Svangerskapskontroll

Har første ordentlig kontroll hos fastlegen 13/7. :-) Men har jo flydd ned dørene der siden positiv test pga kvalme og behov for sykemelding. :-P Nå er jeg tilbake i jobb og det fungerer helt greit, ikke så veldig kvalm lenger. :-D

Første svangerskapskontroll i morgen hos fastlegen min! Blir spennende å se hvordan hun håndterer det. Har kun vært hos henne 2-3 ganger siden jeg byttet over til hun for 3 år siden. Er sjeldent syk og er derfor svært sjeldent hos legen. Siste gang jeg var hos henne i fjor sommer ble jeg ganske skuffet.. Hun var liksom veldig irritert, lot meg ikke slippe særlig til, virket ikke interessert og fikk følelsen av at hun i utgangspunktet ikke hadde tid til meg. Håper virkelig at hun bare var stresset og hadde en dårlig dag!

Lenge siden noen har oppdatert her!

Jeg skal på min første svangerskapskontroll hos legen den 21.7, dvs om 6 dager. Er da 15 uker på vei. Hater å ta blodprøver, så gleder meg ikke. Besvimer så lett, og det har skjedd noen ganger ved blodprøve:wtf:

Var hos jordmor i dag, henvist til tidlig ul for å sjekke hvor langt på vei jeg er. I neste uke skal jeg til lege å ta prøver og sånt. Også satte jordmor opp ny time i august for kontroll hos henne :)

Var på legekontoret og leverte urinprøve og tok blodprø er på mandag. Spent på når jeg får svar. Og får man svar:p?

Jeg har ikke brukt å få svar hvis alt er i orden, da har jeg ringt for å høre. I vinter hadde jeg to timer med to ukers mellomrom så da var vi enig om å gå gjennom resultatene sammen :)

Svar på blodprøver får vi normalt bare om noe er galt, og knapt nok da. Ring og hør.

Minner meg på at jeg må ringe og høre på allergiprøven lillesøster tok forrige uke. Prøvde mandag, men de analyser slike på tirsdag på sykehuset, så jeg får ringe legen igjen.

Svar på blodprøver får vi normalt bare om noe er galt, og knapt nok da. Ring og hør.

Minner meg på at jeg må ringe og høre på allergiprøven lillesøster tok forrige uke. Prøvde mandag, men de analyser slike på tirsdag på sykehuset, så jeg får ringe legen igjen.
Okay, da får jeg ta en kjapp telefon for å høre. Opplyser de prøvesvar over tlf, altså? Jeg fikk ikke opplyst hcgprøvesvara mine over tlf fordi lege måtte sende brev, sa sykepleier..

Okay, da får jeg ta en kjapp telefon for å høre. Opplyser de prøvesvar over tlf, altså? Jeg fikk ikke opplyst hcgprøvesvara mine over tlf fordi lege måtte sende brev, sa sykepleier..
Ulik praksis da, jeg får alle svar for meg selv og ungene på telefon.

Dog fikk jeg ikke svar på alle som var tatt på kontrollen da, bare at de var normale. Jeg ba om verdiene på d-vitamin. I tillegg til glukosebelastningen da.

Skal ha 2. svangerskapskontroll 20. august. Er da 19+6. Ble seint, mn sånn er d når hele jordmortjenesten har sommerstengt i Tromsø :-/
Er det oul? Om du ikke regnet oul er det nemlig veldig tidlig, ikke sent.

Vanlig er 1. uke 8-12
Oul uke 17-20
2. uke 24

Min andre er oul 10.8 og min tredje er jm en gang i september, 24+0

Er det oul? Om du ikke regnet oul er det nemlig veldig tidlig, ikke sent.

Vanlig er 1. uke 8-12
Oul uke 17-20
2. uke 24
Ikke oul. Fikk beskjed hos jordmor at jeg skulle hatt en time i uke 16 før ultralyd. Har hørt andre si d samme :-) oul kommer utenom mine kontroller iallefall :-) så kontroll nr 2 og 3 veldig nært. Jeg har oul på sykehuset den 18.august, 2 dager før 2. Kontroll.

Oul regnes som en av kontrollene.

Noen jm praktiserer en kontoll før oul, men det inngår ikke i de nasjonale retningslinjene.

Skjønner. Jeg har tatt utgangspunkt i jordmorsenteret tromsø sine retningslinjer, og der regnes ikke oul som en del av kontrollene :-)
De har satt opp slik anbefaling:
. I Tromsø har vi en lang og god tradisjon med samarbeide mellom jordmor og fastlege. Dette ønsker vi å fortsette, og foreslår derfor en fordeling av kontrollerne.

1. uke 8-10 lege
2. uke 16-17 jordmor
3. uke 24-25 jordmor
4. uke 28-29 lege
5. uke 32-33 jordmor
6. uke 36 - 37 lege
7. uke 38 - 39 jordmor
8. uke 40 - 41 lege evt. jordmor

Jeg var hos jordmor i går og skal tilbake igjen om 4. uker. Kjente bevegelse da jordmor lette etter hjertelyden:Heartbigred

Back
Topp