Svangerskapskontroll

VVA

Andre møte med forumet
Har fått time til svangerskapskontroll 12.mars og vil da være 9+0.
Dere som allerede har vært på svangerskapskontroll.. hva skjer på en svangerskapskontroll? Tar de ultralyd da?

Dere som allerede har vært på svangerskapskontroll.. hva skjer på en svangerskapskontroll? Tar de ultralyd da?

Første ordinære ultralyd er vanligvis ikke før uke 18. Så det blir ikke tatt ultralyd, nei. Blodprøver vil vel bli tatt av deg :) Du kan bestille ultralyd tidligere om du vil, men da må du betale for det. Første kontrollen er, blandt annet, en sjanse for deg å stille alle spørsmål du måtte ha om graviditeten din. :)
Her kan du lese endel om svangerskapskontrollen du skal på: https://www.babyverden.no/gravid/hva-skjer-pa-forste-kontroll/

Det kommer helt ann på om legen din har ultralydutsryr eller ikke.
Gamlelegen min hadde det , så da fikk jeg ul hver gang jeg var der.
Hvis ikke kan du alltids spørre om tidlig ul.
Men hos legen tror jeg ikke de egentlig gjør så mye før etter uke 12 da det kan tas de blodprøver som skal tas. Å så er det oul rundt uke 18 ca.

Men de tar vel ikke blodprøver før uke 12 egentlig ?
Med nr 1 tok de blodprøvene da jeg var rundt uke 6.
Hvorfor er det at blodprøvene skal tas først i uke 12?
Vet det er mange leger som ikke tar første svangerskapskontroll før uke 12 pga at da er det største faren for å miste borte.

Det er først i uke 12-14 de tar blodprøver. Dette har med blodtyper å gjøre tror jeg :) jeg skal på første i uke 10, men må tilbake for å ta blodprøver :)

Vil det si at når jeg skal på kontroll 11+4 så kommer de ikke til å ta prøver av meg...?

Det kommer an på hvor ”strikt” legen er. Noen gjør det før, noen gjør det fordi det nærmer seg mens hos mange vil man måtte komme tilbake for blodprøvene. Jeg ville ringt og spurt hva som er praksis dit du skal, så slipper du å gå to ganger :)

Jeg har svangerskapskontroll på fredag denne uken, skal sa ta full blodprøve. Jeg er kun 5+3 på fredag.
Hvorfor skal de vente til uke 12?

Det kommer an på hvor ”strikt” legen er. Noen gjør det før, noen gjør det fordi det nærmer seg mens hos mange vil man nøtten komme tilbake for blodprøvene. Jeg ville ringt og spurt hva som er praksis dit du skal, så slipper du å gå to ganger :)

Ok. Takk for svar [emoji5][emoji5]

Jeg har svangerskapskontroll på fredag denne uken, skal sa ta full blodprøve. Jeg er kun 5+3 på fredag.
Hvorfor skal de vente til uke 12?

Jeg vet ikke hvorfor men det er nå sånn det er. Derfor er det ingen grunn til å ha svangerskapskontroll før uke 12 med mindre man trenger ekstra oppfølging, sykmelding e.l :)

Jeg vet ikke hvorfor men det er nå sånn det er. Derfor er det ingen grunn til å ha svangerskapskontroll før uke 12 med mindre man trenger ekstra oppfølging, sykmelding e.l :)
Jeg må følges opp jevnlig(hver 2 uke sa han når jeg var inne forrige uke) pga medisiner. Så her starter jo alt tidlig. Men ble nysgjerrig på hvorfor man skal vente til uke 12 nå. Må google :P

Back
Topp