt nytt de har begynt med at lege ikke skal ordne noe som har med svangerskap å gjøre. Forstår ingenting. Jordmor er selvfølgelig umulig å få tak i. Er bare tilstede sånn en gang i skuddåret. Jeg kjenner jeg blir ordentlig frustrert over hele greia.

Merkelig altså. Må være noe helt nytt de har begynt med at lege ikke skal ordne noe som har med svangerskap å gjøre. Forstår ingenting. Jordmor er selvfølgelig umulig å få tak i. Er bare tilstede sånn en gang i skuddåret. Jeg kjenner jeg blir ordentlig frustrert over hele greia.
Ja er det inntrykket jeg også har og trodde lege kunne gjøre det. Har forstått at en har rett på jordmor offentlig så tenker jeg får ringe helsestasjonen i kommunen etterhvert og høre hva de tenker. Blir litt forvirra som førstegangsgravid på lege og jordmor.

Jeg fikk beskjed forrige gang at en kunne avvente første kontroll til rundt uke 12. Men nå skal en jo ha tidlig ultralyd i den tiden der, så blir vel å ringe litt før for å få dato.

Herregud.. så inne på siden til kommunen at jordmor er her neste uke, men da er ikke vi hjemme. Og så kommer ikke jordmor tilbake før 15. Mars. Er kun sånn 3-4 dager i måneden med jordmor uti her. :eek::banghead:

Herregud.. så inne på siden til kommunen at jordmor er her neste uke, men da er ikke vi hjemme. Og så kommer ikke jordmor tilbake før 15. Mars. Er kun sånn 3-4 dager i måneden med jordmor uti her. :eek::banghead:
What? Så sjeldent? Spesielt da.

Her fikk jeg helsekort og søkt fødeplass av jordmor da vi var der 5+5, legen ordner blodprøver + ekstra oppfølging på sykehuset når jeg er der om 2 uker (10 uker). Og sykemeldinger. Jordmor tar resten :)

Ringte jordmor som har fulgt meg opp de to tidligere graviditetene mine idag.

hun ble super happy for at jeg ringte og skulle undersøke litt ting for meg og deretter ringe til uken!

nå er jeg i gang igjen!! ❤️

Back
Topp