Svangerskapskontroll

Det kommer helt an på hva du skal gjøre hos legen. Også synes jeg alt endres hele tiden også, da jeg var gravid sist i 2017 ble flere kontorer oppgitt om man kom før uke 12 husker jeg fra forum. For det er ikke noe poeng å ha kontroll før det, da blodprøver tas først i uke 12.

Men Helsenorge har vel fortsatt uke 8-12 som veilendende råd, også vil det kanskje variere om du må tilbake for blodprøver eller ikke. Så det er til å bli forvirra av det hele.

Men om legekontoret og legen sier du kan ha kontrollen tidligere, så hvorfor ikke. Om man så ikke har første kontroll, så kan det være at man behøver en legetime for å ta opp svangerskapsrelaterte ting som feks faste medisiner eller medisiner Mn skal bruke i svangerskapet. Noen trenger sykemelding osv, det er mange grunner til å dra til legen før uke 12. Men er man helt frisk og ellers ingenting spesielt, kan man fint vente til uke 12 med første kontroll hvertfall.

Jeg er i uke 5 nå og skal bestille legetime til en gang i uke 7 for resept på medisiner under svangerskapet og henvisning til ekstra oppfølging. Også blir vel første svangerskapskontroll i uke 12 hos jordmor tenker jeg. Her kan man bestille den hos jordmor, da de har muligheter for å ta blodprøvene som trengs. Ville sjekket ut det med helsestasjonen man hører til :)
Det var lurt å høre med helsestasjon ja Skal høre med de om hva de sier
 
Jeg går annenhver til lege og jordmor. Trenger begge til forskjellige ting. Tar første hos lege i uke 9, så ringer jeg og hører når jordmor vil ha meg inn etter det. :) Mitt legekontor sa de tar inn til kontroll etter uke 8, for å kunne ta blodprøver og sånt.
 
Har bestilt jordmortime 12+5, for den dagen skal jeg uansett på helsestasjon med jentungen. Mor må ha det praktisk :rolleyes:

Jobber i faget selv, og det er mitt andre barn, så jeg har ingen behov for tidligere time. Få gjort unna blodprøver og søking av fødeplass, før neste kontroll blir uke 24 (utenom OUL seff).

Veldig mange jordmødre tar blodprøver selv, bare så dere vet det. Man trenger som regel ikke gå til fastlege med mindre man har andre sykdommer som kan påvirke svangerskapet, trenger medisinendring eller sykemelding. Jeg vil hvertfall sterkt anbefale å gå til jordmor, de har som regel mer tid og mer kunnskap.
 
Har time til lege for å ta alt av prøver i morgen, tul på torsdag og første ordentlige svangerskapskontroll hos jordmor 21.august. Når jeg skal til jordmor er jeg i uke 11:smiley-angelic005
 
Med de 2 andre gikk jeg annen hver gang til jordmor og lege, ønsker å ha det likt denne gangen også. Har ikke bestilt noen time enda da jeg er usikker på hvor langt jeg er på vei, skal på TUL den 31. Så blir nok å bestille etter det :)
 
Var hos legen da jeg var 5+3, mest fordi jeg måtte slutte på noen medisiner som ikke kan tas og bytte ut til andre. Skal også ha tett oppfølging, så han sendte henvisning til TUL og en annen avdeling på sykehuset også. Tok også endel prøver. Skal tilbake i uke 12 :)
 
Litt usikker på hvordan det blir her. Både fastlegen og gynekolog jeg bruker har ferie til midten av august :arghh: Og er jo sikkert litt trykk i starten så spent når jeg får time. Jordmor har heller ingen ledige timer før i slutten av september :(
Fikk sendt mld til fastlegen i går og han ringte opp. Fikk sendt meg resepter på crinone og fragmin som er viktig for at spira skal sitte. Overraskende at jeg fikk det uten en undersøkelse eller bekreftelse på svangerskapet.
Er jo over 38 også, så da er det jo litt ekstra oppfølging og noen ekdt prøver allerede i uke 10. Så burde jo ha satt i gang prosessen føler jeg.

Noen som også er over 38 her? Evnt har vært det ved tidligere svangerskap?
 
Jeg fikk videokonsultasjon hos lege når jeg er i uke 10, hun i telefonen sa det er det eneste de tilbyr nå.
Ringte jordmor og fikk fysisk time der i samme uke :)
 
Jeg tenkte jeg skulle ordne meg time i morgen. Usikker på når jeg får komme inn da det er mye ferieavvikling her og.
Er 8+4 i dag, så har jo tida på meg. Ellers har jeg alt fått time til ul(fikk den allerede på TUL fra sykehuset) og de har lagt opp videre oppfølging der senere i svangerskapet.
 
Jeg tenkte jeg skulle ordne meg time i morgen. Usikker på når jeg får komme inn da det er mye ferieavvikling her og.
Er 8+4 i dag, så har jo tida på meg. Ellers har jeg alt fått time til ul(fikk den allerede på TUL fra sykehuset) og de har lagt opp videre oppfølging der senere i svangerskapet.
Så godt å ha det på plass.
Føler meg så masete som spør om dette så tidlig. Men man får jo som regel ikke time dagen etter heller så bedre med litt ekstra tid.
 
Jeg har snakket med jordmor på telefon idag, hun fylte ut helsekortet på telefonen, så dro jeg ned til henne etterpå og fylte ut mer på det, tok blodtrykk også der.
Hun sa at jeg ikke skal tilbake til henne før 10.nov men at jeg mellom uke 12 og 16 skal til legen for å bestille OUL og ta blodprøver og urinprøve.
 
Så godt å ha det på plass.
Føler meg så masete som spør om dette så tidlig. Men man får jo som regel ikke time dagen etter heller så bedre med litt ekstra tid.
Er jo greit å være litt tidlig ute mtp tiden enkelte har før en får komme inn :)
 
Var på det når jeg var 6+4. Legen ville ha meg inn rundt da for å skrive papirer og sånn.. Også tar vi ny/vanlig kontroll når jeg er nesten 13 uker:) det blir vel første «ordentlige» kontroll...
 
Jeg får en ul i uke 7 fordi det er ivf. Jeg har tenkt å vente med å ringe legen til etter det. Sist svangerskap ringte jeg etter tidlig ul for å bestille time, var vel uke 7 det og. Da fikk jeg beskjed om at jeg ringte veldig tidlig..
 
Jeg er i uke 6 nå, og ble fortalt at uke 6-8 var vanlig :bookworm: Her blir det derimot ikke før uke 9 siden mannen jobber offshore og vi vil gjøre det sammen :Heartred
 
Skal på kontroll om en ukes tid, men det er bare for at hun skal informere de som følger meg opp (kronisk syk) og henvise til forsterdiagnostikk
 
Back
Topp