Svangerskapskontroll

LilleGull1517

Forumet er livet
Junibarna 2015
Sommerfuglene 2017
Ville bare gi beskjed i tilfelle dere ikke er forberedt, som jeg ikke var. Min fastlege utførte gynekologisk undersøkelse på første svangerskapskontroll.

Mannen min ble veldig irritert når han fikk vite dette.

Noen andre som har opplevd det samme?

Er nå i mitt andre svangerskap, og har aldri opplevd det:o Jeg fikk spm om en undersøkelse (enten hiv eller klamydia), men siden jeg er i et fast forhold mente hun det ikke var nødvendig.

Vet ikke hvorfor han ble irritert. Var nok fordi vi hadde lest gjennom hva som skulle skje, og ikke var forberedt på det... Han ble spesielt irritert på at legen kjente etter noe (husker ikke hva han sa han kjente etter). Burde holde med urinprøve og blodprøve mente mannen min. Jeg fikk ikke spørsmål, han legen mente det var nødvendig for å fylle ut helsekortet.

Nettopp fått ny lege og, så det var jo litt mye første møtet.

Plaget meg ikke noe særlig, men kunne vært greit å visst på forhånd :)

har ikke opplevd det, aldri hørt om heller.. vi ble bare enige om å ta en celleprøve etter første kontroll siden det var en stund siden sist.

Jeg ble undersøkt på første kontroll forrige gang jeg var gravid. Denne gangen gjorde han det ikke fordi jeg hadde full sjekk 3 mnd før jeg ble gravid. Tror ikke det er veldig uvanlig nei. De sjekker jo gjerne celleprøver hvis det er en stund siden sist det ble tatt, kjønnssykdommer og sjekker at ting ser greit ut.

Hatt GU første kontroll ved begge mine tidligere svangerskap. Dette pga celleprøven.. Denne gang slipper jeg siden jeg tok den for er år siden pga jeg likevel skulle til gyn... (Pluss at jeg skal til gyn uken før for UL som sikkert er innvendig)

Godt å høre det ikke er helt unormalt! Celleprøve tok jeg i fjor, så det var ikke særlig nødvendig

Jeg skulle også ta undersøkelse på første sv.kontroll, men slapp siden de hadde undersøkt meg på sykehuset.
På tidlig UL ble det derimot gjort celleprøve, og min samboer ble sittende midt i krigssonen :p

Første gang jeg ble gravid hadde jeg og gyn undersøkelse. Det var pga kreftprøve bla, og for å sjekke om jeg hadde soppinfeksjon. Det er sikkert noen leger som har en rutine på gynekologisk undersøkelse? Min lege er ihvertfall utdannet gynekolog så hun ville veldig gjerne utføre disse prøver.

Jeg ble også tilbudt dette
For de ville kjenne på livmortappen
Men jeg synes Ikke det var nødvendig

Jeg hadde ikke g.u i forrige sv.skap. Har byttet fastlege nå, og hun nevnte ikke noe om det denne gangen eller. Men så er jeg under 25, og det er ikke aktuelt med celleprøve ennå, kanskje der er derfor.

Etter å ha googlet litt tror jeg det er en litt "gammeldags" praksis. Kan stemme for legen min er gammel.

Jeg er gravid med nr 2 å var på første kontroll i dag.. Ble tatt g.u begge ganger.. Dette blir gjort fordi legen min mener det er unødvendig å sjekke etter hjertelyd så tidlig( fordi den kan være vanskelig å finne så tidlig og man da ikke skal bli redd for at noe er galt) da sjekker hun heller at livmoren er sann ca den str den skal:)

Jeg har hørt at gyn.undersøkelse er litt old school ? Jeg har vært til legen to ganger etter jeg ble gravid (er 13+3) og det har ikke vært nevnt en gang . Var til en turnuslege rett før jeg ble gravid, da ble det snakket om å ta celleprøve fordi jeg ikke har gjort det enda ,men han påpekte at denne måtte taes før jeg ble gravid .. Så ble jeg gravid rett etter så da har jeg ikke tenkt mer på det..

Hehe, måtte le litt her. Jobber selv i helsevesenet, og man må huske på at legene gjør dette veldig ofte (GU). Er ikke min favoritting å gjøre selv når jeg er hos fastlegen, men for dem er det kun en prosedyre. At mannen din blir irritert for noe slikt forstår jeg ikke. At man liker å være forberedt er noe annet.

Vet ikke hvor mange underliv jeg ser selv iløpet av en arbeidsdag, men det er like normalt som om noen skulle vist meg magen sin :D Jeg ble selv undersøkt ved første graviditet, og har hatt regelmessig undersøkelser siden, så har ikke vært behov for det ved de andre graviditetene. Er nok ganske normalt, men kanskje mer normalt med de "old-school"-legene.

Hehe, måtte le litt her. Jobber selv i helsevesenet, og man må huske på at legene gjør dette veldig ofte (GU). Er ikke min favoritting å gjøre selv når jeg er hos fastlegen, men for dem er det kun en prosedyre. At mannen din blir irritert for noe slikt forstår jeg ikke. At man liker å være forberedt er noe annet.

Vet ikke hvor mange underliv jeg ser selv iløpet av en arbeidsdag, men det er like normalt som om noen skulle vist meg magen sin :D Jeg ble selv undersøkt ved første graviditet, og har hatt regelmessig undersøkelser siden, så har ikke vært behov for det ved de andre graviditetene. Er nok ganske normalt, men kanskje mer normalt med de "old-school"-legene.

Ja det hørtes sikkert litt rart ut :P Jeg reagerte ikke på det som sagt. Vet det er helt normalt for dem å se underliv. Syntes bare det er merkelig at han mente dette måtte utføres (for å fylle ut det skjemaet), når jeg ser det er flere her som ikke har hatt gu.

Jeg syns jo egentlig det er mer betryggende at han dobbeltsjekker alt, selv om det nok ikke er så nødvendig som han skulle ha det til.

Mannen min har et merkelig humør for tiden. Sikkert bare litt nervøs stakkars :)

Aldri vært borti faktisk! Har ikke vært spørsmål om noe sånt på annet enn tidlig ultralyd hos meg, hverken nå eller forrige gang.

Back
Topp