Svangerskapskontroll

Lillemor21

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Augustmødrene 2014
Heisann, når har dere første svangerskapskontroll? Jeg har min i uke 7, er kanskje litt redd for at det er litt tidlig? :O
 
På helsenorge.no står det at første kontroll er mellom uke 6-12. Her i kommunen vil de ha inn gravide mellom uke 8 og 10. Jeg har fått når jeg er omtrent 9+2 :) Fikk du spørsmål om hvor langt du er på vei da du bestilte timen, slik at de vet at du kun er i uke 7? Det har vel egentlig ikke noe å si, tror jeg. Det er stort sett en samtale om levevaner, samt sjekking av urin, vekt, høyde og blodtrykk/-prosent.
 
På helsenorge.no står det at første kontroll er mellom uke 6-12. Her i kommunen vil de ha inn gravide mellom uke 8 og 10. Jeg har fått når jeg er omtrent 9+2 :) Fikk du spørsmål om hvor langt du er på vei da du bestilte timen, slik at de vet at du kun er i uke 7? Det har vel egentlig ikke noe å si, tror jeg. Det er stort sett en samtale om levevaner, samt sjekking av urin, vekt, høyde og blodtrykk/-prosent.
Nei fikk ingen spørsmål om hvor langt jeg er på vei nei :) Ja, går vel fint vil jeg tro, fastlegen hadde ganske tett timeplan ettersom jeg forstod, så kan vel være litt derfor også.
 
Har ikke bestilt enda, men tenker jeg tar en kontroll når det nærmer seg 12 uker :D
 
Er forvirret selv... Skal man bestille time hos fastlege og hos jordmor? Hva vil en lege gjøre vs jordmor?

Jeg har booket en tidlig UL i uke 8. Privat da min faste gynekolog har ferie langt ut i august.
 
Jeg fikk time til første kontroll når jeg er 10 uker. Har flyttet til en liten bygd og med ferier og kun tre jordmødre her var det tidligste jeg kunne få.
Hadde egentlig hatt lyst på litt tidligere, men, men:happy:
 
Er forvirret selv... Skal man bestille time hos fastlege og hos jordmor? Hva vil en lege gjøre vs jordmor?

Jeg har booket en tidlig UL i uke 8. Privat da min faste gynekolog har ferie langt ut i august.

Tror det er det samme hvem man vil gå til og mener de gjør stort sett det samme:happy:
 
Er forvirret selv... Skal man bestille time hos fastlege og hos jordmor? Hva vil en lege gjøre vs jordmor?

Jeg har booket en tidlig UL i uke 8. Privat da min faste gynekolog har ferie langt ut i august.
Du kan velge selv hvem du vil gå til. Jeg velger jordmor, det gjorde jeg sist og, for jeg føler de har mer svar enn en lege som bare kan litt om alt. Min lege kunne ikke svare meg på det jeg lurte på og begynte å Google. Da var valget enkelt :p
 
Er forvirret selv... Skal man bestille time hos fastlege og hos jordmor? Hva vil en lege gjøre vs jordmor?

Jeg har booket en tidlig UL i uke 8. Privat da min faste gynekolog har ferie langt ut i august.
Jeg fikk beskjed om å få en time hos fastlegen først. :confused013
 
Når tok dere kontakt? Er 4+4 i dag. Er det sånn at jeg allerede nå bør ringe? Eller kan jeg godt vente litt??? Husker ikke hvordan jeg gjorde det sist. Var så mange ganger hos legen pga blødninger
 
Når tok dere kontakt? Er 4+4 i dag. Er det sånn at jeg allerede nå bør ringe? Eller kan jeg godt vente litt??? Husker ikke hvordan jeg gjorde det sist. Var så mange ganger hos legen pga blødninger
Jeg snakka med vikarlegen da jeg ringte angående noen medisiner, og hun sa at jeg kunne sette opp en time til fastlege når hun kommer tilbake fra ferie, og da er jeg ca. 7+2. Så har bestilt timen, og grugleder meg til det. Hun sa at dette var nytt siden sist jeg var gravid (en evighet siden), for da ville de ikke ha oss inn før etter uke 12. Nå er det mellom 6-12:)
 
Det er ikke for tidlig - om det blir nødvendig får su nok en til litt senere ❤️
Jeg hadde første i ule 5 (vi visste ikke hvor langt på vei jeg var), og skal tilbake i uke 12, mwn da har jeg allerede vært på 3 ultralyder på sykehuset. Så jeg følger litt andre retningslinjer.
 
Heisann, når har dere første svangerskapskontroll? Jeg har min i uke 7, er kanskje litt redd for at det er litt tidlig? :O

Det kommer helt an på hva du skal gjøre hos legen. Også synes jeg alt endres hele tiden også, da jeg var gravid sist i 2017 ble flere kontorer oppgitt om man kom før uke 12 husker jeg fra forum. For det er ikke noe poeng å ha kontroll før det, da blodprøver tas først i uke 12.

Men Helsenorge har vel fortsatt uke 8-12 som veilendende råd, også vil det kanskje variere om du må tilbake for blodprøver eller ikke. Så det er til å bli forvirra av det hele.

Men om legekontoret og legen sier du kan ha kontrollen tidligere, så hvorfor ikke. Om man så ikke har første kontroll, så kan det være at man behøver en legetime for å ta opp svangerskapsrelaterte ting som feks faste medisiner eller medisiner Mn skal bruke i svangerskapet. Noen trenger sykemelding osv, det er mange grunner til å dra til legen før uke 12. Men er man helt frisk og ellers ingenting spesielt, kan man fint vente til uke 12 med første kontroll hvertfall.

Jeg er i uke 5 nå og skal bestille legetime til en gang i uke 7 for resept på medisiner under svangerskapet og henvisning til ekstra oppfølging. Også blir vel første svangerskapskontroll i uke 12 hos jordmor tenker jeg. Her kan man bestille den hos jordmor, da de har muligheter for å ta blodprøvene som trengs. Ville sjekket ut det med helsestasjonen man hører til :)
 
Min lege vil ikke ha meg på første kontroll før mellom uke 10-12:sorry:
 
De tar blodprøver og urinprøve og sånn, så man starter gjerne med fastlegen, og så jordmor senere.

Legekontoret mitt tar ingen inn til første kontroll før de er 12 uker...
 
Hos min fastlege er det blodprøver mellom uke 6-12. Også velger man selv hvor man har første kontroll (og andre. Og resten. Hehe). Jeg har bedt om time til blodprøve som jeg tar ca uke 10-11, også første kontroll (og alle) hos jordmor på helsestasjonen.
 
Har vært hos fastlege og tatt blodprøver for å sjekke hCG og andre verdier.
Tenker å bestille jordmortime i uke 8-10.
Er 6+1 idag.
 
Back
Topp