Det kommer helt an på hva du skal gjøre hos legen. Også synes jeg alt endres hele tiden også, da jeg var gravid sist i 2017 ble flere kontorer oppgitt om man kom før uke 12 husker jeg fra forum. For det er ikke noe poeng å ha kontroll før det, da blodprøver tas først i uke 12.
Men Helsenorge har vel fortsatt uke 8-12 som veilendende råd, også vil det kanskje variere om du må tilbake for blodprøver eller ikke. Så det er til å bli forvirra av det hele.
Men om legekontoret og legen sier du kan ha kontrollen tidligere, så hvorfor ikke. Om man så ikke har første kontroll, så kan det være at man behøver en legetime for å ta opp svangerskapsrelaterte ting som feks faste medisiner eller medisiner Mn skal bruke i svangerskapet. Noen trenger sykemelding osv, det er mange grunner til å dra til legen før uke 12. Men er man helt frisk og ellers ingenting spesielt, kan man fint vente til uke 12 med første kontroll hvertfall.
Jeg er i uke 5 nå og skal bestille legetime til en gang i uke 7 for resept på medisiner under svangerskapet og henvisning til ekstra oppfølging. Også blir vel første svangerskapskontroll i uke 12 hos jordmor tenker jeg. Her kan man bestille den hos jordmor, da de har muligheter for å ta blodprøvene som trengs. Ville sjekket ut det med helsestasjonen man hører til